Vad pallar en B18FT egentligen?

barlar
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 jun 2005 17:20
Kontakt:

Inlägg av barlar »

Tack för alla tips och jag har kommenterat lite i meddelandet angående min syn på det hela.

>Vet inte om värmenkommer att knäcka motorn direkt, är ju trots allt >vätskekyld oljekylning vilket är bra. Oh andra sidan så bultar man som >bilfabrikant inte på det helt utan vidare....
>Däremot kommer det inte in så där värst mycket luft i motorrummet >iom avsaknaden av en "riktig" grill. Turbo och grenrör är väl inte heller >direkt idealiskt placerade. Ett scoop som hade styrt ner kall luft här >hade nog varit bra.

Jag har gjort en "riktig grill" och tagit bort alla plastdetaljer fram, så lite mer luft kanske jag kan få, men jag håller med dig att det kan bli lite varmt bakom motorn.

>att ladda 1,0-1,2 med orginal turbo och I/C verkar meningslöst i mina >ögon då det kommer att bli en skadlig värme ökning på avgaserna. >Visst det går att ge mer sås och kyla med, men då får man för fet >blandning och får inte ut mer effekt.

Ja, det kan vara så att man börjar närma sig gränsen, men ett snabbt överslag tycker jag skulle ge att det "går". Jag tror inte att en större IC skulle ge en nämnvärt lägre avgastemperatur, och så väldigt liten är den ju inte, den är relativt väl tilltagen tycker jag. Självklart får man en värmeökning men den drabbar troligen hårdast på turbon, och den kan man byta ut, inte för att jag tror livslängden skulle bli väldigt kort.

Min blandning är inställd korrekt som det är nu vid 0.95 bar, och laddtrycket håller så länge man praktiskt kan stå på gasen.

>större turbo och annan I/C >kommer att krävas för att ha någon >användning av det alddtrycket.
>Redan 0,95bar är för mycket, visst kommer det att gå och ge effekt, >men detta pga att du troligtvis inte kör på fullt laddtryck särskilt länge. >Sätt motorn i en bromsbänk och kör den på fullt ett par minuter så >kommer effekten att sjunka ganska dramatiskt, och i längden så lär det >ryka kraftigt.

Ja, kör man den på fullgas i konstant i ett par minuter så kanske den inte kommer att må så bra, men den raksträckan har jag inte hittat ännu.

>Sälj orginalaggregatet medans du kan få pengar för det
>Ett Mitsubishi 15 T eller 16T är nog lagom för det du planerar, inte >särskilt dyra heller. Kräver lite ombyggnad men det lär det vara värt.
>Skulle kunna tänka mig att du får mer effekt redan vid 0,95bar med >dessa aggregat än det som sitter där nu, dock blir responsen lidande, >det går att lösa med ett riktigt grenrör och lite labbande med ett >programmerbart insprutningssystem.

Självklart skulle ett större aggregat behöva jobba mindre, men efter en kik jag fick på komressormappen, borde inte det börja pumpa varmluft så tidigt. Hur jag skulle få mer effekt vid samma laddtryck verkar för mig te sig lite märkligt, om du inte menar ett kanske lite lägre avgasmottryck, men det är mycket jag inte vet.

Men jag har ändå tänkt att kanske byta aggregatet. Har jag tur kanske jag kan få ett TD04-12T utan större kostnad, så det kanske blir så.

MS är billigt, man bygger det själv >och all info finns på nätet. ca1200-1500kr färdigbyggt

Självklart är ett MegaSquirt bra att använda, men nu får jag det jag behöver och slipper bygga det och allt arbete med att ställa in det. Många av mina kompisar kör med MegaSquirt och det blir alltid lite krångligare än vad det borde.

Jag måste tacka för alla synpunkter och undrar hur mycket ni här på forumet brukar ladda? Vad använder ni? ECU-mod, pys/stryp?
Om ni har bytt turbo så undrar jag hur mycket ni laddade när det märktes att uppgradering var nödvändigt, och hur bilen beter sig med den nya?

Som sagt jag är väldigt intresserad av hur ni har gjort och hoppas att vi kan lära av varandra(s misstag) (själv har man gjort endel)

/Lars
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

För att svara på din sista fråga, pys/ lödad box för min del.. Lödningen mest för att få bort laddtrycksspärren och att få en ngt bättre blandning. Laddar runt 1 bar, vet inte exakt men på org mätaren så står den på 1+ o det går hur fint som helst med min motor iaf.
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Nu vill inte jag uppfattas som helt negativ till trimning (ligger och laddar mer än standard själv då orginal är tråkigt lite). Men som jag har skrivit tidigare så finns det ju andra sätt än just att pilla med motorn för att få 480n att gå snabbare. Och nu är det ju ändå 480 som trimningen gäller och vad jag vet så har vissa personer redan problem med att saker och ting går sönder på div ställen, så varför trimma sönder moton med och få ännu mer jobb :roll:
Nä det jag skulle satsa på om jag skulle villja ha mer hästar i 480n är att byta motorn till en T4 eller liknande istället för att ligga på gränsen. Då får man en motor med komponenter som redan är gjorda för en högre hk urtagning. Visst det är inte bara att slänga i motorn utan det krävs ju en hel del jobb då med men det kan det vara värt anser jag.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Håller med dig till viss del där sellgren, men jag känner som så, billigare att trimma en 480 motor o uppgradera delarna i den än att köpa en t4motor som saknar udd som en standard motor gör i förhållande till en trimmad. Sen har man ett riktigt bra block att utgå ifrån original anser jag, i o med att det är dieselblock. Största fördelen med t4an är väl att man har en växellåda som håller, men rent motormässigt så vet jag inte om det skiljer så värst mkt om man jämför pris också. Sist men inte minst, roligare ljud i 480 motorn plus att det känns fel o plocka ut det som en gång satts dit.
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Billigare för stunden kanske men jag tvivlar starkt på att det blir det i längden. Det går säkerligen att få tag i en volvo t4 motor med allt för runt 10000.

Det med att 480ns motor skulle vara bättre byggd tycker inte jag då t4an ligger på 200hk orginal och kan pysas till runt 215-245 hk. Sen att den saknar udd försår jag inte vad du menar, är det hur fort turbon kommer så sitter det en lätttryckare i t4an med.

Och jag tycker allt du motsäger dig själv med att det känns fel att plocka ut det som en gång satts dit. Då ska man ju ha hela bilen orginal isåfall :wink:
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
barlar
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 jun 2005 17:20
Kontakt:

Inlägg av barlar »

framförallt till Martin, men även till er andra som har laddtryck upp emot 1 bar. Hur är blandningen? Klarar originalspridarna av att lämna soppa till 1 bars övertryck?
yo84
Inlägg: 149
Blev medlem: 03 apr 2004 11:05
Kontakt:

Inlägg av yo84 »

på kortare sträckor är nog själva motortempen inget problem men som nämnt ovan tempen på turbon osv. dock så räcker nog inte kylningen på längre sträckor. har juh dock bara kört es och vet inte exakt hur turbomotorn reagerar på just denna specifika bil. Men es motorn började gå varm (100+ oljan) trots kyligt väder på hösten redan efter dryga milen. dock hårdkörning då. på bana så stiger det nog fortare.
Snart ska den finslipas! :)
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

barlar skrev:framförallt till Martin, men även till er andra som har laddtryck upp emot 1 bar. Hur är blandningen? Klarar originalspridarna av att lämna soppa till 1 bars övertryck?
Om den nu verkligen lämnar 1 bar så klarar den det uppenbarligen. Vet inte hur blandningen är, men det jag kan säga är att det inte spikar eller krånglar..
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Sellgren skrev:Billigare för stunden kanske men jag tvivlar starkt på att det blir det i längden. Det går säkerligen att få tag i en volvo t4 motor med allt för runt 10000.

Det med att 480ns motor skulle vara bättre byggd tycker inte jag då t4an ligger på 200hk orginal och kan pysas till runt 215-245 hk. Sen att den saknar udd försår jag inte vad du menar, är det hur fort turbon kommer så sitter det en lätttryckare i t4an med.

Och jag tycker allt du motsäger dig själv med att det känns fel att plocka ut det som en gång satts dit. Då ska man ju ha hela bilen orginal isåfall :wink:
Nu tänker jag i banor runt 300+ hästar o då resonerar jag som så. Måste jag byta allt på en t4a för att nå detta o få det hållbart, så gör jag det hellre med originalmotorn, för jag måste ändå byta det mesta som sagt.

Tycker att en original t4 (obs! utan pysning) saknar udd/turbokick i jämförelse med en pyst 480.

Jag tycker inte det är så motsägande, trimmar hellre den som sitter i än att sätta dit en annan, så tänker jag. Gillar karaktären bättre med originalet också.
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Trådens rubrik gäller B18Ft inte T4 :)
Vad gäller T4, så kan man väl säga att det finns en anledning till att fodrena är tjockare än på 2.0T.
och det är roligare att bygga på nått som ingen annan gör. växellådan lär behöva bytas ut, ingen som känner sig manade att smé ihop en adapter passandes 850/x70ins låda :)

1bar är en bar, men densitet grabbar, det är stor skillnad på 1 bar varm luft och 1 bar kall luft. Tänk på det.
Större I/C ger inte direkt lägre motortemp, det var inte så jag menade.
Men man måste se helheten.

Hade en 2.0T tidigare, mycket trevlig motor inte så hispig som T4an, pös upp laddtrycket till 0,8-0,9bar. gick kanon fint, 96-97 grader motor temp. Helt ok. MEN när jag byggde 3 " downpipe och 2,5" fullflödes system så sjönk motortempen med 8 grader......
Först gick iofs laddtrycket upp till 1,3bar, men efter att ha sänkt det ganska omgående så märktes att motortempen sjönk. Tror effekten kan ha legat på 180-190 hk, klart tillräckligt för att hinna till jobbet i alla fall, rastade polaren A4, med chippad 1,8T. Denna motor har Mitsubishi 12T med dubbla inlopp. Kan vara en helt kanon turbo på en lagom trimmad 480, gärna med ombyggt grenrör som passar de dubbla inloppen.

Polaren har en 945 LTT med Mitsubishi 13c, gick väl två dagar innan han hade byggt 3" downpipe och 2,5" fullflödes :)
Jag hjälpte honom att pysa upp den till 0,8bar.
Körde så ett tag och sedan monterade han och en annan kompis ett 16T.
Samma laddtryck 0,8 bar, men mer kraft på slutet. Han säger sig inte märka någon skillnad på låga varv, men det går säkert att mäta sig fram till det om man bara vill.

Det enda som verkar hindra folka tt byta turbo är att det inte finns något aggregat som passar direkt på orginal grenrör.

Själv kör jag med orginal laddtryck. jobbar i Göteborg och bor/har hus i skåne så man har inte tid att leka längre (+ att bilen måste gå alltid). Om någon vet ett bra garage i göteborg så ska det dock bli ändring på det. Pendlar då 30mil enkel resa var vecka och även nu när det inte är mer än 9-10 grader på morgonen (kör 04:15-04-30 måndag morgon) så är oljetempen uppe på 112-115 grader vid 160-170 km/h. Måste ner på 130 för att komma under 105 grader. Vet inte hur mycket oljorna påverkar det, har inte bytt på min sen köpet men det börjar bli dags ska se om jag får någon skillnad då.
Skulle vilja bygga på ett 2.0 block och S40 2.0T turbo aggregat. Har detta hemma. Riktigt grenrör och MS, så klart och se hur man kan bygga en så körbar motor så möjligt. Alltså mycket kraft på låga varv. Lär nog inte gå över 180-200hk.
Men det ska byggas hus och meckas kompissars bilar när man är hemma i skåne.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
barlar
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 jun 2005 17:20
Kontakt:

Inlägg av barlar »

"Om den nu verkligen lämnar 1 bar så klarar den det uppenbarligen. Vet inte hur blandningen är, men det jag kan säga är att det inte spikar eller krånglar.."

Det verkar ju bra. Men du har inte kollat stiften eller lambda?
Jag har bytt spridarna och har fått rätt blandning vid 0.95 bar, det skulle bara varit intressant och veta om någon här i Sverige testat högre med originalspridarna?

Har någon haft problem vid pysning? Laddtryckstoppar eller ostabilt laddtryck? Klarar turbon av att hålla 1 bar hela vägen?

/Lars
480LEFFE
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 jul 2005 12:44
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av 480LEFFE »

Tjenare. Gör som DAN P. vill. Då blir det lugn och ro!
Senast redigerad av 1 480LEFFE, redigerad totalt 17 gånger.
480-LIGHT (BMW 330 DRÄPARE)
122. Jonas Andersson
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 feb 2004 16:43
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av 122. Jonas Andersson »

Insugstemp på 50 grader är ju tämligen normalt. :roll:

Vi kopplade in en PC till OBD-uttaget på polarens 9-3 2,0T Nordic Steg 3, dvs ca 280 hk. Med ett speciellt program kunde man via OBD kontrollera och få information om i princip allting. Insugstemp på hans bil vid 1,5 bars tryck var 53 grader, utetemp ca 15 grader.

Men visst, original IC är ju definitivt inte lämpad för några högre effektuttag. Jag kommer köra pystrimm på 460:n via TurboXS justerbara pysventil tillsammans med en 9000 IC, alternativt en nyare Ford Transit IC.
Saab 900 SET Coupé -95
460 Turbo -90 "T-Gul" SÅLD
480 Turbo -91B "T-Vit" SÅLD
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

480LEFFE skrev:Tjenare. Har följ tråden med spänning. Här kommer mina synpunkter då jag förberett mig för seriös trimning. Men till min förtret avråder alla firmor mig från att gör samtliga ingrepp då det är slöseri med pengar. Det finns nog ingen sämre motor att utgå från. Om vi vore på år 1985 då skulle det kanske vara något att jobba med!
Vad är problemet?
Jag har köpt en hel extra motor som jag skulle börjat bygga på denna vinter. Följande har de sagt till mig på motorrenoveringfirmor/forum och sen har jag tänkt lite själv! :?

Att plocka ut 120 hk och 140 Nm ur 1,8 L med TURBO är ju egentligen pinsamt. Men om man ser till chassit är det förståerligt att VOLVO inte vågade plocka mer.
175Nm inte 140...
Konstruktionen i grund och botten är gjort för ett laddtryck på 0.75bar dvs ett ungefärligt effektuttag på 150-155hkr/210Nm.
Men problemet var inte chassie eller motorn utan växellådorna.
Turbon måste bytas med en gång vid trim. En riktigt stor restriktor. Toppen är fint utformad om man ser till kanalerna. Fina böjar och inte för mycket som behöver poleras för där finns inga direkta hinder. Ventilstyrningarna sticker inte ut som de gör på andra toppar. Där verkar någon tänkt till för fritt flöde! Men - vem sjutton sätter insug och avgas på samma sida. Det var ju på B20 tiden man körde så. Om ni undrar varför jag motsätter mig så köp en reservtopp och kapa upp den. Det är inget man portar i första taget. Men som sagt. Jag blev impad av kanalerna. Dock är de för små för flöden runt 250++ HK!
Så då tycker du att AUDIs S2a är en gammal förlegad relik pga att den inte har en crossflow motor?
Sen angående kanalstorleken så får du inte glömma att luften "trycks" in i motorn, därför är ju även kamaxlarna snällare på en överladdad motor kontra sugmotorn.
Intercoolern - vågar man kalla det en IC??? Jag har en special chipp som tillåter mig att dra ur turbon till max. Men med en insugstemp på 50 grader så gör man det helt enkelt inte. Till vardags kör jag med 113 hk på hjulen och det är på gränsen. Låter jag inte luften flöda (öppet spjäll)så blir det riktigt varmt!!!
Mitt ställbara laddtryck använder jag inte längre för hettan blir för stor.
Du är nog den enda jag har sett skriva att standard ICn är underdimensionerad. Sök lite på det engelska forumet.
Jag tror du kör på alldeles för mager blandning
Apropå chassit. Om man ska börja med att plocka ut 250 pållar så får man börja med att staga upp bakre chassit. Och förstärka främre ramen (det har jag gjort). Den bakre hjulupphängningen är inget man vill tänka på ur Race synpunkt. Jag kör med POWERFLEX runt om - inga direkta påfrestningar kan man tycka. Men det tycker inte inredning som har svårt att hänga med då chassit rör sig som om det vore ihopnitat av plexi!
Att inredningen gnisslar o gnerkar har inget med 480ins chassie att göra, utan ett materialval som lämnar mycket att önska.
Tänk Chevrolet fick mjuka upp chassiet på Corvetten pga att inredningen skakade sönder.....
Och min kompis Audi 100, hissar man upp ex höger framhjul så kan man sätta in fingrarna i dörrspringan på vänstersida. Men den "gnerkar"inte i inredningen.
Blir påhoppad på jobbet om att det är världens fulaste bilosv. Skitbil - jag har hört allt. Jag har försvarat den i ur och skur. (fråga honom :roll: ) Jag körde skiten ur min kompis 328 BMW osv.
Men - vad gäller effekt bör man låta motorn vara. Det enda som är lönt är bonna trimmet för jag anser helt enkelt att det inte är värt pengarna.
Alternativet jag börjar snegla på är faktist en 2,0 T från S40. Där har man lite att hämta!!!

OBS! Jag försöker inte lära upp någon osv. Hoppas ni inte tar illa upp. Jag ville bara dela med mig av vad jag fått lära mig och insett själv! Lycka till med erat trimmande!
Tobi på det engelska forumet kör sin 480T med ett T25 aggregat, 193hkr o 330Nm.
Sen får du räkna med avundsjuka polare när man kör omkring i Volvos andra sportbil :)

När Volvo släppte 480n 86 så kördes den i USA mot andra sportbilar i deras G krafts test, där dem kollar när bilen tappar fästet i sidled.
480n piskade allt som fanns då, Porschar Ferrarisar u name it, har för mig hon kom på andra plats med 0.98G i sidobelastning.
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

480LEFFE skrev:Jag älskar min bil. Blir påhoppad på jobbet om att det är världens fulaste bilosv. Skitbil - jag har hört allt. Jag har försvarat den i ur och skur. (fråga honom :roll: ) Jag körde skiten ur min kompis 328 BMW osv.
Men - vad gäller effekt bör man låta motorn vara. Det enda som är lönt är bonna trimmet för jag anser helt enkelt att det inte är värt pengarna.
Alternativet jag börjar snegla på är faktist en 2,0 T från S40. Där har man lite att hämta!!!
Din kompis som kör 328? Mitt favorit argument är att jag är hyffsat ensam om vad jag kör.. Jag vill gärna inte köra ngt som alla andra (utläs Bmw 328 eller dylik "M3"). Argument 2, man måste titta på priset.. Att få en 328 killer för dom pengarna som en turbo kostar är helt fantastiskt enligt mig. Man borde ju egentligen jämföra den med gti bilar, men det är ju frukost för en turbo som är lite trimmad. Prestanda i förhållande till pris är väldigt högt enligt mig, kan inte hitta nån annan bil som presterar lika bra för dom pengarna. Argument 3, det ligger tanke bakom designen. 480:n är snygg enligt mig, finns många som tycker olikt på den punkten, men en sak är säker, designen väcker känslor.

Får du fart på bilen i 3an o uppåt också så är den inte långt ifrån en e36 m3 (286 hk) i prestanda. Har testat köra mot två olika själv, ligger jämsides ettan och halva tvåan, sen skulle man behöva mer kraft. Båda två förare blev lite illa till mods när man berättade om att det rörde sig om 160-170 hästar i min.

Ps. Fortsätt älska din bil o plocka ner bmw:er på jorden! :D
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Dan.P skrev:När Volvo släppte 480n 86 så kördes den i USA mot andra sportbilar i deras G krafts test, där dem kollar när bilen tappar fästet i sidled.
480n piskade allt som fanns då, Porschar Ferrarisar u name it, har för mig hon kom på andra plats med 0.98G i sidobelastning.
Ingen som råkar ha detta test? Jag skulle väldigt gärna se det! Har själv aldrig lyckats få min o släppa, man kanske skulle testa på ngn lämpligt ställe var gränsen går. Vilken bil kom etta förresten?

Finns ett fint klipp för hur bra chassit jobbar i kurvor här. http://volvo480.northernscum.org.uk/fil ... ngtest.wmv
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Martin skrev:
Dan.P skrev:När Volvo släppte 480n 86 så kördes den i USA mot andra sportbilar i deras G krafts test, där dem kollar när bilen tappar fästet i sidled.
480n piskade allt som fanns då, Porschar Ferrarisar u name it, har för mig hon kom på andra plats med 0.98G i sidobelastning.
Ingen som råkar ha detta test? Jag skulle väldigt gärna se det! Har själv aldrig lyckats få min o släppa, man kanske skulle testa på ngn lämpligt ställe var gränsen går. Vilken bil kom etta förresten?

Finns ett fint klipp för hur bra chassit jobbar i kurvor här. http://volvo480.northernscum.org.uk/fil ... ngtest.wmv
Kan inte säga med exakthet vilken bil som vann, det kan lika gärna vara 480n o det känns i magen som om det vore det rätta svaret. Inte för det att jag är 480freak men när jag tänker efter så ja djävlar jag tror det var så.
Och testerna tror jag inte finns dokumenterade på nätet, detta är ju trots allt tjugo år sedan.

Sedan vad det gäller väghållningen i henne så är hon exeptionell.
Den enda gången jag har lyckats med att få bakvagnen att kasta är om jag bromsar under VÄLDIGT hård kurvtagning. Trots det så är det ingenting som man inte hämtar hem med att styra emot o gasa.

Med Volvos original sänkningssats o Sachs gasdämpare tycker jag hon e' helt underbar.

hon... :oops:
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Dan.P skrev:
Martin skrev:
Dan.P skrev:När Volvo släppte 480n 86 så kördes den i USA mot andra sportbilar i deras G krafts test, där dem kollar när bilen tappar fästet i sidled.
480n piskade allt som fanns då, Porschar Ferrarisar u name it, har för mig hon kom på andra plats med 0.98G i sidobelastning.
Ingen som råkar ha detta test? Jag skulle väldigt gärna se det! Har själv aldrig lyckats få min o släppa, man kanske skulle testa på ngn lämpligt ställe var gränsen går. Vilken bil kom etta förresten?

Finns ett fint klipp för hur bra chassit jobbar i kurvor här. http://volvo480.northernscum.org.uk/fil ... ngtest.wmv
Kan inte säga med exakthet vilken bil som vann, det kan lika gärna vara 480n o det känns i magen som om det vore det rätta svaret. Inte för det att jag är 480freak men när jag tänker efter så ja djävlar jag tror det var så.
Och testerna tror jag inte finns dokumenterade på nätet, detta är ju trots allt tjugo år sedan.

Sedan vad det gäller väghållningen i henne så är hon exeptionell.
Den enda gången jag har lyckats med att få bakvagnen att kasta är om jag bromsar under VÄLDIGT hård kurvtagning. Trots det så är det ingenting som man inte hämtar hem med att styra emot o gasa.

Med Volvos original sänkningssats o Sachs gasdämpare tycker jag hon e' helt underbar.

hon... :oops:
Jag tror bestämt att när jag hört det förr så har man hört att den kom etta. 0,98, nästan så man behöver tryckdräkt.. :wink:

Jag har inte tänkt så mkt på att jag fantastisk väghållning tills en kompis sa det till mig för ett tag sen o då slog det mig, jag har aldrig lyckats gå över gränsen för vad den presterar, understyrt lite på sin höjd, men det är ju inget man blir rädd av eller inte kan lösa. Då kör jag också med sänking och andra dämpare (av okänt märke, men stenhårt är det).

Har du testat din på bana nån gång? Jag är själv nyfiken på hur det skulle te sig i jämföerlse med andra. Svaga länken för bana skulle dock vara bromsarna enligt mig, men det går ju alltid o ändra på.
480LEFFE
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 jul 2005 12:44
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av 480LEFFE »

Till Dan P.

Vad problemet är??
Jo - när man hamnat i trimträsket så börjar man planera mer o mer. De första dagarna var jag överlycklig över 113 hk på hjulen. Nu vill jag se 170 hk!!!

Allting är relaterat till att jag vill trycka ur 250 driftsäkra pållar. Kanske mer. Då måste du hålla med att IC:n är underdimensionerad för det. Även om den kyler till 50 grader så kan jag få ner värdet med en censur flow IC. Tro mig - jag har en NU!!!!! Och mindre grader betyder mer möjligheter. Och 50 grader med 113 hk på hjulen - det är mycket tycker jag.

Turbon klarar garanterat "mycket" hästar. Men måste man verkligen piska turbon för att köra med mycket hk. Är det inte bättre och ha en kraftigare turbo som man på bana inte behöver köra skiten ur varje gång.
Allt beror på hur man ser på saken!!!
Du gjorde mig iallafall glad över att det var mer Nm än vad jag trott.

Apropå insuget på "fel" sida. Det var bara någonting som jag konstaterade när jag portade toppen. När jag bortade min E34/535:a (+11 hk på hjulen) hade jag betydligt mer att ta på. Nu stötte jag på luft ganska snabbt. Hade hoppats på mer ämne att arbeta med.
Om nu S2 hade så kan jag inte kommentera det. På den tiden var det så och då funkade det.

Ha´de grabbar.
480-LIGHT (BMW 330 DRÄPARE)
yo84
Inlägg: 149
Blev medlem: 03 apr 2004 11:05
Kontakt:

Inlägg av yo84 »

väghållningen kan jag säga såhär..mekonomen sänkningssats..=släpp på bakhjulen på torrasfalt i halv skap kurva i 170! däcken. Hankook 185/60"14 tänk då när man sätter koni och ännu lite styvare fjädrar och 195/55 15 banracing däck med E markning =) vad ska den inte klara då? och en liten vinge då.. :D någon som har fakta om vilken annan låda som skulle vara lämpligare? t ex den från Renault R21T? 6vxl låda. men huruvida passar den..och hur hållbar? kanske inte direkt i rätt kategori men nåväl. :wink:
Snart ska den finslipas! :)
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Kan hälsa härifrån att jag stött på den nya golf gti:n. Det var dött lopp (med den 6 växlade manuella lådan på gti:n), otroligt jämna bilar upp till fjärde växel. Testade rakt fram lopp 4 ggr, samma utgång i 3 av dom, sida vid sida. Rätt kul att se en bil som är 17 år äldre hänga på den senaste gti-bomben.
Bild
barlar
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 jun 2005 17:20
Kontakt:

Inlägg av barlar »

.....mycket, mycket underhållande. Jag hoppas att jag snart får mer köra och mindre meka.......!

Har jag förstått det hela rätt om du (Martin) tagit bort 206-207 och pyst den till ~1 bar?

/snart....snart
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

barlar skrev:.....mycket, mycket underhållande. Jag hoppas att jag snart får mer köra och mindre meka.......!

Har jag förstått det hela rätt om du (Martin) tagit bort 206-207 och pyst den till ~1 bar?

/snart....snart
Det stämmer, plus öppet filter (som förmodligen bara suger varmluft) och en rensad kat. Sen tror jag faktiskt dom styvare dämparna gör en hel del också, då en original 480 lyfter väldigt mkt (kastar vikten bakåt) vid acceleration. Kan helt enkelt säga att min bil trivs mkt bra o jag trivs bra med den som den är nu. För i detta läget blir folk paffa när man säger vad som ruvar under huven (ca 160+ hk), dom förväntar sig mkt mer, fick en gissning på 300 hk en gång, men fick ta död på hans effektuppskattning genom att berätta den tråkiga sanningen.
Senast redigerad av 1 Martin, redigerad totalt 30 gånger.
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Martin skrev:För i detta läget blir folk paffa när man säger vad som ruvar under huven (ca 160+ hk), dom förväntar sig mkt mer, fick en gissning på 300 hk en gång, men fick ta död på hans effektupskattning genom att berätta den tråkiga sanningen.
Folk fattar ju inte att det inte bara beror på hk antalet i en bil hur snabbt den går utan vikten spelar ju jätte stor roll. Jag blir så trött på sånna personer.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Sellgren skrev:
Martin skrev:För i detta läget blir folk paffa när man säger vad som ruvar under huven (ca 160+ hk), dom förväntar sig mkt mer, fick en gissning på 300 hk en gång, men fick ta död på hans effektuppskattning genom att berätta den tråkiga sanningen.
Folk fattar ju inte att det inte bara beror på hk antalet i en bil hur snabbt den går utan vikten spelar ju jätte stor roll. Jag blir så trött på sånna personer.
Föraren också, skulle jag vilja tillägga.. :D
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster