Trimmning av ES?

Gäst

Trimmning av ES?

Inlägg av Gäst »

Hej!
Tänkte höra vad man kan göra för att trimma en ES? Turbon kan man ju chippa mm men vad kan man göra åt ES? Kan man laborera med olika kammar mellan olika årsmodeller, då det var prat om det på gamla hemsidan? sen har jag en till fråga. har läst om nånting som heter "mega squirt" eller nåt sånt (vet inte hur det stavas), vad är det?

mvh
Peter
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Trimmning av ES?

Inlägg av Dan.P »

Anonymous skrev:Hej!
Tänkte höra vad man kan göra för att trimma en ES? Turbon kan man ju chippa mm men vad kan man göra åt ES? Kan man laborera med olika kammar mellan olika årsmodeller, då det var prat om det på gamla hemsidan? sen har jag en till fråga. har läst om nånting som heter "mega squirt" eller nåt sånt (vet inte hur det stavas), vad är det?

mvh
Peter
Årsmodell?
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Peter!

Man kan jämföra med en turbobil, det man försöker uppnå är att få in mer luft i motorn och öka "andningen" =mer bränsle=mer effekt.

För att nå detta krävs det oftast stora ingrepp i motorn, större ventiler, portning av topplock, ökad volym (borrning och slaglängd) Öppnare avgassystem mm.

Att bygga ett eget insprut är alltså inte lösningen på dessa problem, KG trimming har en bra bok om trimming av icketurbobilar http://www.kgtrimning.com/ Här kan man få en glimt av vad som krävs.

Mvh Jonas
Gäst

Inlägg av Gäst »

tack!
Okej då har jag fått lite "kött på benen":) Plana toppen mm visste jag dock redan.
Det jag menade med årsmodellerna var att tex 87:orna har ju en typ av kam och turbon en annan.

mvh
Peter
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Volvo 480 - kompromissernas bil. Men jäkligt kul...

Inlägg av Dan.P »

volvoracing skrev:Ett tips är att byta til Turbo där du får mer hk för pengarna.

Att plana toppen på en 480 är uteslutet då detta inte får göras...
Varför vet jag inte - antagligen ligger allting tajt som det är.

Hela tiden när man mekar/trimmar en 480 slås man av att Volvo aldrig vågat löpa linan ut!! Hela tiden finns det kompromisser. Varför använda plast huv när man ändå gör den tjock nog att jämföras med plåt dito.
Varför de tunga popupen istället för fasta lysen osv.
Visserligen snackar vi 80-tal men som det står i en av de många begagnat böckerna. "Om Volvo skulle ansträngt sig mer skulle de kunnat konkurrera med Porsche fast då skulle de direkt få på nöten..."
Enligt specen för toppen så finns det en minimihöjd efter bearbetning.

Huven är i plast pågrund av att en plåthuv uppfyllde inte Volvos krav på krocksäkerhet. Titta utefter kanterna på huven så ser ni 3st /\ (veck) på var sida, dem är till för att huven skall kunna vecka sig o skydda kupen vid en krock, vilket en plåthuv inte gjorde.

Pop-up ljusen är där för att vanliga lampor inte kom upp till USAs krav på minimihöjd för halvljus.

Motorn är ju i princip Porsches design............
Conny

Inlägg av Conny »

Toppen på motorn är tillverkad av Porches fristående utvecklingsavdelning, det är något att skryta med.

Det enda man kan göra det är att porta, polera bort gjutskägg och sådant. I övrigt är det bara synd att det inte är en 16v...
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

jämför man 480 med porschar i samma prisklass typ porsche 924 så vet jag ju själv vilken jag hade/har valt. Och vad jag har hört så är 480 körgladare än 944:an också. Så hellre pop-up från sverige än tyskland.
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

480 körgladare ja, enligt Carsten som jag köpte min bil av så var det stor väghållningsskillnad till 480:ns fördel.

Vad sägs om lustgas till en ES?? 50 hk:s kit borde vara lagom.
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

volvo360 skrev: Det lär ha funnits rejält uppskrämda motorer till 343 (samma motor?) när det rejsades, upp mot 250-260hk :D fast $$$$ :wink:

Annars är det som vanlit MYCKET dyrare att trimma sugmotorer än turbo, normalt räknar man mellan 300 - 500 kr / hk upp till ca 100hk/lit motorvolym, och därefter 1000-1500kr/hk.
Då ingår även arbeten som krävs på block, avgas, insug, drivlina mm mm

480 (FWD) körgladare än 944 (RWD)? Skulle inte tro det, eller?? :?
Volvo gjorde en 363CS 1976 endast i 5 ex(för GruppA).

Den hade Volvos V6a o Alfans växellåda o bakaxel(deDion).
Det såldes en 363CS i en bilsport för ~10år sen.......priset 250 000kr :shock: hehe hade jag haft monetas så hade jag köpt den på stående fot :)

Volvo slutade sponsra 300serien i rally o GruppA BARA för att den KÖRDE förbi STOREBROR 240 :mad: :rolleyes:

Samma djävla skit har dem gjort med 480an.....helt släppt supporten för hela 400serien :mad: bara se deras "Nice Price" ingen 400 vad jag kan se :mad:
Gäst

Inlägg av Gäst »

volvo360 skrev: 480 (FWD) körgladare än 944 (RWD)? Skulle inte tro det, eller?? :?
Av detta eminenta uttalande läser jag ut att du spenderat många timmar i vardera bilar?
Givetvis kan man inte uttala sig utan erfarenhet, vilket vi säkert kan anta att du har, din säkerhet i tonen att döma.
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

volvo360 skrev:Jag var mer inne på de B17/B18 motorerna som volvo hade i 343 som dom körde rally med, har inte hittat några uppgifter om att dom skulle kört rally med 363, håller på att försöka hitta om det finns några kvar. Den som var till salu i Bilsport (se nedan) verkar stå i Sunne i ett privat museum tillhörande familjen Walfridsson, dom som kör rally/rallycross.

Bild
Detta taget från vägverkets sida om bilen.

Fordonsstatus: Avställd (1989-03-07)
Datum för första reg.: 1989-06-05

363 CS REPLICA
T12C AMATÖRBYGGD BIL, BYGGSATS

Så det vettefan om den är äkta.
Den bilen som var till salu i Bilsport gick för 250 000:- såg även en i Automobil(kan vara samma) hade ett pris på 275 000:- o detta i början av 90talet.

Sen vet jag inte om Volvo hade B17 o B18 motorer i sina tävlings 300, det jag vet användes var en B19 med ett "SM block".
SM blocket hade tjockare gods i cylindrarna för att klara ett högre effektuttag och ett större borr. Den vanliga B19 klarar inte stora borr iom tunnare gods i cylindrarna, en volym på 2.2L med borrning är en vettig gräns.
Man kan ju tro att B19 o B23 är identiska men det är bara till det yttre.
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

volvo360 skrev:Jag har väl ca 20.000 mil i vardera FWD och RWD bilar, och jag har exakt lika mänga mil i 944 som i 480 :wink: dvs 0

Jag vet inte hur mycket säkerhet det finns i citat: "Skulle inte tro det, eller?? " Tycker det är rätt mycke osäkerhet i det uttalandet...

Men min egen erfarenhet är att det är (subjektivt) roligare i en RWD bil än i en FWD. Och eftersom 924/944 inte är ovanliga på bana, vilket 480 är, så var jag lite tveksam till uttalandet, därför ett "eller??" som du kanske såg?

Om det nu är så att 480 är mycket roligare är ju det inte helt fel eftersom jag förhoppningsvis är blivande 480-ägare...

Det kanske t o m är så att någon skulle kunna erbjuda en provtur i sin 480, så skall jag erbjuda en i min 360 :D (förhoppningsvis med 220hk i 950kg bil i sommar)

Vet inte om det har något med saken att göra men jag gör inlägg med mitt namn så vet andra vem jag är...
Om du har vägarna förbi helsingborg så kan du få komma och provköra närsomhelst! Har lagt på sommardäcken idag.. :D (putsade 1½ timma på fälgarna)
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Apropå 480 vs. 944

Inlägg av Dan.P »

volvoracing skrev: Det där med att Porsche skulle bearbetat toppen - är det en myt el.?
Om så är fallet så blir det intressant - men jag har aldrig hör det innan!
Ingen myt.
Gäst

Inlägg av Gäst »

volvo360 skrev:Jag har väl ca 20.000 mil i vardera FWD och RWD bilar, och jag har exakt lika mänga mil i 944 som i 480 :wink: dvs 0

Jag vet inte hur mycket säkerhet det finns i citat: "Skulle inte tro det, eller?? " Tycker det är rätt mycke osäkerhet i det uttalandet...

Men min egen erfarenhet är att det är (subjektivt) roligare i en RWD bil än i en FWD. Och eftersom 924/944 inte är ovanliga på bana, vilket 480 är, så var jag lite tveksam till uttalandet, därför ett "eller??" som du kanske såg?

Om det nu är så att 480 är mycket roligare är ju det inte helt fel eftersom jag förhoppningsvis är blivande 480-ägare...

Det kanske t o m är så att någon skulle kunna erbjuda en provtur i sin 480, så skall jag erbjuda en i min 360 :D (förhoppningsvis med 220hk i 950kg bil i sommar)

Vet inte om det har något med saken att göra men jag gör inlägg med mitt namn så vet andra vem jag är...
Så intressant!
Här ställer du stora frågetecken mot andra människors åsikter om banmöjligheter mellan två bilar, utan att ha kört någon av dem?
Låter onekligen som välgrundade påståenden.
Nåväl, allt sådant åsidosatt kanske jag skulle informera om att det har körts mycket bana med 480, fanns väl någon "480-cup" eller vad de kallade det, på 90-talet tror jag.
Att de inte syns så flitigt på bana annars kan ju vara att det inte är en sportbil, som Porsche är.
Dock skulle jag inte sticka under stol med att köregenskaperna är klart underhållande. Ett uttalande jag gör utan vetskapen om vare sig Porsche 928 eller någon megatrimmad 300-seriebil.

En provtur i en sistnämd vore säkerligen tämligen underhållande!
Tyvärr hinner min bil inte bli färdig till sommaren, men planerna var ungefär 210 bänkade hästar på hjulen, runt 1050 kg. Det såg ljust ut med sponsring ett tag, men nu verkar det smyga sig. Som tur är går det mesta att lösa privat, med rabatter och annat, men det blir ändå svårare.
Får väl nöja mig med 170 hk ett tag till. :?

Slutligen, för att stilla din nyfikenhet, heter jag Conny och bor i Halmstad. Var det något mer du ville veta?



Vad gällde Porsche som bearbetat toppen, har jag tidigare i tråden skrivit att deras fristående utvecklingsavdelning har tagit fram den slutgiltiga konstruktionen, vilket borgar för godkänd kvalitet.
jagardu
Inlägg: 5
Blev medlem: 09 feb 2004 20:53
Ort: umeå
Kontakt:

Trimmning

Inlägg av jagardu »

Är det som folk säger att man kan byta till renults 16v topp?
Det är ju renults block, så deras nyare topp borde ju passa.. eller?
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Trimmning

Inlägg av Dan.P »

jagardu skrev:Är det som folk säger att man kan byta till renults 16v topp?
Det är ju renults block, så deras nyare topp borde ju passa.. eller?
Det ska finnas någon som har gjort det enligt SAM Steffansson.
Vinkeln på motorn fick ändras för att få plats med 16v toppen under huven.

Men märkväl att detta är ~11år sedan, då jag köpte min första 480 en 87a ES.
jozac
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 mar 2006 13:40
Kontakt:

Inlägg av jozac »

Vilken topp är detta i detalj? Vilken Renault-modell satt/sitter den på? Har just lyft ur motorn på min ES-88 och har som mål att stressa upp den så jag straffar tjejens brors moddade 940 (tyvärr turboladdad och jag har sagt att det är NA som gäller...).
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

för att få i 16v toppen måste man byta kolvarna :shock:

därför är det enklast att ta en komplett 16v motor från förra generationens clio. samma motor fanns i någon annan modell oxå, R19 eller så.

Anledningen till att man ej kan plana den vanliga toppen är att den är helt plan, man kommer alltså att plana ventilsätena......
förbränningsrummet finns i kolven.

I 2,0litersmotorn är det dock lite annorlunda, halva förbränningsrummet i kolven och halva i toppen, då där skulle det vara möjligt att plana lite.
Finns dock en liten risk att ventilerna blir för närgångna med kolvarna


Finns två fina franska ord för dessa sätt att bygga motorer, men de har jag glömt nu :lol:
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
jozac
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 mar 2006 13:40
Kontakt:

Inlägg av jozac »

Passar den motorn direkt till växellådan eller måste den bytas också (kanske ingen nackdel att göra det men det drar ju med sig hel del extra arbete).
Ska man byta motor helt så kan man ju sluta vara trogen 480-koceptet helt och byta till något elakt (har bl.a. en Alfa boxer 4 liggande som vore rolig...).
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

samma typ av växellåda, dvs den passar, men det finns hur många olika utväxlingar som helst i Renaulterna. Så man ska kanske fundera på vad man vill ha.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
jozac
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 mar 2006 13:40
Kontakt:

Inlägg av jozac »

Nu har jag tappat bort mig. Har inte orginal B18F också förbränningsrummet i kolvarna? I så fall borde det väl gå alldeles utmärkt att sätta dit R 16V toppen? Att det blir meck att höja kompressionen är ju egentligen ett annat problem (som redan finns i B18F).
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

men 16v toppen har förbränningsrum i toppen och "vanliga" kolvar.
Den roliga 16v toppen (135hk) sitter dessutom på en 2.0liters motor.
iofs är väl den till 1.8 säkert bättre än den som sitter på nu

Tror att jag minns namnen nu
Plan topp med grop i kolvarna = HERON

Lite grop i toppen och lite i kolvarna = PARTAGÈ

Osäker men kom på detta igår kväll
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
jozac
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 mar 2006 13:40
Kontakt:

Inlägg av jozac »

Hmmm, borde man inte då kunna använda toppen från 1.8:an och plana den? Det jag behöver är ju fler ventiler för att låta den andas lite lättare.

Å andra sidan skulle man ju kunna lägga i 2.0 liters motorn om den nu passar på växellådan. Problemet då är att jag inte är överförtjust i Renault (och skulle ta problem nog att leva med ett topplock) och att växellådan är ju inte direkt starkast i världen så bäst vore väl då att även byta den.

Låter lite som man skulle vara så oförskämd att man inte är trogen 480 koceptet alls och byter till en helt annan motor och ordnar bakhjulsdrift. Vill iofs inte det heller, väghållningen är ju underbar som den är.

Känns som jag står inför ett ganska viktigt vägval här...
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Gillar du inte renault, då ska du ta en titt på orginalblock och topp. På dem sitter det nämligen en renault logga ingjutet.
Ska du gå till bakhjulsdrift så har du iallafall många långa timmar framför dig att få allt att passa och fungera. Känns ganska så ovärt att göra det, det finns ju faktiskt starka framhjulsdrivande motorer. Vill du hålla dig trogen volvo så kan du ju passa in en 850 motor eller liknande. Det är nog bra mycket lättare än att krångla med att bygga om orginal motorn. Det har ju redan gjorts av porche :wink: , de kunde nog visserligen ha kunnat trycka ut mer hästar ur den :( .
Samtidigt håller jag med om att det vore kul att se om någon lyckades att skrämma upp b18e motorn rejält utan turbo.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
jozac
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 mar 2006 13:40
Kontakt:

Inlägg av jozac »

Har kommit fram till att jag skall köra bilen på E85 så kolvbyte blir nog tvunget oavsett topplock. Mellan vilka årsmodeller hade Clio den aktuella motorn (den som skall passa direkt på blocket och har 16v)?
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster