Murphys lag

Skriv svar
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Murphys lag

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :mrgreen:
Ja vissa dagar gäller tydligen Murphys lag mer än vanligt som i Söndags då jag parkerade på ett stort köpcentrums parkering i ca. 5 minuter. Skulle bara in och snabbt köpa en sak parkerade bredvid en Van på deras parkering och gick in och köpte det jag skulle, väl tillbaks till bilen så ser jag att Vanen är borta och att min högra bakskärm fått sej en tryckare, inte så mycket men en liten intryckning och en hel del repor iallafall :evil: Att han som gjort det skulle ha lämnat en lapp kan man ju glömma för att han kommit åt min bil måste han ha märkt. Åkte sen och hälsade på en vän som bor på landet och när jag vänder på hans gård så vad tror ni att jag lyckas med då :roll: jo jag kommer åt en lite för hög kant med min turboläpp med ett tydligt "knak" som följd och vid kontroll så visar det sej att jag lyckats med att spräcka den så att den gick i två delar :evil:
Vissa dagar är Murphy värre än vanligt :shock:
Chrille
Hoffster
Inlägg: 175
Blev medlem: 10 maj 2004 17:38
Ort: Ydre och Stockholm
Kontakt:

Re: Murphys lag

Inlägg av Hoffster »

Fruktansvärt tråkigt! Jag brukar alltid välja vilka bilar jag parkerar bredvid med omsorg. Är det en rostfläck på den väljer jag nästa plats...

Jag kan trösta dig, nåja, med att jag också körde av min turboläpp i somras. För tungt lastad på vår grusväg tog den i gräsremsan i mitten och slet loss en stor bit. Det jag skulle trösta med var att jag faktiskt kunde laga den genom att limma med ett riktigt gottigt lim, konsistens smälta bildäck ungefär, som är till för att limma fast kjolpaket på bilar.

Sandpapprade ner så att snittet fick en vinkel (för att ge plats för lim i fogen) och limmade fast. Gjorde sedan förstärkningar på baksidan med bl.a metallstänger som jag också satte fast med limmet. Kan ladda upp foton och kolla vad limmet hette om du är intresserad. Har väl kört 70-80 mil sedan dess och det verkar sitta riktigt bra och tajt och fint på framsidan, så det syns knappt att den egentligen är i delar.
Pyst tysk pariserblå turbo -91
www.hoffmanworks.se
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Re: Murphys lag

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hoffster skrev:Fruktansvärt tråkigt! Jag brukar alltid välja vilka bilar jag parkerar bredvid med omsorg. Är det en rostfläck på den väljer jag nästa plats...

Jag kan trösta dig, nåja, med att jag också körde av min turboläpp i somras. För tungt lastad på vår grusväg tog den i gräsremsan i mitten och slet loss en stor bit. Det jag skulle trösta med var att jag faktiskt kunde laga den genom att limma med ett riktigt gottigt lim, konsistens smälta bildäck ungefär, som är till för att limma fast kjolpaket på bilar.

Sandpapprade ner så att snittet fick en vinkel (för att ge plats för lim i fogen) och limmade fast. Gjorde sedan förstärkningar på baksidan med bl.a metallstänger som jag också satte fast med limmet. Kan ladda upp foton och kolla vad limmet hette om du är intresserad. Har väl kört 70-80 mil sedan dess och det verkar sitta riktigt bra och tajt och fint på framsidan, så det syns knappt att den egentligen är i delar.
Ja det limmet är jag mycket intresserad av, så alla tips motages gärna. Det jag upptäckte var att läppen redan var lagad en gång med någon typ av glasfiberväv och något annat men att det inte verkade sitta så bra fast, men det har hållit dom 3 eller 4 år som jag ägt henne. Jag tänker naturligtvis laga "läppen" Ja jag vill ju inte komma till "popupträffen" utan läpp men gör det ändå om det blir nödvändigt.
Så jag hoppas att vi ses där 19/9 2010 :mrgreen:

Och tack för ditt "medlidande" för sånt VÄRMER ALLTID.

Mycket kärlek till er ALLA :mrgreen:
Chrille
Användarvisningsbild
jimmi
Inlägg: 422
Blev medlem: 20 sep 2004 17:11
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Murphys lag

Inlägg av jimmi »

Fy vad tråkigt.. Det fasar jag för varje gång jag har stått på stora parkeringar.. Men inget har hänt mig än.. pust..


Ja vi ses kanske på popupträffen
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
Användarvisningsbild
Björn #194
Inlägg: 146
Blev medlem: 07 feb 2004 23:42
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Murphys lag

Inlägg av Björn #194 »

Halloj,

Kan det vara SikaFlex som Hoffster menar?

Det är ett mycket bra lim eller som det egentligen är en fogmassa med väldigt bra vidhäftningsegenskaper. Denna typ av fogmassa kallas även MS-polymer (en 1-komponent Polyuretan) och skall alltid användas istället för silikon på fordon. Tar ett tag för denna typ av "lim" att torka, man får nog ge det minst ett dygn.


Lycka till med reparationsarbetet.

Björn #194
480 ES -95 (f.d. museumbil)
480 ES -87 (ombygge pågår, ligger på is)
V40 2.0T -04
BMW 320d -11
P1800 S -66 (renoveras)
Hoffster
Inlägg: 175
Blev medlem: 10 maj 2004 17:38
Ort: Ydre och Stockholm
Kontakt:

Re: Murphys lag

Inlägg av Hoffster »

Limmet heter "Terostat 9220 Kraftlim" och finns bland annat i vissa Mekonomenbutiker. Är på väg ut nu, men jag laddar upp lite foton i morgon på min reparation så får du lite tips allafall!

Trevlig lördagkväll!
Pyst tysk pariserblå turbo -91
www.hoffmanworks.se
Hoffster
Inlägg: 175
Blev medlem: 10 maj 2004 17:38
Ort: Ydre och Stockholm
Kontakt:

Re: Murphys lag

Inlägg av Hoffster »

Sådär, tankar upp lite bilder nu. Limmet hette som sagt ovan Terostat 9220 Kraftlim, och är en riktigt kladdig historia. Få helst ingenting på kläderna...

EDIT: Av någon anledning verkar forumet inte alltid ladda in alla bilder, bara ibland, så jag skriver in länken under varje bild så får ni copy/pasta in in addressfältet... ATT KLICKA PÅ LÄNKEN VERKAR INTE FUNKA, UTAN COPY/PASTE ÄR DET BÄSTA

Skruvade loss spoilern och slipade lite försiktigt med sandpapper för att få en vinkel i snittet där man kunde lägga limmet: Min fina trärsnittsbild... Ja, ni fattar...

Bild
http://ahof.byethost14.com/klubben/snitt.jpg

Tejpade sedan fast bitarna i varandra på framsidan och tryckte ner limmet i skarven så gott jag kunde. Använde ett plastlock som jag klippt sönder till en spackelspade. Lade även en rand lim utmed skarven.

Bild
http://ahof.byethost14.com/klubben/spoiler1.jpg
Bild
http://ahof.byethost14.com/klubben/spoiler2.jpg

Var ute och tog lite nya bilder nu, bilen är lite skitig (syns bra när man zoomar in lite...), men man kan nog se lite ändå...
Gjorde lite senare vissa förstärkningar där jag lade limsträngar diagonalt över skarven. I de strängar längst ner lade jag in 5-6 cm långa järnstänger för att liksom hjälpa till att bära upp biten.

Bild
http://ahof.byethost14.com/klubben/spoiler4.jpg

Skarven ser ut såhär på framsidan. Man kan ju sprutspackla och lacka om man vill att resultatet ska bli hundra, men jag tycker det här funkar väldigt bra ändå.

Bild
http://ahof.byethost14.com/klubben/spoiler3.jpg

Ljuset faller ju sällan direkt på spoilern heller och i normala fall syns aldrig skarven, bara när man kryper på marken.

Bild
http://ahof.byethost14.com/klubben/IMG_1360v2.jpg

Det som är bra med det här limmet är att det sitter som tusan, men är aningen elastisk så när det skumpar och smäller i bilen knäcks inte fogen, utan den böjer sig en aning. Hoppas du får lite tips om hur du ska göra allafall!
Pyst tysk pariserblå turbo -91
www.hoffmanworks.se
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Re: Murphys lag

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Tackar för tipset om limmet. Var köpte du det i vilken typ av affär och är det dyrt?
Chrille
Hoffster
Inlägg: 175
Blev medlem: 10 maj 2004 17:38
Ort: Ydre och Stockholm
Kontakt:

Re: Murphys lag

Inlägg av Hoffster »

Jag köpte det på Mekonomen, men det finns inte lagerfört i alla butiker verkar det som. Men i en större ska det finnas, annars kan de nog beställa. Kostade en dryg hundralapp har jag för mig.
Pyst tysk pariserblå turbo -91
www.hoffmanworks.se
FrankJScott
Inlägg: 6208
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Great Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Cool Product Info 3d34d08
FrankJScott
Inlägg: 6208
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Cool Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about High Rated Product Guide b0_595d
FrankJScott
Inlägg: 6208
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Cool Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Cool Product Tips 34d08cd
FrankJScott
Inlägg: 6208
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Product Blog 3b6_595
FrankJScott
Inlägg: 6208
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Cool Product Blog

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Cool Product Guide e18b3d3
FrankJScott
Inlägg: 6208
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Best Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about High Rated Product Guide d263b8_
FrankJScott
Inlägg: 6208
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Wrongful Death Lawyer Site

Inlägg av FrankJScott »

For the man asking about georgia trucking accident attorney, truck accident law offices, attractive nuisance elements, georgia move over law, rules for posting no trespassing'' signs georgia, atlanta negligent security lawyer, tractor trailer accident lawyers, personal injury firm in georgia, left lane law georgia, 18 wheeler accident lawyer macon, I highly recommend this this post on wrongful death attorney blog or uninsured motorist law firm, product liability lawsuit funding macon, truck accident lawyer animaths, law firm macon ga, macon personal injury lawyers, car accidents lawyer augusta, what happens if someone gets injured on your property, injury law georgia, medical malpractice lawyer macon, product liability attorney macon, as well as this full report on wrongful death attorney details and don't forget product defects attorney, what is the georgia move over law, dump truck accident lawyer, truck accidents attorney atlanta, georgia speed limit laws, i16 accident today, surgical error lawsuit, macon georgia attorney, top 10 best atlanta personal injury lawyers, car accidents lawyer augusta, on top of this updated wrongful death lawyer forum which is also great. Also, have a look at this what google did to me about liability attorney blog on top of i16 wreck today, footage invan surveillance cameras is leaking, attorney in macon, when surgery goes wrong, macon lyft accident lawyer, georgia truck accident lawyers, can you lane split in georgia, delayed diagnosis medical malpractice, lawyers ga, commercial truck accidents lawyer, as well as this top rated liability attorney site with defective medical devices lawyer macon, macon personal injury law firm, defect item, georgia personal injury lawyer, macon medical malpractice lawyers, surveillance footage meaning, semi truck accident attorneys, ga move over law, georgia lane splitting, injury lawyer macon, for good measure. Check more @ Top Clothing Store Simulator Guide 263b2_8
FrankJScott
Inlägg: 6208
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Useful Car Rental Website

Inlägg av FrankJScott »

For the lady inquiring about best car valuation site, car parts breakers yard near me, censur online car valuation no email, best censur car valuation, selling your car paperwork, quick online car valuation, scrap my car for censur, howmuch is my car worth, sell my car parts near me, find scrap value of car, I highly recommend this he said for rent a car link or current scrap price for cars, we buy any car next day payment time, documents to have in your car, used vehicle valuation, sell my scrap car for cash, car valuation compare the market, valuable car parts, car scrap yards near my location, vehicle scrapping process, value a car before buying, as well as this over at this website about rent a car blog and don't forget find out book value of my car, scrap car for sale, scrap your car near me, buy scrap vehicles, find value of car online, car parts from scrap yard near me, selling a car what do i need to do, cars on cash, vehicle book price, sell clunker car, and don't forget this a knockout post on car rental tips which is also great. Also, have a look at this updated rent a car site and don't forget remove my car scrap, best price my car, scrap my car fast, buy my car from home, find out if a car has been scrapped, scrap car for money near me, selling your car paperwork, scrap car collection near me, scrap my car same day payment, car valuation which, on top of this updated car rental url with best scrap value for car, cars needs, of my car, sell your car for scrap metal, car and cash, scrap my car same day collection, best scrap value for my car, scrap my car how much, we buy cars for scrap, scrap yard buy cars, for good measure. Check more @ New Ligmar Website b8_f990
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster