Olja

Skriv svar
444 Tobias
Inlägg: 31
Blev medlem: 31 aug 2014 14:26
Ort: Gävle
Kontakt:

Olja

Inlägg av 444 Tobias »

Tips på en bra och prisvärd allround olja för året runt bruk. Jag har en
turbo, -90:a :)
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Olja

Inlägg av Mogge »

Hej!

Om man byter olja ofta så tycker jag biltemas 5W/30 longlife duger bra. Nästan bättre att byta var 1000 mil och köpa en sämre olja. Själv byter jag alltid vid 1000 mil (inte filtret mer än varannan gång) Oljorna är mycket bra i dag.
Du kan säkert köra 2000 mil med en longlife olja i dag.

Det bästa för motorn om man kör lite är att byta innan man ställer av. Ny olja = rostskydd + bort med alla syror mm i gammal olja.

Har köpt en oljesug på biltema för 500kr. Så enkelt, varmkör och stick ned slangen genom oljestickans hål. Sug upp oljan och på med ny. (Har inte testat på 480)

//Jonas
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Re: Olja

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Att inte byta filter samtidigt som olja är ju total dumsnålhet :roll: Med en oljesug får du ju inte ut all olja heller och den skit som lagt sej i botten på sumpen blir kvar att sen hälla i ny olja utan att byta filter gör ju att den nya oljan är lika skitig som den gamla efter fem minuter.
Fattar inte hur du tänker :mrgreen:
Chrille
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Olja

Inlägg av Mogge »

Nu du Christer! :lol:

För det första så lägger sig inte skit i botten på tråget, den binds i oljan. Vi talar 2000 talet och inte 1800 för ihjäl..... :oops:

Om man byter oljan med intervallet 1000 mil så är oljan i sådan bra skick att man inte behöver byta filtret. (om man nu inte vill) Om det går 4 dl olja i filtret så på 5 liter olja = 8% och det kan väl vara försumbart.

Bra att kolla så man suger upp all olja med sugen. Vissa bilar får man inte helt rena. Vissa blir det inte en droppe kvar i.

Jag byter oljan på mina bilar vart 1000 mil. De är kliniskt rena på insidan och läcker heller ingen olja. Ren olja håller tätningar i skick.

Men som sagt, den är min åsikt. Jag är ju ändå bara bilmekaniker, teknisk officer och utvecklingsingenjör (hoppas du kan ta det med en klackspark, för det är skrivet med försök till glimten i ögat! :roll: )
444 Tobias
Inlägg: 31
Blev medlem: 31 aug 2014 14:26
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Olja

Inlägg av 444 Tobias »

Har bra erfarenhet av biltemas oljor, och hade väl tänkt köpa där om inga unisont hade sagt ett annat märke. Däremot så hade jag väl inte tänkt mig att köpa just longlifeoljan. Är sådan olja att föredra?
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Olja

Inlägg av Mogge »

Hej!

Har för mig att det är olja från OKQ8 som är i biltemas förpackningar.
Köp olja för ditt behov. Original var det 1500 mils intervall på oljebytet.

Byt olja med sunt förnuft. :-)

//Jonas
444 Tobias
Inlägg: 31
Blev medlem: 31 aug 2014 14:26
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Olja

Inlägg av 444 Tobias »

Det är bara det att jag haft problem med long-lifeoljor på en bil, trots att den servades på märkesverkstad. Nåja, allt kan ju gå på tok med bilar. Tänkte bara en vettig olja om man kör "normal körning"

Biltema får det bli. :)
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Olja

Inlägg av Mogge »

Får jag fråga vad det var för fel? (Serviceintervall?)
444 Tobias
Inlägg: 31
Blev medlem: 31 aug 2014 14:26
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Olja

Inlägg av 444 Tobias »

Det blev fukt i oljan så det frös till is på vintern, vilket resulterade i a motorn nöp så att kamremmen pajade. Det var på en seat ibiza-02 och bilen var relativt ny, hände vintern -04 så den servades på bilmetro i gävle. Minns inte hur lång seviceintervallen var, men den var lång. 2000mil kanske? Jag undrade hur det kunde hända eftersom jag lämnat in den på service enligt bok osv och fick till svar: Men byter du inte olja själv emellan? Den kommentare var nog bara en konstig kombination av dålig attityd och självförnekelse hos verkstaden, för jag fick bilen lagad omgående utan vare sig protest eller kostnad.
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Olja

Inlägg av Mogge »

Verkstäder...........

Fukt i motorn brukar komma av några olika orsaker. Den vanligaste är att man kör korta sträckor, om man lyfter på oljelocket så kan man i bland hitta "majonäs" på locket. = Korta körsträckor = kondens.
Dieselbilar har hög verkningsgrad och har svårt att bli varma.
Etanolbilar smutsar oxå ned oljan extremt mycket. I varma fuktiga länder har man i vissa fall fått ändra oljebytet ned mot 500 mil, oljan blev som gummi. :oops:

Så fukt i oljan beror oftast på driftsbetingelser eller konstruktionsprinciper, men det brukar framgå av instruktionsboken om intervaller och inte fel på oljan i sig.

//Jonas
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

New Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Rated Product Info b7_595d
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Great Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Recommended Product Tips d19b171
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Excellent Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Best Product Site 5d19b17
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Best Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Useful Product Tips 08cd263
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Excellent Product Info 1c9ce18
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Rated Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Recommended Product Tips d263b2_
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster