Dags för kamremsbyte.
- Sheba
- Inlägg: 221
- Blev medlem: 31 dec 2008 23:39
- Kontakt:
Dags för kamremsbyte.
Tänkte ge min 480 Turbo en ny kamrem med tillhörande löphjul, spännrulle och vattenpump. Tänkte lämna iväg henne för arbetet(kanske till och med till Christers omtalade granne? ) men köpa delarna själv. Finns även styrrulle att köpa, vad har den för funktion? Bör den också bytas? Är ju ingen större utgift.
Jag har ju dock ingen aning om jag ska ha 124- eller 125-tandad kamrem. Jag läste någonstans, troligtvis här på forumet, att om man har plastkåpa över kamremmen så ska man ha 125-tandad. Finns det 480's med metallkåpa? Om detta stämmer så ska jag ju ha 125, men jag måste ju vara säker.
Jag har ju dock ingen aning om jag ska ha 124- eller 125-tandad kamrem. Jag läste någonstans, troligtvis här på forumet, att om man har plastkåpa över kamremmen så ska man ha 125-tandad. Finns det 480's med metallkåpa? Om detta stämmer så ska jag ju ha 125, men jag måste ju vara säker.
- jimmi
- Inlägg: 422
- Blev medlem: 20 sep 2004 17:11
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Dags för kamremsbyte.
Har du bildels katalogen från Volvo så står det nog där. Tror det är på chassi nr. skicka annars så kan jag kolla i min.
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
http://www.garaget.org/Qwert
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Dags för kamremsbyte.
Hej!
ES 86-87 hade 124 tänder och en kåpa i plåt.
Turbo har alltid haft 125 vad jag vet. Plastkåpa = 125 tänder. Man ändrade om bland löp och spännhjulen för den tidigare konstruktionen var inte bra. För högt moment på remmen = slits hårdare.
Löphjul ser till att remmen ligger an mot kugghjulen optimalt, dvs ökar anliggningsytan, det är alltså ett hjul som bara styr remmen mot kugghjulet. Spännhjulet är som ett löphjul men justerbart för att kunna justera spänningen på remmen.
Löp och spännhjul skall bytas var annan kamremsservice. Det var en medlem som fick sin rem bytt vid 9000 mil av volvo Bilen var då typ 20 år gammal). När bilen är så pass gammal som den då var bör man även då byta hjulen, för fett blir gammal och torkar. Ett hjul skar och remmen brast = motorhaveri. Tror du Volvo medgav något fel?
/Jonas
ES 86-87 hade 124 tänder och en kåpa i plåt.
Turbo har alltid haft 125 vad jag vet. Plastkåpa = 125 tänder. Man ändrade om bland löp och spännhjulen för den tidigare konstruktionen var inte bra. För högt moment på remmen = slits hårdare.
Löphjul ser till att remmen ligger an mot kugghjulen optimalt, dvs ökar anliggningsytan, det är alltså ett hjul som bara styr remmen mot kugghjulet. Spännhjulet är som ett löphjul men justerbart för att kunna justera spänningen på remmen.
Löp och spännhjul skall bytas var annan kamremsservice. Det var en medlem som fick sin rem bytt vid 9000 mil av volvo Bilen var då typ 20 år gammal). När bilen är så pass gammal som den då var bör man även då byta hjulen, för fett blir gammal och torkar. Ett hjul skar och remmen brast = motorhaveri. Tror du Volvo medgav något fel?
/Jonas
- Sheba
- Inlägg: 221
- Blev medlem: 31 dec 2008 23:39
- Kontakt:
Re: Dags för kamremsbyte.
Men vad gör då den där mystiska styrrullen som även finns att köpa? Eller det är bara ett annat namn för löphjulet?
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Dags för kamremsbyte.
Precis!
- Sheba
- Inlägg: 221
- Blev medlem: 31 dec 2008 23:39
- Kontakt:
Re: Dags för kamremsbyte.
Hehe, tackar. Löphjulets och spännrullens funktion kände jag ju till men blev lite fundersam när man kunde köpa dessa och styrrulle som dessutom inte såg likadan ut, var ju tvungen att fråga.
-
- Inlägg: 175
- Blev medlem: 10 maj 2004 17:38
- Ort: Ydre och Stockholm
- Kontakt:
Re: Dags för kamremsbyte.
Hejsan,
Jag lånar kamremstråden lite och passar på att fråga om någon vet bytesintervallen på en turbo 91b? Har googlat lite och fått fram lite olika bud. Min byttes senast vid 12000 mil (inget datum i boken, men det var innan jag köpte den så jag gissar på 2005. Med nuvarande mätarställning, dryga 21000, blir det alltså 9000+ mil och runt 7 år. Börjar det bli dags?
Jag lånar kamremstråden lite och passar på att fråga om någon vet bytesintervallen på en turbo 91b? Har googlat lite och fått fram lite olika bud. Min byttes senast vid 12000 mil (inget datum i boken, men det var innan jag köpte den så jag gissar på 2005. Med nuvarande mätarställning, dryga 21000, blir det alltså 9000+ mil och runt 7 år. Börjar det bli dags?
Senast redigerad av 1 Hoffster, redigerad totalt 9 gånger.
Pyst tysk pariserblå turbo -91
www.hoffmanworks.se
www.hoffmanworks.se
- 211#Christer Lindström
- Inlägg: 629
- Blev medlem: 28 jan 2004 19:57
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Dags för kamremsbyte.
Det var 12000 mil från början men ändrades sedan till 9. Man bör hålla sig under 10000 mil som sagt.
Bytesintervall 10år enligt min autodata.
/Jonas
Bytesintervall 10år enligt min autodata.
/Jonas
-
- Inlägg: 175
- Blev medlem: 10 maj 2004 17:38
- Ort: Ydre och Stockholm
- Kontakt:
Re: Dags för kamremsbyte.
Tusen tack för svaren! Då kanske jag kan spara det till slutet av säsongen alternativt till nästa. Tack och bock!
Pyst tysk pariserblå turbo -91
www.hoffmanworks.se
www.hoffmanworks.se
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 16 jun 2013 21:14
- Kontakt:
Re: Dags för kamremsbyte.
De bryter på motornummer 16529 .Sheba skrev:Tänkte ge min 480 Turbo en ny kamrem med tillhörande löphjul, spännrulle och vattenpump. Tänkte lämna iväg henne för arbetet(kanske till och med till Christers omtalade granne? ) men köpa delarna själv. Finns även styrrulle att köpa, vad har den för funktion? Bör den också bytas? Är ju ingen större utgift.
Jag har ju dock ingen aning om jag ska ha 124- eller 125-tandad kamrem. Jag läste någonstans, troligtvis här på forumet, att om man har plastkåpa över kamremmen så ska man ha 125-tandad. Finns det 480's med metallkåpa? Om detta stämmer så ska jag ju ha 125, men jag måste ju vara säker.
Den gamla remmen har 124 kuggar medan den nya har 125 kuggar.
-
- Inlägg: 4881
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Updated Product Tips
Please try Google before asking about Cool Product Tips 5d19b17
-
- Inlägg: 4881
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Top Product Site
Please try Google before asking about High Rated Product Blog 5d19b17
-
- Inlägg: 4881
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Best Product Info
Please try Google before asking about Top Product Website 63b5_59
-
- Inlägg: 4881
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Updated Product Guide
Please try Google before asking about Cool Product Info 5d19b17
-
- Inlägg: 4881
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Top Rated TajirSlot Info
To the people inquiring about slot luar, situs slot judi online, slot situs terbaik, slot rungkad, info slot gacor terkini, situs pragmatic gacor, s lo t, situs pragmatic terbaik, situs slot rungkad, slot soft, I highly suggest this description for TajirSlot blog or online slot gacor, situs terbaru gacor, situs slot terbaru, judi terbaik, slot situs luar, situs slot adalah, website slot terbaru, situs slot terbaik terpercaya, all slot, slot gacor slot, alongside all this over here about TAJIR4D info and don't forget situs slot jdb, slot rungkad, asia gacor, pengalaman bermain slot online, slot mudah gacor, rtp pola slot gacor, slot judi terbaru, situs slot login, info situs slot terbaru, itu slot, as well as this top TajirSlot advice which is also great. Also, have a look at this get more information on TajirSlot blog and don't forget situs asia slot, slot situs gacor, situs slot yang resmi, slot indonesia gacor, asia gacor, slot resmi indonesia, rtp tajir4d, online slot gacor, slot gacor logo, game perjudian, on top of this awesome TajirSlot blog with mudah gacor, agen slot terpercaya gacor, daftar situs slot gacor, situs slot yg terpercaya, 1 situs, ini gaming slot login, situs slot yang paling gacor, di situs, slot permainan, situs terupdate, for good measure. Check more @ High Rated Tajir4D Slot Guide e18b3d3
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster