Glödrött grenrör 480es -88

masse
Kontakt:

Glödrött grenrör 480es -88

Inlägg av masse »

Vi har ett tag nu försökt få 480n att gå men utan resultat...
Den gick bra när vi körde hem den med vissa perioder av orkeslöshet...
Vi har bytt tändstift och tändkablar..
Rotor och fördelarlock ser ok ut.
Kontakten på sladden till spridarna glappar och det hade förra ägaren lagat med buntband :shock:
Vi har sprutat kontakt spray på alla kontakter...
Den har med tiden gått sämre och sämre...
Komptest ok
Vi märkte att när vi kopplade in sladden till (tror det är tomgångsmotorn eller avgasreningen)(ser ut som en rund tändspole med slangar till insuget) så ökade tomgången kraftigt och grenröret blir glödrött :shock:
Med kabeln ur så ligger tomgången på 1000varv...
Sedan verkstaden svetsade avgasröret (skarven framför katen) så går motortempen upp till 103c

Kan det vara så att katen är tät och när jag kopplar in kabeln så öppnar ventilen och avgaserna går in i motorn igen?
Eller står tändningen fel?
Hilfe! :D
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Re: Glödrött grenrör 480es -88

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Jag skulle gissa på att katten är slut och igensatt, därav det glödgade avgasröret och att du skriver att bilen blivit slöare och slöare. Ta bort katten och testa att åka en sväng, det kommer att låta mycket men du kommer garanterat att märka om det är kattfaen som felar :mrgreen:
Chrille
masse
Kontakt:

Inlägg av masse »

Pratade med bildoktorn på elmia idag, och han sa att man skulle kolla tändningen oxo?
Jag har läst lite i forumet och folk säger att 480 går illa om avgaset inte är tätt före katen, vad händer om man tar bort den, får inte datorn frispel på lambdan då?
/Masse
Användarvisningsbild
jimmi
Kontakt:

Inlägg av jimmi »

jag hade en som var inte var 100 % tät i grenröret och den gick som helt galet dåligt.. trodde skiten hade skurit eller något.. men lite spännande på bultarna så var den perfekt..
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Inlägg av 211#Christer Lindström »

masse skrev:Pratade med bildoktorn på elmia idag, och han sa att man skulle kolla tändningen oxo?
Jag har läst lite i forumet och folk säger att 480 går illa om avgaset inte är tätt före katen, vad händer om man tar bort den, får inte datorn frispel på lambdan då?
/Masse
Ja iofs. så borde den bråka lite om man tar bort kattfaen och labdan,men testa att kryp under bilen och skaka på katten så kanske du kan höra om det skramlar i den. Kom att tänka på en sak, är det en tidig -88 så behövs ingen katt men den måste sitta där så ta loss rören bakom katten och dra ett spett eller liknande igenom den så att det blir fritt, då kommer lambdan att få rätt värde men avgasreningen kanske inte blir så bra, men går den bra då ja då är det väl bara att rensa rent skiten.
Ja, han Bosse bildoktorn :mrgreen: Ja han snackar så mycket skit i radio så honom har jag faktiskt mindre förtroende för. Han är mest TV och Radiokåt :roll: Ja han har väl rätt på sådär en 30% av sina svar men dom är oftast precis som politikerna bara tomsnack.
Chrille
FrankJScott
Kontakt:

Cool Product Blog

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Rated Product Site d3b1c9c
FrankJScott
Kontakt:

New Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Useful Product Site e18b3d3
Skriv svar