STORA el fel

Skriv svar
Krobbe
Inlägg: 22
Blev medlem: 09 aug 2009 19:26
Ort: Stenhamra - Ekerö
Kontakt:

STORA el fel

Inlägg av Krobbe »

Hej alla.
Jag undrar om det är någon som har tips till mig.
Jag har en Es-87:a som jag nyligen skaffat mig. Den har STORA el fel. Det som händer är att så fort jag slår på tändningen går: torkare (fram och bak), spolning (lysen och ruta) igång och går inte att stänga av. Dessutom har jag ett irriterade "tjut" och lite övrigt "flimmer" på indtunenten.
JAg undrar om detta hänger ihop med CEM-boxen? Ska jag köpa en ny och byta den? Var köper man en sån? (hittar inte på volvos hämsida).
Eller kan det vara jord-fel? Vatten i någon kontakt?
Alla tips är välkomna!
JAg har redan fått ett elchema, så jag kan börja leta, men tips skulle underlätta jobbet.

Tacksam för svar om någon vet eller tror sig veta.

På återhörande

Robert "Krobbe" Kumlin
Användarvisningsbild
jimmi
Inlägg: 422
Blev medlem: 20 sep 2004 17:11
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: STORA el fel

Inlägg av jimmi »

Hej!
Cem är nog billigast att köpa på en bilskrot. Typ självplock, sitter bakom plastkåpan där handtaget till motorhuven sitter. Det är ju inte helt omöjligt att felet sitter där i boxen eftersom det är många fel. Återkommer om jag kan komma på något annat.

/jimmi
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
022. Pär Renström
Inlägg: 215
Blev medlem: 31 jan 2004 22:24
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: STORA el fel

Inlägg av 022. Pär Renström »

Det låter helt klart som CEM-fel, den styr nog alla dom funktionerna på en -87:a tror jag.
Det finns några modeller av CEM, en kostade ca. 1500 sist jag frågade och en annan gick på 4000 så det kan löna sig att trava iväg till Volvo och fråga...

Mvh Pelle
Bild

TurboVolvo även på jobbet.
002 Anders
Inlägg: 45
Blev medlem: 25 feb 2009 16:40
Kontakt:

Re: STORA el fel

Inlägg av 002 Anders »

Vi har en kille i klubben som heter Esko. Han e finurlig till tusen o har mycket upplagt på sin hemsida..
har inte länken i huvet nu men han finns här i forumet iaf.. Återkommer om jag hittar adressen. :-)
Christer Nilsson
Site Admin
Inlägg: 278
Blev medlem: 19 jan 2004 23:00
Ort: Hishult
Kontakt:

Re: STORA el fel

Inlägg av Christer Nilsson »

Nja, visst skulle det kunna vara CEM:en men om nu inte jordanslutningen till denna är OK så kan det säkert bli konstiga fel.
Mitt tips är att du letar upp samtliga jordpunkter i bilen mha elschemat.
Det är ett drygt arbete men är ju billigare än en ny CEM...
Kolla även alla kabelgenomföringar så att det inte har blivit avbrott någonstans(bakluckan t.ex.).
Volvo 480 ES...........1986..vit
Volvo 480 Turbo.......1987..röd
Volvo 480 ES aut......1994..cypressgrön met
Volvo 480 ES...........1994..pariserblå met
Volvo 480 Turbo aut.1994..svart met
Volvo 66 DL Kombi...1978..orange
Volvo 343 DL...........1980..gul
Volvo 440 SE ..........1996..röd
Krobbe
Inlägg: 22
Blev medlem: 09 aug 2009 19:26
Ort: Stenhamra - Ekerö
Kontakt:

Re: STORA el fel

Inlägg av Krobbe »

Tusen tack.
Jar börjat att titta på jorden och ska fixa en begad cem oxå. Jag återkommer med info när sjuklingen är frisk!

//Robert
Krobbe
Inlägg: 22
Blev medlem: 09 aug 2009 19:26
Ort: Stenhamra - Ekerö
Kontakt:

Re: STORA el fel

Inlägg av Krobbe »

Hej igen.
Nu har jag bytt CEM och nästan allt är perfekt! Inga vindrutetorkare som bråkar eller spolning som lever sitt eget liv!
Ett litet problem återstår:
När jag vred på startnyckeln så "klickade det till", men inget hände. Nästa gång jag provade så kommer inte ens något "klick".
Sitter det någon säkring någonstans som styr strömmen till start-motorn? Eller har någon ett bra förslag var jag ska "fel-söka"?

Jag vill oxå tacka för alla tips och all hjälp jag har fått.

//Robert
318_Oscar Söderhielm
Inlägg: 64
Blev medlem: 25 sep 2005 20:12
Ort: Mjölby
Kontakt:

Re: STORA el fel

Inlägg av 318_Oscar Söderhielm »

Hej!

Roligt att du fick ordning på dina elfel!
Jag känner igen ditt problem med starten, helt utan förvarning gick bilen helt plötsligt inte att starta(vid stationen på vägen hem efter en hård dag på Universitetet, Jippie...) så då bogserades den hem och sedan var det bara att börja felsöka. Det visade sig att en mindre sladd(någon typ av indikatorledning och alltså inte den stora matarledningen) till startmotorn hade släppt taget om sin kontakt vid startmotorn, i mitt fall räckte det med att återansluta denna och den startade så snällt.
Hoppas det kan vara till någon hjälp, kan ju vara värt att kolla upp i alla fall.

Lycka till!

/Oscar
Användarvisningsbild
jimmi
Inlägg: 422
Blev medlem: 20 sep 2004 17:11
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: STORA el fel

Inlägg av jimmi »

Det var ju skönt att du fick ordning på dina fel.
Jag hade på en tidigare 480 samma problem. Det sa klick ett par gånger och hade jag tur så startade den. Det var startmotorn som gick sönder från perfekt till defekt...
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
002 Anders
Inlägg: 45
Blev medlem: 25 feb 2009 16:40
Kontakt:

Re: STORA el fel

Inlägg av 002 Anders »

Kul att det ordna sig med elfelen till slut iaf ju...
Krobbe
Inlägg: 22
Blev medlem: 09 aug 2009 19:26
Ort: Stenhamra - Ekerö
Kontakt:

Re: STORA el fel

Inlägg av Krobbe »

Nu har jag tagit isär och tittat på låskolven och kontakten till tändningen, men inte hittat något fel. Jag har "letat" efter startmotorn. Hur kommer jag åt signal kabeln som går till den? Sedan hittar jag inte var kontakten där man kan testa startmotorn finns - vid vänster skärm - stär det på forumet, men var??
Bilen går att rulla igång, men det går inte att starta med nyckeln. Jag börgar känna att jag behöver ta hjälp av en mekaniker, men dom tar ju bra betalt, så om någon kan förklara hue jag kan komma vidare vore jag tacksam.

//Krobbe
Användarvisningsbild
Sheba
Inlägg: 221
Blev medlem: 31 dec 2008 23:39
Kontakt:

Re: STORA el fel

Inlägg av Sheba »

När det endast klickar när man vrider om så är det ofta så att metallplattorna som solenoiden ska gå emot inne i den har ärgat och har dålig kontakt och gör att solenoiden inte går i, vilket leder till att det bara låter klick och inget mer. Du kan antingen öppna startmotorn och försöka renovera den själv eller köpa ny.

Jag vet inte om startmotorn sitter på samma ställe på en ES som på Turbo, men det borde den. Sitter ansluten på nedre delen av motorn mellan blocket och torpedväggen, ovanför styrväxeln. Vet inte hur det är med utrymme för dig, men med tanke på att det sitter en turbo ovanför den på min, t.ex, så är den svår att serva där. Har hört att det ska vara lättare att komma åt den på en ES. Det går tre kablar till den och alla är anslutna till solenoiddelen av startmotorn. En pluskabel, en jordkabel och en liten pluskabel till solenoiden som sitter på en vanlig kabelskokontakt mellan de två stora som är fastskruvade med muttrar på bultar. Börja med att mäta så det faktiskt går fram ström till den lilla solenoidkabeln när du vrider om tändningen. Happy mecking. :P
Gäst

Re: STORA el fel

Inlägg av Gäst »

Jag har tittat både ovanifrån och underitrån, men det är så j-a trångt så jag begriper inte hur jag ska komma åt.
Hur som helst tror jag att det är "kontakten" till tändningen. När jag provkörde idag (rullade igång bilen) så hade jag först ingenting som fungerade på instrumenpanelen, men när jag "juckade" på kontakten (jag har tagit bort kåpan) så ficka jag färddator oah hastighets mätare, även om den var lite "svajig".
Jag ska nu leta efter en ny på någon skrot.
Om jag inte får igång pärlan sen, så fåe en verkstad hjälpa mig.

Jag måste bara säga att det är otroligt vad hjälp jag får från er alla. Jag kan bara hoppas att detta fortsätter för det är ni med erfarenhet som verkligen KAN hjälpa till.

//Krobbe
Användarvisningsbild
jimmi
Inlägg: 422
Blev medlem: 20 sep 2004 17:11
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: STORA el fel

Inlägg av jimmi »

Om du skall byta tändningslåset så byt i dörr och lucka med så slipper du ha fler nycklar med dig.
Hade massor med problem med mitt tändningslås på min 87a men det fixade sig med ny sats. Men jag var för snål att ta till dörrarna och luckan.Ångrade det länge sen efter...


// jimmi
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
Användarvisningsbild
Sheba
Inlägg: 221
Blev medlem: 31 dec 2008 23:39
Kontakt:

Re: STORA el fel

Inlägg av Sheba »

När jag bytte startmotor på min turbo så var det väldigt meckigt, men det gick utan att behöva plocka bort annat än luftfilterdelarna efter luftmassemätaren för att kunna komma åt att skruva en bult uppifrån. Det krävs dock bra verktyg med lång hävarm, men när man väl har lokaliserat muttrarna så är de tämligen enkla att plocka bort men tar lite tid. Den översta tar du uppifrån och de två understa bultarna skruvar du loss underifrån. Det kan hjälpa att ha en vän som kan hålla i startmotorn medan du gör det så den inte ramlar ner när den sista bulten kommer av. ;) När den väl är lossad så lirkar du ut den under bilen. Var beredd på att detta projektet kan ta några timmar, dock, och en hel del svordomar kan komma att passera dina läppar innan dagens slut, men det går. ;)
Krobbe
Inlägg: 22
Blev medlem: 09 aug 2009 19:26
Ort: Stenhamra - Ekerö
Kontakt:

Re: STORA el fel

Inlägg av Krobbe »

Återigen tack!
Jag börjar med att byta "tändnings låset", som jag köpt begangnat för 300:- :-)

Skulle inte detta sista inlägg vara utmärkt under "mek tips"?? - bara så att andra lättare hittar......

//Krobbe
Användarvisningsbild
Sheba
Inlägg: 221
Blev medlem: 31 dec 2008 23:39
Kontakt:

Re: STORA el fel

Inlägg av Sheba »

Jag mindes fel. Det är de två översta bultarna du tar uppifrån med lämpligt verktyg med bra hävarm. Det sitter en bult undertill och två uppe. :)
Krobbe
Inlägg: 22
Blev medlem: 09 aug 2009 19:26
Ort: Stenhamra - Ekerö
Kontakt:

Re: STORA el fel

Inlägg av Krobbe »

Det är "avbrutna bultar" på min. Detta är tdligen för att inte tjuvar ska kunna bara skruva bort heta låset. Man måste svetsa eller borra för att få bort dom!

Men jag har tur! Det var "bara" själva tändningslåset som var trasigt! Jag tyckte att jag testade det, men tydligen inte tillräckligt!
Nu är det besiktning på måndag och sen hoppas jag att det bara ska vara att tuta och njuta!! :P

//Krobbe
Användarvisningsbild
Sheba
Inlägg: 221
Blev medlem: 31 dec 2008 23:39
Kontakt:

Re: STORA el fel

Inlägg av Sheba »

Hehe, jag besiktigade igår. Allt var helt felfritt förutom avgassystemet som måste bytas. Det höll inte helt tätt. :P I övrigt fick hon ingen anmärkning.
Krobbe
Inlägg: 22
Blev medlem: 09 aug 2009 19:26
Ort: Stenhamra - Ekerö
Kontakt:

Re: STORA el fel

Inlägg av Krobbe »

Jag fick 3st 2:or: Länkarm, handbroms otillräcklig och spolningen på vinrutan ur funktion.
Det är inget som är svårt så jag är nöjd!

//Krobbe
Användarvisningsbild
Sheba
Inlägg: 221
Blev medlem: 31 dec 2008 23:39
Kontakt:

Re: STORA el fel

Inlägg av Sheba »

Nejdå, det lär ju ganska överkomligt, faktiskt. :)
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Cool Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about High Rated Product Tips 5_595dd
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Great Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Excellent Product Site 8b3d34d
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Useful Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Great Product Tips 08cd263
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster