olje läckage

mine
Inlägg: 16
Blev medlem: 01 aug 2005 21:50
Ort: Kiruna
Kontakt:

olje läckage

Inlägg av mine »

Har någon en teori var oljan kommer från
läckage ovan startmotorn droppar över startmotorn och ner
misstänkte packboxen mellan motor och växellåda den har jag bytt
(växellådan torr) ventilkåpan torr,kan topplocks packningen läka olja ?
tacksam för hjälp
480 es-88
Mb E 240 T-98
020, Esko Antikainen
Inlägg: 232
Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
Ort: Esko
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Hej!
Kolla att packboxen vid kamaxeltätningen vid fördelaren inte läcker. Skruva loss fördelaren ( tre skruvar ) och kolla.
Om du ska byta packbox så var noga med att den nya packboxen inte blir "för långt intryckt" utan hamnar i samma läge som den gamla. Jag tror att ett felaktigt läge blockerar någon oljekanal och dettta medför att det kommer att läcka kontinuerligt.
Esko
mine
Inlägg: 16
Blev medlem: 01 aug 2005 21:50
Ort: Kiruna
Kontakt:

Inlägg av mine »

Tack Esko för tipset,vi kollar
480 es-88
Mb E 240 T-98
mine
Inlägg: 16
Blev medlem: 01 aug 2005 21:50
Ort: Kiruna
Kontakt:

Inlägg av mine »

Har kollat packboxen ser ut att vara tät
nästa steg blir väl topplockspackningen
om ingen har någon annan teori
480 es-88
Mb E 240 T-98
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

mine skrev:Har kollat packboxen ser ut att vara tät
nästa steg blir väl topplockspackningen
om ingen har någon annan teori
När du byter topp-packningen kontrollera VEVHUSVENTILATIONEN att den är "otät". För en tät vevhusventilation kan blåsa oljekanalerna i topp-packningen......otätt oljelock o otäta packboxar pga lathet har gett mig detta.
Beskrivning finns i närmaste Haynes rephandbok.[/i]
mine
Inlägg: 16
Blev medlem: 01 aug 2005 21:50
Ort: Kiruna
Kontakt:

Inlägg av mine »

Esko hade rätt ,tack
Läkaget är löst ,det var packboxen innanför fördelaren
480 es-88
Mb E 240 T-98
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Ett tillägg till Eskos svar.
Innan man bestämmer sig för att montera packboxen på samma ställe så måste man vara säker på att axeln som den ska löpa mot är slät.
Ofta har packboxen slitit ett spår och detta kommer att slita upp den nya packboxen så att det läcker igen.
Därför ska man i ett sådant fall:

# Byta kamaxel = för mycket pengar

# Montera sleepy sleeve (eller hur de stavas) en rostfri hylsa som är
väldigt slitstark. Kostar mindre är ny kam och är väldigt seriöst.

# Montera packboxen i ett nytt läge. Mindre seriöst men billigt :)
Man måste dock se till att som Esko säger ej täppa igen oljekanaler
liknande. Man måste oxå se till att ytterdelen av packboxen har full
anläggningsyta mot i detta fallet kamlager överfallet. Så den ej lossnar.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
mine
Inlägg: 16
Blev medlem: 01 aug 2005 21:50
Ort: Kiruna
Kontakt:

Inlägg av mine »

Hallo Peter,det du skrev var mycket intressant,vi noterar
tack för tipsen / Åke
480 es-88
Mb E 240 T-98
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst