breda däck?

Skriv svar
SonphE
Inlägg: 27
Blev medlem: 29 jun 2006 23:27
Ort: Gävle
Kontakt:

breda däck?

Inlägg av SonphE »

satte på ett par 205:or, tyckte inte de va så brett, men de tog i skärmkanten vid farthinder, även om man "smög" över, ska byta fjädring för de är väldigt mjuka, men räcker de eller bör jag bredda?
hur har ni andra gjort, någon som kör med väldigt breda däck?


för övrigt så hoppas jag att ni lägger upp lite bgilder från vallåkra träffen. jag bor ju så långt bort så de vart inte av att åka ner, får bli nå annat år.
480ES 1987 silver - under construction
Kalas_konrad
Inlägg: 50
Blev medlem: 12 okt 2005 14:46
Kontakt:

Inlägg av Kalas_konrad »

har samma problem. av någon anledningen tar mina 195 i skärmkanterna bak tycker inte dom borde göra det. så jag undrar hur det skall funka när jag skal sänka den och köpa nya fäljar. får la antagligen bredda skärmarna oxå:P iof är nog fjädrarna och stötdemparna slut bak men tycker ändå så smala däck borde få plats innanför skärmarna
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Problemet är att ni har fälgar som breddar för mycket utåt. Det är fälgens ET tal som det handlar om, ett litet ET gör att fälgen breddar mycket utåt istället för ett högt ET då den breddar mindre. Det är alltså inte däckets storlek, men max fram är väll 205 eftersom det annars tar i väldigt mycket när man ska svänga.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
Kalas_konrad
Inlägg: 50
Blev medlem: 12 okt 2005 14:46
Kontakt:

Inlägg av Kalas_konrad »

hmm vad jag vet så har jag orginal 400 fäljar och dom tar i lite på insidan oxå men alla 400 bilar kanske inte har samma ET ingenaning faktiskt men tycker inte det borde ha detoch isf är det konstigt att dom har tagit i på innsidan oxå men iof vet jag inte om det va dom kan vart dom andra fäljarna nu när jag tänker efter:P får se hur det blir när jag köper nya fäljar.;) går ju alltid fixa 8)
Hoffster
Inlägg: 175
Blev medlem: 10 maj 2004 17:38
Ort: Ydre och Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hoffster »

Jag har sökt på forumet och hittat ett otal trådar om storlek på fälgar och däck. Finner dock inget entydigt svar.

Jag funderar själv på att uppgradera till 16" till sommarn. Skulle fälgar 16x7 tum ET40 med däck 205/40 fungera smärtfritt på 480n tror ni?

Eller om vi säger såhär, jag satsar på 205/40 -16x7. Vilka ET-värden kan då fungera till 480n utan att kräva vidare insatser?
Pyst tysk pariserblå turbo -91
www.hoffmanworks.se
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Jag hade samma bekymmer på min -87 när jag sänkte den.
Nya sänkningsfjädrar och gamla dämpare.

Nya dämpare så blev det bra. Så funderar ni på något så är det förr dämpare än fjädrar som bör bytas. Dessutom väldigt ekelt att byta dämpare bak på 480 :)
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
480Alex
Inlägg: 56
Blev medlem: 30 okt 2006 14:23
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av 480Alex »

Skulle det funka att sätta på ett par 17-18tummare också på en 480 eller funkar det inte allas???
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Om man kan så är det offset och bredd man får jobba med.

Fram får man troligen modifiera inneskärmen lite, bak så har man rätt offset får det att trycka in 17 tummare.

Mvh Jonas
Hoffster
Inlägg: 175
Blev medlem: 10 maj 2004 17:38
Ort: Ydre och Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hoffster »

Pyst tysk pariserblå turbo -91
www.hoffmanworks.se
*Brådhis*
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 aug 2006 07:30
Ort: Upplands Väsby
Kontakt:

Re: breda däck?

Inlägg av *Brådhis* »

Jag kör 205/40-17" på min 480 på fälgar med ET37 och 5mm spacers! Tar trots detta i på insidan bak vid inspirerad kurvtagning! :wink:

//Brådhis
022. Pär Renström
Inlägg: 215
Blev medlem: 31 jan 2004 22:24
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: breda däck?

Inlägg av 022. Pär Renström »

*Brådhis* skrev:Jag kör 205/40-17" på min 480 på fälgar med ET37 och 5mm spacers! Tar trots detta i på insidan bak vid inspirerad kurvtagning! :wink:

//Brådhis
Jag tror jag hade ET42 på Momo-fälgarna jag hade...så det blir ju samma setup. 7x17" fälg då alltså.
Det tog inget bak för mig. När jag hade bytt skärmkanterna gnuggade det lite i dom nya men efter lite sågning löste det sig. :)

På min nuvarande bil får jag dit 285/60-18" utan att det tar nånstans. DET är knappast 480-kompatibelt. :lol:

//Pelle
Bild

TurboVolvo även på jobbet.
*Brådhis*
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 aug 2006 07:30
Ort: Upplands Väsby
Kontakt:

Re: breda däck?

Inlägg av *Brådhis* »

022. Pär Renström skrev:
*Brådhis* skrev:Jag kör 205/40-17" på min 480 på fälgar med ET37 och 5mm spacers! Tar trots detta i på insidan bak vid inspirerad kurvtagning! :wink:

//Brådhis
Jag tror jag hade ET42 på Momo-fälgarna jag hade...så det blir ju samma setup. 7x17" fälg då alltså.
Det tog inget bak för mig. När jag hade bytt skärmkanterna gnuggade det lite i dom nya men efter lite sågning löste det sig. :)

På min nuvarande bil får jag dit 285/60-18" utan att det tar nånstans. DET är knappast 480-kompatibelt. :lol:

//Pelle
Men hur i hela friden kommer det sig då att mina 205/40-17"-däck på 7x17"-fälgar med ET37 tar i INÅT...?! :shock:

//Brådhis

EDIT: Med inåt menar jag alltså på insidan av hjulet mot bilen, dvs inte mot skärmkanterna!
022. Pär Renström
Inlägg: 215
Blev medlem: 31 jan 2004 22:24
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: breda däck?

Inlägg av 022. Pär Renström »

*Brådhis* skrev:
022. Pär Renström skrev:
*Brådhis* skrev:Jag kör 205/40-17" på min 480 på fälgar med ET37 och 5mm spacers! Tar trots detta i på insidan bak vid inspirerad kurvtagning! :wink:

//Brådhis
Jag tror jag hade ET42 på Momo-fälgarna jag hade...så det blir ju samma setup. 7x17" fälg då alltså.
Det tog inget bak för mig. När jag hade bytt skärmkanterna gnuggade det lite i dom nya men efter lite sågning löste det sig. :)

På min nuvarande bil får jag dit 285/60-18" utan att det tar nånstans. DET är knappast 480-kompatibelt. :lol:

//Pelle
Men hur i hela friden kommer det sig då att mina 205/40-17"-däck på 7x17"-fälgar med ET37 tar i INÅT...?! :shock:

//Brådhis



EDIT: Med inåt menar jag alltså på insidan av hjulet mot bilen, dvs inte mot skärmkanterna!

Förstår hur du menar...det rör sig säkert om individuella skillnader i dessa förunderliga bilar. Skick på bussningar i bakvagnen spelar säkert in också...
Den har ju ett panhardstag som gör att bakaxeln för sig aningen i sidled vid fjädringsrörelser...det kan ju vara nåt sånt. Tar det i på båda sidor eller bara en?
Bild

TurboVolvo även på jobbet.
*Brådhis*
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 aug 2006 07:30
Ort: Upplands Väsby
Kontakt:

Re: breda däck?

Inlägg av *Brådhis* »

022. Pär Renström skrev:Förstår hur du menar...det rör sig säkert om individuella skillnader i dessa förunderliga bilar. Skick på bussningar i bakvagnen spelar säkert in också...
Den har ju ett panhardstag som gör att bakaxeln för sig aningen i sidled vid fjädringsrörelser...det kan ju vara nåt sånt. Tar det i på båda sidor eller bara en?
Tar i lika mycket på båda sidor, sliter inte däcken snett alls...

//Brådhis
022. Pär Renström
Inlägg: 215
Blev medlem: 31 jan 2004 22:24
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: breda däck?

Inlägg av 022. Pär Renström »

*Brådhis* skrev:
022. Pär Renström skrev:Förstår hur du menar...det rör sig säkert om individuella skillnader i dessa förunderliga bilar. Skick på bussningar i bakvagnen spelar säkert in också...
Den har ju ett panhardstag som gör att bakaxeln för sig aningen i sidled vid fjädringsrörelser...det kan ju vara nåt sånt. Tar det i på båda sidor eller bara en?
Tar i lika mycket på båda sidor, sliter inte däcken snett alls...

//Brådhis

Well...då är det nog bara så. :)
Bild

TurboVolvo även på jobbet.
*Brådhis*
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 aug 2006 07:30
Ort: Upplands Väsby
Kontakt:

Re: breda däck?

Inlägg av *Brådhis* »

022. Pär Renström skrev:
*Brådhis* skrev:
022. Pär Renström skrev:Förstår hur du menar...det rör sig säkert om individuella skillnader i dessa förunderliga bilar. Skick på bussningar i bakvagnen spelar säkert in också...
Den har ju ett panhardstag som gör att bakaxeln för sig aningen i sidled vid fjädringsrörelser...det kan ju vara nåt sånt. Tar det i på båda sidor eller bara en?
Tar i lika mycket på båda sidor, sliter inte däcken snett alls...

//Brådhis
Well...då är det nog bara så. :)
Vad är det för svar? :lol: Gjorde 480 i olika storlekar då eller minns du möjligen fel på ditt ET? :wink:

//Brådhis
022. Pär Renström
Inlägg: 215
Blev medlem: 31 jan 2004 22:24
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: breda däck?

Inlägg av 022. Pär Renström »

*Brådhis* skrev:
Vad är det för svar? :lol: Gjorde 480 i olika storlekar då eller minns du möjligen fel på ditt ET? :wink:

//Brådhis
Nja...jag är rätt säker på att det var 42...märk väl, RÄTT säker. Inte hundra.
Det kan ju bero på däcken också...bara för att ett däck är 205 innebär inte att den exakta bredden över skuldran är samma på alla däck.
Jag snubblade på en infosida en gång där man kunde slå in de flesta däck och få fram den exakta bredden...det var när jag letade däck till min Cheva.
Det kunde skilja minst en centimeter på olika 265-däck.
Så det kan ju var nåt sånt också. Jag har inget exakt svar tyvärr. :)
Bild

TurboVolvo även på jobbet.
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Cool Product Info e18b3d3
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Recommended Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Excellent Product Blog 3b1c9ce
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster