Generatorer?

Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Generatorer?

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) Någon som vet vilka generatorer som Volvo använde i 480-sarna? Jag trodde att det bara var Valeo och Bosch som dom körde med men nu senast när jag fick problem med laddningen så visade det sej att jag hade en Iskra :shock: som tydligen tillverkas i Slovenien!? Kan det möjligen vara en licenstillverkad Bosch? För om man kollar i Biltemas katalog så sträcker sej deras Valeo och Bosch till -93 och jag har ju en -94. Det är dessutom samma mått c/c på skruvhålen som på Bosch, Valeos är mindre, det är också lite kortare avstånd från hållaren till kolen på Iskran, dom sitter c:a 3mm längre in på Boschen. Någon som vet? :roll: :shock: :idea:
Chrille
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Christer!

Har du ägt bilen hela ditt liv? Jag tror ISKRA:n är eftermonterad då de gör utbytes delar. Enligt rdkatalogen så finns det bara bosch och valeo.

Valeogeneratorn är enligt mitt förmenande något av det sämsta som finns, den duger knappt att kasta bort. Sätt i en bosch så rullar man trygga mil. :twisted:

Startmotorn som kom 92 är dock en liten valeo med permanetmegneter och fungerar riktigt bra.

/Jonas
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av DJ.fisk »

Mogge skrev:
Startmotorn som kom 92 är dock en liten valeo med permanetmegneter och fungerar riktigt bra.

/Jonas
Den startmotorn har också en inbyggd planetväxellåda! Detta gjorde att startmotorn kunde göras mindre/lättare.

Borde man inte kunna ha en liten lätt generator med en stor remskiva så den snurrar snabbare och ger samma laddning?

Mvh / Andreas
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst