Högsta tillåten effekt i 480 utan ändring HK/NM ?

Skriv svar
thebringer
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 jan 2007 01:35
Ort: småland
Kontakt:

Högsta tillåten effekt i 480 utan ändring HK/NM ?

Inlägg av thebringer »

Hej,

jag undrar vad det högsta tillåtna effekten är i en volvo 480. HK/vrid (Newton)

Är det samma för alla modeller turbo, utan turbo osv.?

tex. volvo 240 får juh ha max 200hk innan man måste uppgradera bromsar osv. över det är det max 220 med uppgradering.

Tacksam för svar,

mvh Tommie.
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

finns nog ingen standard för det till 480. Största motorn som finns är turbo med 120 hk.
Vet inte exakt med vridmomentet, det ändrades ju nått år. 185Nm, kan det stämma?
De msista turbo modellerna hade ventilerade skivbromsar fram, bak är samma på alla.

Var väl inte det svar du tänkt dig,men de finns kankse någon som har mer info.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
thebringer
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 jan 2007 01:35
Ort: småland
Kontakt:

Inlägg av thebringer »

boostofta skrev:finns nog ingen standard för det till 480. Största motorn som finns är turbo med 120 hk.
Vet inte exakt med vridmomentet, det ändrades ju nått år. 185Nm, kan det stämma?
De msista turbo modellerna hade ventilerade skivbromsar fram, bak är samma på alla.

Var väl inte det svar du tänkt dig,men de finns kankse någon som har mer info.
bra nära :D

söker vidare eller vänta på att nån som vet kanske vänligen skriver det här.

tack/Tommie
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Du kan prova kontakta bilprovningens tekniska avd.

Kolla på deras hemsida.

Har för mig att 10% generellt.

Mvh Jonas
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Jag vill oxå minnas att det är 10% på en icke helbilsgodkänd bil, vilket våra som tur är inte är :) Men gäller det både moment och effekt eller bara effekt?

Anledningen till att en del har andra värden, ex 240 beror nog på att volvo har godkänt dessa siffror pga Volvo Orginal Cup eller liknande.

Känns som det spelar mindre roll, så länge du inte kommer in med ett monster med 300hk eller så. Då spelar de ingen roll vad volvo har sagt en gång i tiden ändå.....

Trimmar du som vi andra så e de lugnt de vågar jag nästan lova. Men någon måste väl gå över 200hk snart, e de ingen som seriöst funderar på att trimma? (allmän fråga ;) )
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
thebringer
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 jan 2007 01:35
Ort: småland
Kontakt:

Inlägg av thebringer »

boostofta skrev:Jag vill oxå minnas att det är 10% på en icke helbilsgodkänd bil, vilket våra som tur är inte är :) Men gäller det både moment och effekt eller bara effekt?

Anledningen till att en del har andra värden, ex 240 beror nog på att volvo har godkänt dessa siffror pga Volvo Orginal Cup eller liknande.

Känns som det spelar mindre roll, så länge du inte kommer in med ett monster med 300hk eller så. Då spelar de ingen roll vad volvo har sagt en gång i tiden ändå.....

Trimmar du som vi andra så e de lugnt de vågar jag nästan lova. Men någon måste väl gå över 200hk snart, e de ingen som seriöst funderar på att trimma? (allmän fråga ;) )
aja..jag har inte ens en 480 ännu (förhandling pågår), så jag vet inte så himla mkt om dem. Nybörjare vad det gäller volvo FWD.
Skall ringa tekniska iaf.

Med nypremiär i helgen av en viss modell så fick jag lite crazy idea's så 300hk kanske blir aktuellt, annan motorvolym då klart!

Tackar för engagemanget!

/Tommie.
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Bilprovningen godkänner allt.............................

Dom slår bara ned på uppenbara felaktigheter, så döljer du dina hästar väl så är det inga problem...................möjligen med försäkringsbolaget vid en smäll..............

Mvh Jonas
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

hahaha

ja de godkänner det mesta, jag besiktigade sommarbilen för 2 veckor sedan. Den är bra sänkt fram. om de e 1,5 varv eller 2 varv som jag kapat på sänkningsfjädrarna minns jag ej längre. Men hon e precis lagom låg.
Killen som kollade hade dock en tveksam inställning till detta. Jag har fäst dem med rörklämmor i tallriken o sa till honom att man sänker bara ner bilen med fjädrarna i samma position som de var innan, jag har ju lagt dem rätt en gång. Han köpte det rakt av. Men de lilla rosthålet i framvagnsbalken får jag göra vid, och halvljuset som e för lågt på ena sidan....
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

boostofta skrev:Jag vill oxå minnas att det är 10% på en icke helbilsgodkänd bil, vilket våra som tur är inte är :) Men gäller det både moment och effekt eller bara effekt?

Anledningen till att en del har andra värden, ex 240 beror nog på att volvo har godkänt dessa siffror pga Volvo Orginal Cup eller liknande.

Känns som det spelar mindre roll, så länge du inte kommer in med ett monster med 300hk eller så. Då spelar de ingen roll vad volvo har sagt en gång i tiden ändå.....

Trimmar du som vi andra så e de lugnt de vågar jag nästan lova. Men någon måste väl gå över 200hk snart, e de ingen som seriöst funderar på att trimma? (allmän fråga ;) )
Det finns en dröm om en dräpar 480 iaf. :D Men först o främst ska jag ha tag på en bruksbil. Men jag är väldigt sugen på att riva ner i molekyler o sen bygga upp o förstärka hela bilen, gärna byta ut mot en starkare drivlina också. En T5a vore trevligt, har sett ett par byggen, men aldrig sett en klar, så man undrar ju om det är en myt. :wink: Ett steg vidare vore väl en T5 o växellådan från en 960 o bygga bakhjulsdrift. Idéerna är många, men det ligger några år framåt i tiden fortfarande.
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

lycka till :D

T4an e väl annars mer lämplig om du ska ha den tvärställd, sett till storleken.
Men de går väl o bygga skärmbreddare ;)
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
wannabe
Inlägg: 38
Blev medlem: 12 apr 2006 14:09
Ort: Härryda-Göteborg
Kontakt:

Inlägg av wannabe »

boostofta skrev:.

Känns som det spelar mindre roll, så länge du inte kommer in med ett monster med 300hk eller så. Då spelar de ingen roll vad volvo har sagt en gång i tiden ändå.....

Trimmar du som vi andra så e de lugnt de vågar jag nästan lova. Men någon måste väl gå över 200hk snart, e de ingen som seriöst funderar på att trimma? (allmän fråga ;) )
Ja jag har trimmat :D ligger nog på närmare 450hk och inga problem vid besiktning :wink:
Kolla gärna in kärran på

http://www.garaget.org/?car=21509
skinkberg
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 jun 2008 15:06
Kontakt:

480 turbo=214 hästar!!!

Inlägg av skinkberg »

Efter många timmar i garaget funkade allt (äntligen)..214 hästar enligt dynon..tack nån för tipset om motståndstrimmet,funkar utmärkt..gjort;dubbla dumpventiler,spridare,större ic(från s40 t4)pysventil.,32mm slang till allt=stort :lol: dragit i från allt som tex:Audi s2 s4+allt mellan himmel(fick i och för sej stryk av en Supra)men den går som f-n!!214hk i 970kilo bil=vroooooom..
Användarvisningsbild
jimmi
Inlägg: 422
Blev medlem: 20 sep 2004 17:11
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av jimmi »

har ett chip till min 480 men vet inte riktigt vart jag skall vända mig för att få den installerad. bor i helsingborg.

Ett turbo center 0.95 bar chip....
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
225. Per Johnsson
Inlägg: 46
Blev medlem: 07 apr 2004 17:56
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av 225. Per Johnsson »

Jag var i kontakt med bilprovningen för något år sedan, det finns inga regler från Volvo om 480.

Enl BP gäller 20% på HK och 10% på vrid.

Kolla på www.sfro.com, om man vill bygga värre.
Då blir det väl till att uppgradera bromssystem m m för att få bilen som ombyggt fordon.

Eller så säger man inget..... 8)

Per Johnsson
Hellre snabbt än i tid!
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Ähhh :D Skit i bilprovningen utan trimma så mycket ni kan för dom vare sej kan eller vill testa motorstyrka :shock: utan dom tycker bara att det är kul när bilen går som en :twisted: :twisted: :twisted: kula :twisted: Ja det är ungefär min uppfattning av dom. Förra året när jag besiktigade så när grundkollen var gjord så sa min besiktningsman ungefär såhär: Kan du ge mej hjälmen så åker jag ut och kollar varvstoppet. :lol: Och han va nöjd efter det och det lovar jag, han såg jätteglad ut när han kom tillbaks :lol:
Chrille
FrankJScott
Inlägg: 6287
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Recommended Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Recommended Product Website 9ce18b3
FrankJScott
Inlägg: 6287
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Excellent Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Best Product Tips 4d08cd2
FrankJScott
Inlägg: 6287
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Useful Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about High Rated Product Guide d08cd26
FrankJScott
Inlägg: 6287
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

New Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Updated Product Blog 1d3b1c9
FrankJScott
Inlägg: 6287
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Recommended Product Blog

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Product Website d19b171
FrankJScott
Inlägg: 6287
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Awesome Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Rated Product Info 63b3_59
FrankJScott
Inlägg: 6287
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Cool Clothing Store Simulator Info

Inlägg av FrankJScott »

To the person talking about dress shopping, go in fashion, fashion & fashion, the business store, fashion designer cloth, their clothing, new clothes fashion, all of clothing, you store, this is it clothing store, I highly suggest this do you agree about simulator blog or & clothing brand, house dress, clothing websites, you are fashion, clothes to get, fashion store clothing, you are clothing, an fashion store, as fashion store, perfect clothing store, alongside all this get redirected here on clothing store simulator forum on top of all that fashion, you clothing store, unique clothing store, business clothing, here clothing brand, the clothing store, all clothing store, by design clothing brand, into clothing, fashion clothing company, not to mention this great simulator link which is also great. Also, have a look at this official statement on simulator forum not to mention perfect clothes, clothes decor, cloth of design, unique clothing, clothing store on, for all fashion, clothing brand unique, in fashion store, clothing dept stores, the perfect shop, not to mention this look what i found for clothing store simulator forum with sure clothing, things clothing, clothing design store, variety in fashion, clo thing, go clothing store, fashion shop, any clothes, perfect clothes, clothes new clothes, for good measure. Check more @ High Rated Clothing Store Simulator Tips d34d08c
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster