el hissar

sudden gäst

el hissar

Inlägg av sudden gäst »

tjena har en 88 es som elhissarna ej fungerar på köpte nya hissar men de funkar ej i alla fall vad ska man göra :cry: sudden
060#Jan Enbom
Inlägg: 45
Blev medlem: 28 jan 2004 22:48
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av 060#Jan Enbom »

Hej,

Vore bra att få reda på vad du har felsökt och med vilket resultat (jag utgår från att wiren är hel).

- Har du ström ut till motorn? Koppla loss kontakten i dörren för elhissen, spänningen skall vara +12V samt -12V beroende på upp eller ned. Om du inte har någon spänning, kolla säkring, anslutningarna till strömbrytarna mellan stolarna, kablage mellan strömbrytare och hissmotor.

- Om du har ström, men rutan inte rör på sig så prova med att demontera hissen och kör den obelastad. För den ett väldigt väsen så är det risk för att lageret i motorn är kasst (=byt motor). Om hissen åker upp och ned utan problem så är det möjligt att rutstyrningen i dörren behöver justeras/smörjas. Ev. kan det bli bättre genom att byta den utvändiga rutlisten, då den brukar bli knölig med tiden.

Om någon har lagat wire-stoppet av plast/metall till hissmekanismen så vore jag glad för att höra hur ni gjorde.
mvh /Janne #60
petter

Inlägg av petter »

tjena sudden,,

kolla om voltmätaren ger utslag när du trycker upp och ner på strömställarna mellan stolarna, ger den utslag åt något håll, eller att föenstren rör sig om du trycker Upp/ner knappen hårt så kan du ha oxidation i strömställarna som jag hade!
pilla lös allting och skrapa bort oxideringen!
Peter Johansson

Inlägg av Peter Johansson »

Jag har lagat wire-stoppet... :idea:
Beror väl på lite hur det har gått sönder, men på min så hade det lossnat plast på ena sidan av stoppet, så wiren hoppade ur hur man än gjorde. Jag tog en liten bricka som passade í spåret där nippel och wire ska ligga. Sågade ett lagom stort "gap" i brickan så man kan trä i wiren, o sen limmade jag dit brickan med limpistol. Fungerar hur bra som helst!

Men nu har den andra hissen dött, den orkar inte dra upp rutan, utan man får trycka upp den med ena handen samtidigt som man trycker på knappen med den andra :roll:
060#Jan Enbom
Inlägg: 45
Blev medlem: 28 jan 2004 22:48
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av 060#Jan Enbom »

Trög ruta kan bli något bättre genom att smörja upp rutlisterna med silicon eller teflon, men i mitt fall hjälpte inte det. Min ruta gick heller inte upp av sig själv utan assistans av handen. Till saken hör att motorn lät väldigt illa (misstänker att ett lager började gå sönder). Efter att ha bytt motorn så fungerade det igen.
mvh /Janne #60
Peter Johansson

Inlägg av Peter Johansson »

Ska smörja upp listerna när tid finns och se om det blir bättre. Annars får jag väl börja leta efter en ny motor.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster