Underhållsladdning

Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Underhållsladdning

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) är det nån av er som har koll på om man måste koppla bort batteriet vid laddning, brukar alltid göra det, nu när jag har ställt in pärlan i garaget över vintern så vill jag ju alltid ha batteriet fullt ,så att jag kan köra ut den om jag måste in med nån av mina andra bilar, finns det nån laddare som kan sitta monterad permanent och som inte överladdar batteriet, läste nånstans att vissa nyare bilar med mycket elektronik inte mår bra av att stå utan ström för länge, hur är det med våra små elektronikmonster :shock: tål dom att stå utan ström en längre tid :?: Tar gärna emot tips på bra laddare helst inte för dyra.

mvh

Chrille
020, Esko Antikainen
Inlägg: 232
Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
Ort: Esko
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Hej!
Ett "gammalt hederligt startbatteri" laddar ur, om det ej används på ca två månader. Tiden beror mycket på batteriets skick och förvaringstemperatur.
En del moderna bilar kan tappa styrboxens inställningar om batteriet kopplas bort. Hur det är med 480 med turbo etc vet jag inte. På min ES87 har jag haft batteriet bortkopplad i flera dagar utan några problem.
Rekommendation:
Gör som du gjort tidigare och ladda batteriet varannan månad med en en enkel laddare som laddar ca 5A så håller du batteriet i trim.
Man bör vara försiktig med snabbladdare/starthjälpsaggregat för då finns nog en viss risk att styrenheten kan skadas ( om den är inkopplad) av transienter etc.
Esko
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Kan meddela att på min turbo så laddades batteriet ur på 2 veckor när det var tillkopplat.

CETEK gör kanon fina laddare. Minsta modellen XS3600 räcker för underhålls laddning (ca 600kr) och det ska inte finnas risk för överladdning. Den laddar max 3,6A

Vill man kunna ladda tomma batterier får man gå upp till XS7000 (ca 1400kr 7,0A laddström) men då får man boost funktionen som faktiskt har hjälpt mig att få liv i batterier som ej tagit emot laddning .
Denna laddare fixar även den nya typen av batterier som kommer mer och mer. Bly/Kalcium batterier, de med ett öga.. Dessa går ej att ladda med vanlig laddare. Eller ja, går gör ju, men de blir inte fulladdade och livslängden sjunker betydligt. Dessa är standard i alla Landrover så jag har fått en hel del erfarenhet av det.
Den ska även vara bra till GEL batterier. Har ingen erfarenhet att prata om vad gäller laddning av dem dock.

Sen finns det en ännu större men den har jag ej provat.

Fler fördelar med dessa är att de är kortsluttningssäkra, XS7000 har även ett matningsläge på 13,6v, som inte hackar strömmen, dvs man kan använda den vid nedladdning av mjukvara utan att allt skiter sig. Iofs inte aktuellt för oss men.....
Man kan så klart sättta en stöppsel och koppla in snabbt vid parkering.

Men ska du ha en fast monterad laddare i bilen ska du kolla hos de som säljer motorvärmare, de har som är godkända för montering i motorum, dessa kopplar du in via en vanlig motorvärmar kabel dessutom.

En valig billig bensinmacksladdare är livsfarlig om du ska underhållsladda. De heter att de reglerar spänning osv.....
Visst sätter du batteriet på laddning i 2 dagar så är det ingen fara, men ska det stå hela vintern så kommer en sådan laddare att ha grillat batteriet när det är vår.

edit:
Glömde en sak, på min -87 så skulle jag köra lite starthjälp med farsans laddare (stor booster på hjul) jag lärde mig i skolan att man alltid lämnar laddaren inställd på 12v. Farsan använder bara den stora laddaren till tröskan och lastmaskinen, alltså 24v. Gissa vad resultatet blev.....
Just det, laddaren stod på 24v, jag förutsatte att den stod på 12v. När det rök ur batteriet insåg jag mitt misstag. En cell brann upp i batteriet annars inga problem, ni kan tro att startmotorn spann fint :)
De flesta styrenheter har skydd för överspänning av något slag, det är batterierna som är kännsliga. För den skullen ska man ju inte var dum och utmana ödet som jag gjorde.
Det som ställer till det i dagens bilar är mestadels för låg spänning, vilket generear felkoder som orsakar CAN bus fel som stänger system som gör okunniga meckare vannsinniga som.....
som tur är finns inte detta på vår pärlor
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
FrankJScott
Inlägg: 6003
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Excellent Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Recommended Product Blog 3d34d08
FrankJScott
Inlägg: 6003
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Best Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Updated Product Tips 71d3b1c
FrankJScott
Inlägg: 6003
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Updated Product Blog

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Cool Product Blog 3b1c9ce
FrankJScott
Inlägg: 6003
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Great Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Awesome Product Website 171d3b1
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster