Värmen i bilen...
Värmen i bilen...
Hej!
Nu när det börjat bli kallt ute har jag märkt att jag inte får någon värme när bilen står på tomgång... Jag har märkt att jag får ingen värme alls om bilen har ett varvtal på över 1500/2000. Vad kan det vara för fel?
//David
Nu när det börjat bli kallt ute har jag märkt att jag inte får någon värme när bilen står på tomgång... Jag har märkt att jag får ingen värme alls om bilen har ett varvtal på över 1500/2000. Vad kan det vara för fel?
//David
- Björn #194
- Inlägg: 146
- Blev medlem: 07 feb 2004 23:42
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Hej!
Jag håller med björn, det låter som ett cirkulationsproblem.
Har du tillräckligt med kylvätska i bilen? Det första som brukar lägga av är just värmen om nivån är för låg.
Testa gärna att lyfta på kylvätskelocket, om du rusar motorn så brukar man kunna se ett visst flöde in via den lilla slangen till expansionskärlet. Det är ett bra tecken på att systemet är i gång.
Det andra är ju om det finns cirkulationsproblem i bilen, lite osäker på om själva termostaten skulle kunna spöka så mycket men vilken temperatur har bilen på färddatorn? Den bör ligga på mellan 70-80. Kolla smatliga slangar som går in till kupén, finns det några böjar eller veck?
Hur står det till med kylvätskan? Är den bytt någonsin? Hur ser det ut i expansionbehållaren? Är det mycket smuts i den? (bruna avlagringar) Ev behöver kanske systemet spolas? Avtappning gör du lättast genom en avtappning under kylaren, en liten röd plastskruv man öppnar. Spola med vatten och kör gärna genom lite kylarrengöring.
På gamla saabar så kunde själva vattenpumpshjulet frätas bort om om man inte hade glykol i, men att det skulle hända på 480 har jag aldrig hört talas om.
Hoppas det gav lite detta, prova gärna!
Mvh Jonas
Jag håller med björn, det låter som ett cirkulationsproblem.
Har du tillräckligt med kylvätska i bilen? Det första som brukar lägga av är just värmen om nivån är för låg.
Testa gärna att lyfta på kylvätskelocket, om du rusar motorn så brukar man kunna se ett visst flöde in via den lilla slangen till expansionskärlet. Det är ett bra tecken på att systemet är i gång.
Det andra är ju om det finns cirkulationsproblem i bilen, lite osäker på om själva termostaten skulle kunna spöka så mycket men vilken temperatur har bilen på färddatorn? Den bör ligga på mellan 70-80. Kolla smatliga slangar som går in till kupén, finns det några böjar eller veck?
Hur står det till med kylvätskan? Är den bytt någonsin? Hur ser det ut i expansionbehållaren? Är det mycket smuts i den? (bruna avlagringar) Ev behöver kanske systemet spolas? Avtappning gör du lättast genom en avtappning under kylaren, en liten röd plastskruv man öppnar. Spola med vatten och kör gärna genom lite kylarrengöring.
På gamla saabar så kunde själva vattenpumpshjulet frätas bort om om man inte hade glykol i, men att det skulle hända på 480 har jag aldrig hört talas om.
Hoppas det gav lite detta, prova gärna!
Mvh Jonas
-
- Inlägg: 334
- Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Nja.....Normal motortemp skall vara ca 88-90grader, lägre än så är det hög tid att byta termostat.Mogge skrev:Hej!
Jag håller med björn, det låter som ett cirkulationsproblem.
Det andra är ju om det finns cirkulationsproblem i bilen, lite osäker på om själva termostaten skulle kunna spöka så mycket men vilken temperatur har bilen på färddatorn? Den bör ligga på mellan 70-80. Kolla smatliga slangar som går in till kupén, finns det några böjar eller veck?
Mvh Jonas
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
- Björn #194
- Inlägg: 146
- Blev medlem: 07 feb 2004 23:42
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Jag upplever nog att jag kan lita på informationen från färddatorn. På min 87'a bytte jag till en termostat som skall öppna vid 89 °C och jag slogs av hur exakt temperaturen vände (termostaten öppnar) vid just 89 °C.... Även på min 95'a vill jag minnas (vinterförvaras nu) att tempen vänder ungefär där.
I och för sig har jag ju aldrig mätt temperaturen med annat än just färddatorn.
Mina herrar har förmodligen olika termostater
Björn #194
I och för sig har jag ju aldrig mätt temperaturen med annat än just färddatorn.
Mina herrar har förmodligen olika termostater
Björn #194
480 ES -95 (f.d. museumbil)
480 ES -87 (ombygge pågår, ligger på is)
V40 2.0T -04
BMW 320d -11
P1800 S -66 (renoveras)
480 ES -87 (ombygge pågår, ligger på is)
V40 2.0T -04
BMW 320d -11
P1800 S -66 (renoveras)
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Hej igen!
Köpte en 92:a i går, o den låg på 88 grader. Märkligt, Calle bytte ju sin bara för att få upp tempen men det hände inget, den låg kvar på strax under 79.
Å andra sidan så körde jag min flickväns i går, och man fick ha värmereglaget på max för att det skulle hända något. Kollade på tempen och den låg på ca 64 grader. Så den termostaten är helt klart kass. Men den brukar ligga på 78 grader den oxå.
Får forska lite i ämnet!
Mvh Jonas
Köpte en 92:a i går, o den låg på 88 grader. Märkligt, Calle bytte ju sin bara för att få upp tempen men det hände inget, den låg kvar på strax under 79.
Å andra sidan så körde jag min flickväns i går, och man fick ha värmereglaget på max för att det skulle hända något. Kollade på tempen och den låg på ca 64 grader. Så den termostaten är helt klart kass. Men den brukar ligga på 78 grader den oxå.
Får forska lite i ämnet!
Mvh Jonas
Senast redigerad av 1 Mogge, redigerad totalt 2 gånger.
Jag kan bara bekräfta som förra ägaren av ovannämnda 92:a..den blev sällan varmare än 95 grader men aldrig kallare än 82 grader...förutom då den inte hade motorn gång.. Hoppas ni kom hem ordentligt.Mogge skrev:Hej igen!
Köpte en 92:a i går, o den låg på 88 grader. Märkligt, Calle bytte ju sin bara för att få upp tempen men det hände inget den låg kvar på strax under 79.
Å andra sidan så körde jag min flickväns i går, och man fick ha värmereglaget på max för att det skulle hända något. Kollade på tempen och den låg på ca 64 grader. Så den termostaten är helt klart kass. Men den brukar ligga på 78 grader den oxå.
Får forska lite i ämnet!
Mvh Jonas
-
- Inlägg: 38
- Blev medlem: 11 okt 2004 13:16
- Kontakt:
Hej!
Jag har en 88 Turbo och tycker också att den ger jäkligt dålig värme.
När jag kör på 50 väg så ligger motortempen på ca 72 grader och när jag kör på 110 väg så ligger den på 78 grader. (Jag har inte för lite glykol.)
Oljetempen ligger på ca 90 grader på 110 väg.
Är detta normal temp? Vad ska motortempen ligga på?
Såg era olika svar här ovanför och fick inte riktigt nån rätsida på vad motortempen ungefär ska ligga på.
/Henrik
Jag har en 88 Turbo och tycker också att den ger jäkligt dålig värme.
När jag kör på 50 väg så ligger motortempen på ca 72 grader och när jag kör på 110 väg så ligger den på 78 grader. (Jag har inte för lite glykol.)
Oljetempen ligger på ca 90 grader på 110 väg.
Är detta normal temp? Vad ska motortempen ligga på?
Såg era olika svar här ovanför och fick inte riktigt nån rätsida på vad motortempen ungefär ska ligga på.
/Henrik
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 27 aug 2004 12:08
- Kontakt:
Hehe - ser fram emot det Mogge!Mogge skrev: Får forska lite i ämnet!
Mvh Jonas
Jo visst jag köpte Volvos svindyra (279kr )original termostat - och den öppnar *exakt* vid 89 grader men efter första "öppningen" så lägger sig bilen på 84 grader. Vare sig jag kör i 90 eller 180.... Dock kryper den upp sakta i stadskörning. Körde innan Biltemas (79 kr) - och den vände exakt vid 88 grader och la sig sen även den på 84 grader. Börjar låta tjatig men efter detta köpte jag Mekonomens (150kr) - och samma saga här - vänder vid 88 som Biltemas och sen ner till 84grader - landsvägskörning.
Så är det - för det vet jag!
Men du knäcker det mesta - så jag ser fram emot en rapport snart....
Hälsningar Calle o kör försiktigt!
Medlem: 301
Medlem: 301
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Hej!
Mätte o klurade lite.
Det verkar som termostaten på min är trasig.
Mätte vad instrumentet visade mot motstånd.
70*=185 Ohm
75*=160 Ohm
80*=137 Ohm
85*=120 Ohm
87*=115 Ohm
90*=104 Ohm
91*=100 Ohm
Testade även mina två andra bilar och de visade samma, de hade även samma motstånd vid 5* (2,05 Kohm) Det innebär att man borde kunna lita på själva tempgivaren i bilen, dvs den visar relativt exakt. Vill man testa själva instrumentet mot ett fast 100 ohms motstånd.
Rätt temp för turbon är ju 89*C och för ES 92 enligt volvos reservdelskatalog. Men mekonomen har samma termostat för båda, troligen 88graders.
Mvh Jonas
Mätte o klurade lite.
Det verkar som termostaten på min är trasig.
Mätte vad instrumentet visade mot motstånd.
70*=185 Ohm
75*=160 Ohm
80*=137 Ohm
85*=120 Ohm
87*=115 Ohm
90*=104 Ohm
91*=100 Ohm
Testade även mina två andra bilar och de visade samma, de hade även samma motstånd vid 5* (2,05 Kohm) Det innebär att man borde kunna lita på själva tempgivaren i bilen, dvs den visar relativt exakt. Vill man testa själva instrumentet mot ett fast 100 ohms motstånd.
Rätt temp för turbon är ju 89*C och för ES 92 enligt volvos reservdelskatalog. Men mekonomen har samma termostat för båda, troligen 88graders.
Mvh Jonas
-
- Inlägg: 334
- Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Volvos termostater till 480in är i mina ögon bara skit, jag vet inte om dem har bytt leverantör eller vad dem har gjort. Men jag får byta termostat varje vinter för att få en acceptabel värme i skrutten, detta år har jag sparat kvittot och om 11mån o 29dagart åker jag till volvo handlarn'.....
Min färddator visar exakt 10grader för lite, felvisningen börjar vid ca 60grader typ 3graders höjning ger 1grads höjning i datorn.
Ni som har dålig värme prova att byta locket till expansionskärlet.
Vatten kan ju som bekant inte anta en temperatur över 100grader vid havsytan, ökar du trycket ökar även kokpunkten.
Min färddator visar exakt 10grader för lite, felvisningen börjar vid ca 60grader typ 3graders höjning ger 1grads höjning i datorn.
Ni som har dålig värme prova att byta locket till expansionskärlet.
Vatten kan ju som bekant inte anta en temperatur över 100grader vid havsytan, ökar du trycket ökar även kokpunkten.
-
- Inlägg: 5114
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
New Product Blog
Please try Google before asking about Best Product Website 263b6_5
-
- Inlägg: 5114
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Updated Product Website
Please try Google before asking about Excellent Product Site 3b1c9ce
-
- Inlägg: 5114
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Excellent Product Guide
Please try Google before asking about High Rated Product Info 5d19b17
-
- Inlägg: 5114
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Updated Product Site
Please try Google before asking about Great Product Website d263b2_
-
- Inlägg: 5114
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Cool Product Blog
Please try Google before asking about New Product Tips d263b0_
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster