Trimning av styrbox

Gäst

Trimning av styrbox

Inlägg av Gäst »

Då många har frågat mig om trimning av styrboxen, så har jag gjort en artikel på denna sida: http://volvo480.kicks-ass.net/servlet/u ... cle&id=332

Mvh Peter
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Trimning av styrbox

Inlägg av Dan.P »

Anonymous skrev:Då många har frågat mig om trimning av styrboxen, så har jag gjort en artikel på denna sida: http://volvo480.kicks-ass.net/servlet/u ... cle&id=332

Mvh Peter
Vad är det för färgkod på motstånd R207?

Vad får du för motståndsvärde(som referens) vid 0.8bar?
Gäst

Re: Trimning av styrbox

Inlägg av Gäst »

Vad är det för färgkod på motstånd R207?

Vad får du för motståndsvärde(som referens) vid 0.8bar?[/quote]

Motståndet som sitter original varierar. Det används nämligen för att kalibrera boxen. I mitt fall blev det 27 Kohm vid trimning. (röd, violett, orange). Men lämpligen provar man sig fram, så man får ett värde som passar mot din box/bil.
[/quote]
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Skulle det inte gå att behålla laddtrycksvakten med hjälp av en Zenerdiod på 5,1v eller 4,7v parallellt över motsåndet?

Blir nog att plocka fram lödkolven o börja modda lite... :D
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

0v=-1bar
2,5v=0bar
3,75v=0,5bar
4,4v=0,7bar
4,6v=0.85bar
5v=1bar

Om jag har räknat rätt och spänningen till CPUn kontra laddtryck är linjärt så borde en Zenerdiod på 4,6v ge ett maximalt laddtryck på 0,85bar.

Ska rita en bild.....måste få fart på FTPn bara ;)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Dan.P skrev:0v=-1bar
2,5v=0bar
3,75v=0,5bar
4,4v=0,7bar
4,6v=0.85bar
5v=1bar

Om jag har räknat rätt och spänningen till CPUn kontra laddtryck är linjärt så borde en Zenerdiod på 4,6v ge ett maximalt laddtryck på 0,85bar.

Ska rita en bild.....måste få fart på FTPn bara ;)
Intressant idé. Det borde fungera... men spänningen på Zenerdioden kanske blir lägre. Detta då motståndet ingår i en spänningsdelare, och värdet kommer att påverkas av storleken på det motstånd som ligger till jord (beroende på vilken sida som det motståndet ligger). Vet inte värdet på det andra motståndet. Du får följa komponeterna i boxen, och rita ett schema. Jag gjorde så för att ta reda på vilka komponeter jag skulle ändra. Tyvärr har jag inte kvar anteckningarna.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster