För ca 10 år sedan fick jag ett brott på länkarmen VF. Jag svetsade (gas) ihop det hela och det har fungerat bra tills nu ( inga påpekningar vid besiktning).
Häromdagen stämde inte rattläget vid "rak körning" med det jag var van vid
Jag lyfte upp framvagnen och kollade. Efter borttagning av vänster framhjul och mycket riktigt, det var en ny spricka alldeles bredvid den gamla svetsningen. Monterade loss länkarmen och svetsade igen. I dag har jag beställt en ny länkarm som kommer i början av nästa vecka. Det är nog dags att byta till en ny. Så vitt jag kan bedöma finns det det inga rostskador. Metallen verkar vara "utmattad". Detta är ju en viktig detalj så jag vill inte chansa. Den nya länkarmen kostade kr 1220:- (med klubbrabatten på Bilia). Jag har inte haft någon som helst form av obalans eller dylikt i framvagnen.
Själva jobbet är enkelt. Nu rullar ES87:an med svetsad länkarm till nästa vecka.
För ca två år sedan bytte jag länkarmen HF efter nerslag vid besiktning. Är detta en svag punkt? Jag har inte hört talas om någon annan som gjort dessa byten. OK min bil har rullat över 38000 mil så lite underhåll får man nog acceptera.
Esko