Generator Laddning
Postat: 12 dec 2005 17:15
Hej
så fick man ett litet fel på vinterbilen då
det började med att ladd lampan tändes när jag stängde av tändnigen (ingen tändning på altså)
när jag startade bilen så slocknade den som den ska men tändes vid avstängning, när jag sen kör iväg så tänds lampan efter en stund och fortsätter att lysa, ju mer jag varvar ju starkare, jaha då har väl kolen eller laddningsregulatorn lagt av då tänkte jag så jag kollade den gamla som såg lite sliten ut, köpte en ny och monterade startar och lampan lyser lika som förut när bilen är igång varvar upp lite och lampan blinkar till och slocknar, bra tänker jag
men till saken hör att numer så lyser laddlampan aldrig inte ens när bilen är avstängd och tändning på
generatorn sitter i en 440glt -89 och är en Paris Rohne, om jag mäter spänningen mellan batteripolerna vid tomgång är det ca: 12v om jag varvar upp så stiger den till ca: 12,8v vilket är för lite enligt Haynes bok, ska vara 13-15v, om jag mäter mellan jord på generatorn och kabeln som kommer från laddningregulatorn (kolhållaren) så är tomgångsspänningen ca: 14,6v men om jag ökar varven så stiger den upp ända till 40-50v vilket inte verkar riktigt, mäter jag mellan minus på batteriet och plus på generatorn så är spänningen ca: 12-12,9v beroende på varvtalet, nån som kan hjälpa mej snabbt med tips eftersom jag måste ha bilen för att komma till jobbet
mvh
Chrille
mvh
Chrille