Oljebyte

MartinP
Kontakt:

Oljebyte

Inlägg av MartinP »

Tjena allesammans!

Byter olja samt oljefilter imorn och då behöver jag veta vilken olja jag ska investera i då jag aldrig gjort det förut. Har läst på och kan allt utantill enligt Haynes boken så allt bör gå som smör :D Dessutom så har jag kikat lite grann under bilen och lokaliserat allt.
Jag vill ha en billig och bra olja, vilken köper jag?

Sen så undrar jag även hur jag gör avtappningspluggen då det i Haynes handbok står att man bör byta tätningsbrickan mellan sumpen och pluggen. Ska jag endast byta denna tätning eller är det kanske lättare att byta ut hela pluggen istället? Vart köper jag detta isf? Mekonomen?

Sist men inte minst, är oljefilterverktyg (det som säljs av affärer för att få av själva oljefiltret) en nödvändighet och värt investering eller helt enkelt en bluff? Kan man få av filtret utan detta verktyg?

Tack!

Martin

Titta nyss på OKQ8's hemsida och enligt deras "oljeguide" så bör 480'n fyllas med antingen "OKQ8 Delsyntet 10W-40" eller "Q8 Formula Advanced 10W-40". Är detta trovärdig information? Vad tror ni om priserna?
Sellgren
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Jag kör med rustas helsyntet olja i min T93a och det duger fint. Sen kan man köpa super duper olja om man vill det men jag anser själv att det är bortkastade pengar. Sen beror det på hur sliten motorn är och vad den har gått på för olja innan. En gammal motor som man har kört med mineral olja i bör man inte byta till helsyntet.

Angående oljefilterverktyget så beror det på hur starka nyper och armar du har :wink:
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Tätringen är engångsartikel på 480 då den är kompresibel. Du kan med fördel köra till en hydraulfrima och köpa en 18mm sk tredobricka, en bricka med en gummiring i. Den kostar lika mycket som en orginalbricka och behöver ej bytas.

Ps, tänk på att det ska finnas en gummistyrning, annars får du ta en plugg från ex nyare clio som har styrning (som din gamla plugg saknar)

Mvh Jonas
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Hm, problemet är att jag inte känner till nån hydraulfirma här i Stockholm. Nån som känner till en firma som säljer något sånt här i Sverige? Annars kan jag ju alltid dra till Volvo, förutsatt att de har det inne så att man slipper vänta 1 vecka :evil: (vilket jag fick göra när jag beställde tempsensorn).

Hur vet jag om brickan har en gummistyrning eller inte? Hur ser det ut? Är det en tätning påsatt på gängen?
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

480Mannen #311 skrev:Jag kör med rustas helsyntet olja i min T93a och det duger fint. Sen kan man köpa super duper olja om man vill det men jag anser själv att det är bortkastade pengar. Sen beror det på hur sliten motorn är och vad den har gått på för olja innan. En gammal motor som man har kört med mineral olja i bör man inte byta till helsyntet.

Angående oljefilterverktyget så beror det på hur starka nyper och armar du har :wink:
Problemet är att jag inte vet vilken olja den gått på sen tidigare. Jag har ingen aning. Vad ska jag då göra?

Använde du verktyg när du bytte filter?

Det är alltså lugnt om jag drar till rusta o köper olja där? Inget som förstår motorn eller sliter ut den fortare?
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Jag vet inte om 480 center sidan är igång (se länkar) där finns bilder.

Mvh Jonas

Ps, en stor polygrip duger fint att ta filtret med (finns på biltema)
Sellgren
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Hur långt har din motor gått ?
Oljefiltrena brukar sitta lite olika hårt ibland lyckas man för hand och ibland inte.
En ny olja måste vara av en otroligt dålig kvalite om den ska förstöra motorn.
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Hej!

Jag vet inte om 480 center sidan är igång (se länkar) där finns bilder.

Mvh Jonas

Ps, en stor polygrip duger fint att ta filtret med (finns på biltema)
Vad var det för bilder jag skulle titta efter? Jag tror jag skippar polygripen då den kostar betydligt mer än vad en filtertång gör.
Hur långt har din motor gått ?
Oljefiltrena brukar sitta lite olika hårt ibland lyckas man för hand och ibland inte.
En ny olja måste vara av en otroligt dålig kvalite om den ska förstöra motorn.
7600 mil. Jag köper en filtertång för enkelhetens skull så slipper jag problem. Den är ju inte särskilt dyr heller (70 kr på clasohlson).
Vad gör jag då om jag inte vet vilken olja den gått på sen tidigare? Ska ja köpa oljan från rusta? Jag vill som sagt lägga ut så lite pengar som möjligt på oljan, dock så ska den förstås inte förstöra motorn.
Sellgren
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Ok 7600 mil det är ju ingenting:wink: Då kan du nog utan problem köra med rustas helsyntet. Om jag inte tar helt fel nu så är det samma märke på rustas olja som svenska armen använder.
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Ok. Då gör jag det. Sticker dit direkt efter jobbet och köper det, därefter blir det OKQ8as GDS-hall :)

Har bara en till fråga kring oljan i sig. Skulle du kunna förklara skillnaden mellan hel, halv -syntet och mineral olja? Hur skiljer sig deras påverkan på motorn och värför fungerar inte en del motor med somliga oljor? Är det verkligen sant att "högkvalitets oljor", som är lika dyra som guld, verkligen ger någon prestanda ökning i jämförelse med de resterande oljorna?
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Ringde nyss och hörde med mekonomen ang. avtappningspluggen och de har både den samt tätningsringen inne på lager så jag sticker dit och köper en innan oljebytet :) Jag sa att jag ville ha en 18mm bricka och då frågade han mig, invändigt eller utvändigt? Jag svarade invändigt, för det är ju det som är det viktigaste, men var det verkligen invändigt du pratade om när du nämnde tredobrickan? Någon annan som vet något om detta?
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Bytte olja samt filter idag och man märker en klar skillad. Motorn drar mindre och går jämnare :) Vad som gör mig sur är dock det faktum killen på mekonomen gav mig fel plugg :evil:. Jag bad honom om en plugg till Volvo 480 och han gav mig en, tillsammans med en koppar ring. Visst fungerade ringen prima, men inte fan gjorde pluggen det. Den vägrade gå in, så ja vart tvungen att använda den gamla (den var ju inte speciellt sliten) tillsammans med den nya kopparringen. Vänta bara, imorn ska han få förklara hur det kommer sig att han ger mig en felaktig plugg som jag först kan verifiera när jag står under bilen med oljan tömd! Som tur var så slängde jag inte den, annars har jag ingen aning om hur jag skulle ha tagit mig därifrån.

Kom att tänka på ytterligare en sak. Det var nämligen så att jag i början av oljebytet hittade en annan plugg som jag trodde var sumppluggen, så jag började skruva bort den. Dock så satt den så otroligt hårt att den i slutändan gjorde att min nyckel sprack. Det kändes hopplöst då jag endast rörde den ½ varv så jag började leta efter någon annan plugg och tänkte att jag kanske var ute på fel spår och där var den! :) Att orginalpluggen behövde en fyrkantig bits medan jag köpte en sexkantig gjorde inte saken bättre, men som tur var hade OKQ8 en massa verktyg.

Där, nu ska jag inte prata mer. Nu vill jag gärna höra era synpunkter om ni så har några.
Sellgren
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

En oljas huvud uppgift är ju att smörja saker för att förhindra slitage och en svindyr olja kan du förmodligen varva motorn mer med. En sån olja lämpar sig mer då till tävligs bruk och mycket trimmade motorer. Skillnaden på mineral och syntet är att synteten är mer lätt flytande vid låga temperaturer ( lättare kallstarter), den rengör motorn, Smörjer bättre p.g.a. b.l.a. att det finns teflon i den. Delsyntet ligger väll mitt emellan typ.
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Ok, så mineraloljan innehåller alltså ingen teflon? Vad är mineraloljan bättre på?

Jag köpte delsyntet då helsyntet inte fanns kvar, men än så länge funkar allt bra.
Sellgren
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Mineral oljan är ju billigare och den lämpar sig bättre i motorer som är slitna.
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
022. Pär Renström
Kontakt:

Inlägg av 022. Pär Renström »

Alltså en mineralolja är ju en olja som är utvunnen Moder Jord. En syntetisk olja är just syntetisk, alltså konstgjord.
En syntetisk olja är oftast lite bättre för att man vid tillverkningen kan "bygga in" de egenskaper oljan ska ha.
Delsyntetisk är en blandning av dom två typerna.

Det en hypermodern syntetolja kan göra i en äldre motor, eftersom den har så bra rengörande effekt på motorn, är att lösa upp gamla avlagringar som satt sig i kanaler och utrymmen och dessa kan i sin tur ställa till med lite otyg...fastna nånstans innan dom nått filtret, orsaka läckage eller liknande.

Men jag tycker inte det ska vara nåt problem på våra bilar...så gamla är dom ju inte. :D

//Pelle
Bild

TurboVolvo även på jobbet.
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Så om man ska rangordna de olika oljorna efter kvalitet så får man:

1.Helsyntet
2.Delsyntet
3.Mineral

Stämmer det?

Påtal om det här med att använda billlig olja i slitna motorer. Varför är det dumt att använda bra olja i slitna motorer. Får de inte en lika stor prestanda ökning som nya motorer? Vad är det som skiljer motorerna åt mekaniskt sett?
Men jag tycker inte det ska vara nåt problem på våra bilar...så gamla är dom ju inte.
Kunde inte sagt det bättre själv :D

Så det finns alltså inte en enda punkt som mineralolja är bättre på, bortsett från priset?
Sellgren
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Japp den ordnigen stämmer.
Man kan köpa en dyr mineral olja och hälla i en sliten motor om man vill, det är syntetolja som man helst inte ska hälla i en sliten motor.
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Men varför? Vad är det som gör att en sliten motor inte kan utnyttja den dyrare oljan till fullo?
Sellgren
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Med åren så förlorar t.ex. kolvringarna sin spänst, lagrena i motorn blir smalare p.g.a. slitage, ventiltätningar kan börja läcka igenom m.m.
En motor som gått långt har inte samma hästkraft antal som när den kom ut ur fabriken.
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Man kan köpa en dyr mineral olja och hälla i en sliten motor om man vill, det är syntetolja som man helst inte ska hälla i en sliten motor.
Varför kan man hälla en dyr mineralolja, men inte en dyr syntetolja? Har syntetoljan egenskaper som inte tas tillvara av en gammal motor?
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

en syntet olja har lättare för att krypa förbi slitna ringar och framförallt packboxar. denstora anledningen till det är att den tar med sig all smuts som sitter i motorn. det gör inte mineraloljan, den låter smutsen sitta kvar och täta.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Jaha, ok. Då fattar jag :) Nu låter det vettigt.

Vad tycker ni om delsyntet till min motor då? Kommer det att funka ok? Jag har ju som sagt redan bytt olja, men undrar vad ni tycker.
Användarvisningsbild
#334 / Stiffe
Kontakt:

Inlägg av #334 / Stiffe »

Att det inte skulle gå att använda Syntet i gamla motorer anses av många av mina motorkunniga kompisar som ett problem som fanns i början när syntetoljorna kom , dagens moderna syntetoljor är betydligt snällare i det fallet och det hävdar fabrikanterna också , vi har haft en debatt på Jeep klubbens forum ( har en jeep också ) och där är medlemmar som hällt syntet i motorer som gått 20000 mil utan problem , priset och fabrikatet är nog en smaksak , har en kompis som alltid kört på Biltemas helsyntet och är helnöjd , själv kör jag Jeepen på Castrol Helsyntet , 480 - 87an 17000 mil slängde jag i delsyntet mest för säkerhetsskull , 480- 95 an kommer jag att köra helsyntet
480 Collection 95
Jeep Wrangler 91 Offroadedition
Saab Turbo Cab 00
Saab Turbo ( bruksracer )
480 klubben # 334 STCS #6995
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

480 - 87an 17000 mil slängde jag i delsyntet mest för säkerhetsskull
Vad får dig o säga att delsyntet är säkrare? Varför inte helsyntet eller mineral?
Skriv svar