Lacka om bilen själv, var?

MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Lacka om bilen själv, var?

Inlägg av MartinP »

Hej allesammans!

Har sedan inköpet av min bil varit supernöjd med allt förutom lacken. Det är en vit, gulaktig, gammal lack som inte förtjänar att sitta kvar. Det märks att den verkligen behöver en omlackering, vilket är något jag vill utföra själv. Problemet är dock bara som så att jag varken har en lokal eller kompressor som jag kan använda mig av.
Har läst på andra forum att en hel del roll färgar sina bilar medan andra pratar om något som heter "el spruta" och det ska tydligen funka bra. Blir uppriktigt sagt förvirrad och vet inte vad jag ska göra. Jag vill inte att omlackeringen ska förvärra utseendet. Att köpa kompressor är uteslutet då jag inte står i ett eget garage utan i ett flerbilsgarage. Ska jag anlita en firma så kan jag lika gärna vara utan, det kostar alldeles för mycket i jämförelse med om man gör det själv.
Är det någon här som kanske varit i samma sits som jag och löst problemet på ett bra sätt? Hur lackar man om bilen om man inte har en kompressor? Hur är det med lokaler? Tror ni att OKQ8's GDS-hallar tillåter omlackeringar? Eller funkar det att göra omlackeringen utomhus kanske?
Slutligen, färgen. Jag vill givetvis få den så billigt som möjligt, men då menar jag inte att den ska se skräpig ut. Har tittat på biltemas sortiment och undrar vad ni tycker om det? Hur är det med kvaliten på färgen? Har hittills aldrig blivit missnöjd när jag köpt bil relaterade produkter från de.
För övrigt så funderar jag på antingen svart eller mörk blå färg.

Tack på förhand!

MartinP
Senast redigerad av 1 MartinP, redigerad totalt 16 gånger.
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Lackering är en miljöfråga! Därför skulle OK/Q8 aldrig tillåta lackering. En god ventilation behövs för att få ett högkvalitativt resultat.

För att lacka med bra resultat behövs en tryckluftspruta som kan fördela lacken i ett fint mönster, en elspruta eller roller gör inte detta! Men å andra sidan så får man bara på färgen och den fäster så kan man efterslipa den och polera, då skulle en enklare motod kunna fungera.

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Vad tycker du att jag ska använda mig i sådana fall? Jag vill helt klart byta färg för just nu ser det inget vidare ut.
Efterslipning? Får man bra resultat om man efterslipar efter antingen rollning eller elsprutning?
480ES -87
122. Jonas Andersson
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 feb 2004 16:43
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av 122. Jonas Andersson »

Du sparar pengar å lämnar in på lack... annars kommer folk att skratta åt din hemmemckade garagelack. Lacken är det som gör att bilen syns så varför snåla?

*trött billackerare*
Saab 900 SET Coupé -95
460 Turbo -90 "T-Gul" SÅLD
480 Turbo -91B "T-Vit" SÅLD
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Det visade sig att jag kan få låna en kompressor från en vän. Hur pass stark måste kompressorn vara för att det ska gå att lacka om bilen?
Vart kan man tänkas lacka om bilen någonstanns om man inte är anställd på en lackeringsfirma där man har en lokal?
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

122. Jonas Andersson skrev:Du sparar pengar å lämnar in på lack... annars kommer folk att skratta åt din hemmemckade garagelack. Lacken är det som gör att bilen syns så varför snåla?

*trött billackerare*
Kommentar överflödig! :lol:
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Hehe, vart gör man detta då Mogge? Det verkar inte finnas någon annan plats att göra detta på än utomhus. Har du något tips?
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Jag har ju lackat en del hemma på gården.

Köp ett partytält i någon billig affär, bygg ett tält av byggplast. Lacka gärna så små delar som möjligt, en skärm, en dörr mm. Att lacka är en kost, inget man blir kung på på en em.

Som sagt resultatet blir som omgivning och underarbete tillåter. Men det går att få till om man har tid och ork.

Lacka inte i aug, då finns det massor med flugor i luften! :roll:

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Tackar för tipsen Mogge. Jo, tält låter som en vettig idé.
Jag har ju lackat en del hemma på gården.
Antar att du bor i villa? Då är det inget konstigt att du har någonstanns att vara på :)
480ES -87
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Ok, då har jag pratar och forskat runt ytterligare och det verkar som att det trots allt inte är helt omöjligt att göra detta själv. Vad jag behöver veta ifrån er är:

1. Hur är det med härdningen av lacken? Är det sant att man måste utsätta den för hög temperatur om man vill att den ska sitta bra, eller räcker det om den lufttorkar?

2. Hur lång tid torkar lacken, uppskattningsvis?

3. Hur djupt måste man slipa när man slipar bort den gamla lacken? Hur vet man när det är klart? Vad använder jag för verktyg för att slipa bort lacken?

4. Hur många lager av lack bör man lägga för att få ett bra resultat?

5. Jag har fått informationen om att kompressorn man använder för att lacka måste vara utrustad med något särskilt filter för att resultatet inte ska bli uruselt, är detta sant? Jag vet tyvärr inte hur kompressorn jag fått till disposition ser ut, men den ska vara i den här stilen. Har läst en FAQ på nätet där en person lackade om sin bil med just en sådan kompressor. Kommer denna att passa med en sån här färgspruta

6. Låt säga att jag lackar bilen på en lördag förmiddag, är det då möjligt att köra den på kvällen?

Skulle verkligen uppskatta hjälp med detta grabbar!

Tack på förhand!
480ES -87
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Du har verkligen ingen aning om vad det är som du är på väg att ge dig in på. Man lackerar inte en bil på en halv dag och speciellt inte om man är såpass mycket nybörjare som du verkar vara. Ta inte illa upp nu bara, jag säger bara som det är.
Självklart kan du spruta på lack för runt 2000 om du vill utan någon erfarenhet, men jag tror faktiskt att du vill att bilen ska bli fin.
När man lackerar kan man få dessa fula saker: insekter, damm i färgen. rinningar, det kan bli ojämt, det kan komma färg där man inte vill ha det, ytan kan bli apelsinskals aktig m.m
Att lackera är verkligen en svår sak att bemästra helt.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Kan bara instämma i ovanstående! Mitt tips är att du skaffar en beg bil (lånar på skroten) och provar lacka på den först!

Att lacka är inte lätt, men det går att få bra resultat om man lägger manken till.

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Ta inte illa upp nu bara, jag säger bara som det är.
Det kan jag omöjligt göra då jag instämmer i allra högsta grad. Och självklart vill jag få det snyggt. Övning ger färdighet som det sägs, eller hur?
Mitt tips är att du skaffar en beg bil (lånar på skroten) och provar lacka på den först!
Hur skulle det gå till? Har aldrig hört att de lånar ut bilar på skroten. Jag skulle ju lika gärna kunna ta första bästa grej gjord av stål och prova lacka den, eller?
Problemet är ju bara att den enda platsen jag hittat för omlackering av bilen är ca 100 km hemifrån mig, vilket betyder att jag inte kan åka fram och tillbaka jämt. Hur gör jag då?
480ES -87
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

En huv är en mycket bra detalj att öva på. Sen är kvaliten på utrustningen väldigt noga för att resultatet ska bli bra, min spruta kostar ca 3000 kr. Byggde även upp en hel lackbox här hemma, totalkostnad ca 15000-20000 med utrustning inräknad och då är det billigt. Ska du bara lackera en bil eller har du planer på att lackera fler.
Att lackera en 480 utvändigt kostar runt 15000 sen finns det privatpersoner som gör det billigare.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Hur pass viktiga är alla delarna? Ta sprutorna från biltema exempelvis (200~). Kan man få ett bra resultat via de? Och nej, jag ska inte lackera fler bilar. Det enda jag tänkte lacka var just min bil.
Jag kanske inte borde ge mig in i det hela, trots allt. Vad tycker ni?

Ett alternativ är att jag åker till mitt hemland (Polen) nån gång och får den lackad där. Har kollat upp det och det kostar ca 4000 kr att få den utvändigt lackad.
480ES -87
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Ok 4000 kr är ju inget att fundera över :lol: , bara färgen till bilen kostar ju 2000 kr.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

:D Ok then. Tack för alla kommentarer och råd i alla fall! Får nöja mig med min vita 480 än så länge.

Har dock en fråga. Vet du kanske vad det är som sittter vid mina bakre skärmkanter? Har alltid undrat över det? Det är alltså någon form av plast som känns etikettliknande och är gulaktig på bilden.
Bild

Det fanns när jag köpte bilen och dum som jag var så frågade jag inte förra ägaren vad det var. Nu har det blivit gult och fult vilket inte gör det bästa intrycket. En likadan "plast lapp" sitter på andra sidan. Någon som har en aning? Vad tycks om färgen annars? Visst är jag inte helt ute och cyklar när jag säger att färgen inte är något vidare?
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Det är stenskottskydd, dom kan du lossa med hjälp av en vamluftspistol.

Går det inte att polera upp lacken?

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Jora, visst går det att polera upp den, men vit är en färg som inte passar en 480 enligt mig. Svart, blå eller röd. Det är färgen som passar enligt mig.
Det är stenskottskydd, dom kan du lossa med hjälp av en vamluftspistol.
Vad händer om jag tar bort de? Kan lacken skadas på något sätt? Kommer inte varmluftspistolen att skada lacken?
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Stenskottaskydden har gjort sitt på din bil, ta bort dom o njut av lite fin vit lack. För att få limmet att lossa använd hårför eller varmluftspistolen, du får inte värma så lacken kryllar sig!

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Hur är det med nya stenskottsydd? Är de väsentliga? Finns det några andra punkter man brukar sätta fast de på?
480ES -87
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Stenskotts skydd ska ju se till att det inte blit några fula stenskott just där de sitter. Men har de blivit fula så gör de ju ingen nytta snarare tvärt om. Har alldrig kollat upp vad de skulle kosta men hör på bilia om det.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Hur ser nya stenskottsskydd ut? Är de genomskinliga?
480ES -87
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Jag tror att de är färgade.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Ok, ska ta och höra med de. Tackar. :)
480ES -87
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst