Strul med hastighetsmätare (den har ni inte hört förr va?)

Skriv svar
Användarvisningsbild
NicklasAndersson
Inlägg: 20
Blev medlem: 14 apr 2011 19:20
Ort: Uppsala
Kontakt:

Strul med hastighetsmätare (den har ni inte hört förr va?)

Inlägg av NicklasAndersson »

Hejsan allesammans!

Som ni ser så är det här mitt första inlägg här på forumet, det kan hända att jag har skrivit här för längesedan under ett annat namn. Jag kommer faktiskt inte ihåg.
Hur som helst så tänker jag inte dra hela mitt livs historia här utan går på med en fråga som vart uppe här ett antal gånger...

Då rubriken lyder som den gör vet ni redan att det är hastighetsmätaren som strular för mig, förhoppningsvis kanske någon sitter inne på ett bra svar.

Bilen började användas igen hösten som var efter att ha stått stilla ett par år och givetvis hade hastighetsmätaren börjat leva sitt eget liv, det är ytterst sällan den hoppar av och på under färd som vissa andra beskriver här på forumet. Däremot så händer det mer än ofta att den beslutat sig för att vara stendöd under längre perioder för att sedan hoppa igång igen och funka ett par dagar om jag har tur. Nu i veckan så har farsan min lånat ihop 3st andra mätare, dom 2 första han kom hem med var från äldre modeller och fungerade inte alls, slog man på blinkersena så lös och blinkade hela instrumentpanelen. Den tredje och sista mätaren som prövats var från en annan 95'a och den fungerade till en början, för att sedan göra precis likadant som min egen.

Kan även tillägga att trippmätaren och "antal mil körda-visaren" under den här tiden utav strul vart totalt av, jättedöda helt enkelt. Jag har givetvis sökt på forumet efter gamla trådar och läst lite där och fått en del tips på vad man kanske kan göra, men jag tänkte ändå att man kunde ta och fråga ifall detta var något nån utav er andra kunde säga några väl valda ord om. Anledningen till att jag sitter här och skriver och inte är ute och rotar i bilen själv är väl helt enkelt att jag knappt ser skillnad på en skruv och en mutter. Har ett par bilmekar i den närmare delen utav släkten men dom bara hånar mig och svär över den där bilen varje gång jag ställer frågor eller vill ha hjälp.

Så, om någon har några tips på vad jag kan göra så är jag tacksam ifall ni delar dom med mig. Passar även på att tacka alla som tog sig tid att läsa.


Hälsningar
Nicklas
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Re: Strul med hastighetsmätare (den har ni inte hört förr va

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej och välkommen till forumet :D

Kanske kan detta vara till någon hjälp eftersom hastighetsmätaren och färddatorn sitter ihop på samma kort.


http://www.svenska480klubben.com/forum1 ... =26&t=1698
Chrille
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Strul med hastighetsmätare (den har ni inte hört förr va

Inlägg av Mogge »

Hej!

Vanliga fel är ( i ordning)

Glapp i kablaget/kontakten bak på instrumentet. Tag gärna ut radion och be någon sticka in handen på baksidan och trycka på kontakterna vid färd.
Tag ut instrumentet, sandpappra stiften med en nagelfil (den som är som sandpapper) och försök böja ihop kontaktrören i kontaktstycket.

Glapp i kontakten vid delningen ovanpå växellådan, sitter två runda kontaktstycken, en är till hatsighetsmätaren. Det är en svart kabel med skärmning som kommer upp till denna kontakten.

Trasig givare på växellådan.

Med vänliga hälsningar
Jonas
Användarvisningsbild
NicklasAndersson
Inlägg: 20
Blev medlem: 14 apr 2011 19:20
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Strul med hastighetsmätare (den har ni inte hört förr va

Inlägg av NicklasAndersson »

Hej igen, tack så mycket för svaren!
Kan meddela att det ser ut som att det fungerar nu efter lite slipningar här och var samt lite i och ur dragning utav kablar och kontakter. Bilen gick igenom besiktningen idag och besiktningsgubben kostade till och med på sig ett "annars ser den väldigt fin ut" när jag förklarat hur mycket jag svurit över den där hastighetsmätaren.

Känns bra!
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Strul med hastighetsmätare (den har ni inte hört förr va

Inlägg av DJ.fisk »

* OBS! Läs mitt senaste inlägg längre ner i denna tråd! *

Hej!

Har tidigare lossat kontaktstycket under batterihyllan till hastighetgivaren, sprayat lite kontaktspray och blåst rent och sen har hastighetsmätarn funkat igen. Sen la den av igen och då sträckte jag mig ner uppifrån och vickade på kabelskorna till givaren och då funkade den ett tag. Sedan la den av igen och igår tog jag loss hela kabeln från hastighetsgivaren i slutväxeln till kontakten under batterihyllan. Kabeln har två sladdar som går in där nere och fyra som kommer ut där uppe, det visade sig att två av stiften i kontakten är anslutna till samma kabel som bara gör ett kort gästspel i kabelhöljet där uppe. Kabeln till en av kabelskorna vid givaren var helt grön av ärg så jag knipsa av bägge och satte dit en nya kabelskor (vanliga flatstifts) samt spraya på 5-56 på samt testade att den ledde ström. Putsade även anslutningarna på givaren. Nu funkade hastighetsmätaren en dag men inte nästa :evil: Irriterande när man hittar ett fel (ärgade kabelskor), åtgärdar det och sedan hjälper det ändå inte. Nästa steg blir väl att mäta givaren som ska vara mellan 1,5 till 3 ohm. Sedan kan man även skruva loss givaren och hålla den nära fläkthjulet på generatorn medan motorn är igång(tomgång förmodar jag), hastighetsmätarn ska då visa ca 180 knyck. Funkar givarn får man väl gå in och putsa i instrumentet igen (jag bryr mig inte om att skruva dit skruvarna till instrumentpanelen längre :wink:

Frågan är: Kommer oljan rinna ur växellådan när man skruvar ur givaren? Och, spelar det någon roll om man byter plats på kablarna på givarn (den har visserligen funkat en kort stund med den grå-bruna kabeln bakåt/nedåt och den grå-svarta framåt/uppåt)?
Senast redigerad av 1 DJ.fisk, redigerad totalt 16 gånger.
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Strul med hastighetsmätare (den har ni inte hört förr va

Inlägg av Mogge »

Hej!

Det kvittar, det är växelström i tåtarna. Men spar gärna på olja i kontakten. Signalen är väldigt svag och olja är ickeledande (trots att det heter kontaktspray)

Nej, jag tror man kan byta givaren utan direkt oljespill.

mvh Jonas
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Strul med hastighetsmätare (den har ni inte hört förr va

Inlägg av DJ.fisk »

* OBS! Läs mitt senaste inlägg längre ner i denna tråd! *


Tack, då vet jag :)

Om hastighetsmätarnålen vibrerar (inte i mitt fall) kan man fila bort material från givaren så att den kommer 0,1 mm längre in, enligt Volvo.

I kontakten uppe under batterihyllan har jag ändast använt sparsamt med elektonikspray och renblåst efteråt. Nere vid givarn har jag dock sölat på med rostlösningsspray. Ska blåsa rent överskottet nästa gång jag är där och även slipa på kontaktstiften, borstade nu bara med en stålborste vilket knappast tar bort oxid. Jag har kört utan motorskyddskåpan några år nu så kontakten sitter helt oskyddad.

En annan teori är om givaren är magnestisk och att det isåfall kan samlas så mycket metallspån på den så att den till slut inte känner av kuggarna? När jag tog loss tändlägesgivaren så satt där ett litet spån, det var dock inget som hindrade funktionen på den.
Senast redigerad av 1 DJ.fisk, redigerad totalt 16 gånger.
020, Esko Antikainen
Inlägg: 232
Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
Ort: Esko
Kontakt:

Re: Strul med hastighetsmätare (den har ni inte hört förr va

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Hej alla!
Jag har haft samma problem på min ES87:a i några år. Då det visade sig att en "lätt dunk" på instrumentbrädan fick allt att fungera igen och det fungerade ett halvår framåt så blev det ingen åtgärd.
När jag för någon månad sedan fick för mig att försöka hitta felet, på den för tillfället avställda ES87:an, så kom jag fram till följande:

1. jag demonterade instrumentbrädan och hastighetsmätaren från instrumentbrädan.

2. Spänningssatte hastighetsmätaren (enligt kopplingsschemat) och tillförde en fyrkantsvåg från en signalgenerator med amplituden 100mV (millivolt) direkt till "signalingången"(fungerade lika bra med en sinusvåg) . Och vid frekvenen 75HZ(Hertz) visade instumentet ca 50Km/timme. Vägmätaren tickade snällt på.

3. Monterade instrumentet på instrumentbrädan och tillförde signaler och spänning via kontaktdonen. OCH det fungerade inte. Med hjälp av ett oscilloskop följde jag signalen och det visade sig att felet låg vid instrumentets anslutningskontakt i instumentbrädan. Justering och rengöring av kontakten och nu fungerar allt OK.

Så sannolikheten för för en glappkontakt kan vara vid instrumentets anslutning till instrumentbrädan.

Observera att det finns några olika varianter av instrumentbäda ( olika färger på kontakterna)

Se detta som ett tips. Med hjälp av rätt felsökningsinstrument är det säkert inga problem, men vilken bilmek har dessa?

Lycka till
Esko
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Strul med hastighetsmätare (den har ni inte hört förr va

Inlägg av DJ.fisk »

Jag är en idiot :)

Jag har varit på backljuskontakten i växellådan och dess kablage upp till under batterihyllan i tron att detta varit hastighetsmätergivaren med kablage :shock:
Så det jag skrivit ovan gäller backljuskontakten :oops:

Backljuskontakten sitter långt ut på vänster sida av växellådan, lång ner och har två flatstiftsanslutningar. Hastighetsmätargivaren sitter långt ut på HÖGER sida av växellådan ganska långt upp nära startmotorn och har ett kablage som inte går att lossa från givaren.

Jag öppnade delningen av kablaget från hast.givaren som kommer upp i samma kabelstrumpa som kablarna till startmotorn, satte ihop den, -hastighetsmäteren fungerade!

Hur kom jag på detta? Var på volvo och köpte en hastighetsmätargivare och den såg inte alls ut som den jag hade grejat med :oops: (någon som behöver en sådan? så kan jag sälja den)

Lite lurigt var det ju att hast.mätarn började funka ett tag efter att jag varit på backljuskontakten, så jag behöver inte skämmas så mycket för att jag blev bortfintad.

OBS! strömmen som går från givaren är äckligt svag. Jag sprutade smörjande elektronik spray anpassat för elektronik i kontakstycket vid delningen och satte ihop, hast.mätarn död. Sprejade elektronikrengöring och blåste rent, hast.mätarn återuppstod till levande och har funkat sen dess, nästan ett år (ja jag är kass på att posta i tid också).

I höstas slog den över till 25000 mil 8)
Användarvisningsbild
Lönnberg
Inlägg: 36
Blev medlem: 12 dec 2009 20:35
Kontakt:

Re: Strul med hastighetsmätare (den har ni inte hört förr va

Inlägg av Lönnberg »

Lyfter ett klassiskt problem.
Min hastighetsmätare strular lite, den funkar ibland men rätt som de är så dör den.
Räcker oftast med att slå lätt ovanpå instrumentbrädan så kommer den igång igen.
Antar att de är glapp nånstans men var?? Vilken kontakt är de som gäller? Har båda kontakterna bak nånting med hastighetsmätaren att göra eller kan man utesluta någon av dom?
Volvo 480 Turbo -88
Volvo 480 Turbo -89
Volvo V50 T5 -07
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Strul med hastighetsmätare (den har ni inte hört förr va

Inlägg av Mogge »

Hej!

Prova lossa kontakterna bak på instrumentet. Brukar gnugga dem med grovt sandpapper på en träpinne (Glasspinne) det brukar göra susen. Limma fast med snabblim motsv.

Titta annars i elschemat på EU klubbens hemsida. Det är en kabel med signal från hastighetsmätaren. Det beror på vilken färg du har på kontakterna, vilket stift den kommer in på.

//Jonas
vit
Inlägg: 51
Blev medlem: 20 sep 2004 15:06
Ort: Österskär
Kontakt:

Re: Strul med hastighetsmätare (den har ni inte hört förr va

Inlägg av vit »

Tryck lite lätt på trippmätaren så går den igång igen. :mrgreen:
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Cool Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Excellent Product Site 8_595dd
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Awesome Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about New Product Info 5d19b17
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Recommended Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Great Product Info 171d3b1
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Cool Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Awesome Product Guide 8b3d34d
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster