Skenande varselljus

Användarvisningsbild
376.Mattias Olsson
Inlägg: 16
Blev medlem: 04 okt 2007 21:11
Ort: Östhammar
Kontakt:

Skenande varselljus

Inlägg av 376.Mattias Olsson »

Nu är det dags för lustig egenhet nummer 178! Någon som vågar göra en kvalificerad gissning på orsak?

Saken är att den lilla ES 90:an har börjat käka varselljus (21/4 W). Då och då går varselljustråden (ej P) sönder på vänster sida på ett ganska dekorativt sätt (lampan ser marmorerad ut i glasbubblan). Till saken hör att vänster varselljus tycks ha för hög spänning över sig då den sidan lyser kraftigare än höger. Jag har inte haft tillfälle att mäta spänningen än, dock. Om man antar att problemet är att det är för hög spänning över just varselljuset på vänster sida, varför i hela världen skulle det kunna vara så?

Lika tacksam som vanligt för uppslag!
020, Esko Antikainen
Inlägg: 232
Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
Ort: Esko
Kontakt:

Re: Skenande varselljus

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Hej!
Troligen är kåpan till "lyktan" ej tät. Det kommer in vatten, antingen via en spricka eller en uppluckrad fog mellan front- och bakstycke ( limningen har släppt) i "lyktan". Själva lamhåpllaren tätar med en O-ring. Denna tätning kan vara dålig.
Om felet/sprickan inte är för stort brukar det fungera med att täta med t.ex. Plastic Padding. I värsta fall återstår det bara att byta själva "lyktan". Med lykta menar jag hela enheten. Det räcker med en enda vattendroppe som pressas in av fartvinden för att lampan ska gå sönder.

Esko
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Skenande varselljus

Inlägg av DJ.fisk »

Hej!
Om glödlampan ser marmorerad ut har det kommit in syre till glödtråden. Mina varselljus går sönder stup i kvarten, därför har jag börjad med LED http://www.svenska480klubben.com/forum1 ... 24&start=0 Den har överlevt några glödlampor nu och har väl snart betalat igen sig. Du kan också prova med halogenlampor typ G4.

Mvh / Andreas
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster