Byte av bromsvätska

MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Byte av bromsvätska

Inlägg av MartinP »

Tjena allesammans!

Dags för nästa steg. Byte bromsvätska. Vet inte när den varit bytt senast och dessutom så är den för nuvarande på en låg nivå så det är nog lika bra.
Har dock några frågor.

1.En Luftningssats verkar vara det man ska satsa på enligt Haynes, är det någon särskild sats ni använt er av eller funkar alla lika bra? Det enda jag kunde hitta hos Biltema var en "bromsluftare", beståendes av en slang och ventil.

2.Enligt Haynes så ska bromsvätskan vara av typen "FMVSS 116 DOT 4". Går det bra att använda vilken vätska som helst av typen DOT4 eller måste de andra bokstäverna också stämma överrens?

3.Ska man utföra luftningen i någon särskild ordning? Och när tömmer man behållaren, sist eller först?

Skulle även uppskatta allmänna tips som skulle kunna underlätta bytet av bromsvätskan. Allt ni kommer att tänka på uppskattas.

Tack på förhand!

MartinP
480ES -87
wannabe
Inlägg: 38
Blev medlem: 12 apr 2006 14:09
Ort: Härryda-Göteborg
Kontakt:

Inlägg av wannabe »

Är du ensam så måste du ha ett luftningsverktyg men har du nån som kan trycka på bromsen går det lika bra utan. Alla dot4 vätskor funkar.Pumpa ut vätskan ur behållaren tills det precis lgger kant i kant med hålen i botten på behållaren via luftnippel på bromsoket sen fyller du på med ny vätska och fortsäter att trycka ut via nippeln tills du ser att vätskan som kommer ut är ny (brukar synas en liten färgförändring)Jag hoppas du vet hur man "luftar bromsarna för det är exakt samma förfarande med bromspedal och nippel när man byter vätskan. Lite rörigt men hoppas du fattar ändå :wink:
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Jag hoppas du vet hur man "luftar bromsarna för det är exakt samma förfarande med bromspedal och nippel när man byter vätskan.
Luftning av bromsarna? Som jag förstått det från Haynes så verkar det inte särskilt svårt eller är det något jag missat? Det stod om jag minns rätt att man skulle skruva loss den ett halvt varv, trycka ner pedalen och därefter skruva åt den igen så att inte vätskan sugs tillbaka igen, men det lär ju inte hända i mitt fall när jag inte använder en luft sats. Man lossar på luftningsskurven bara. Du fick det att låta väldigt seriöst så jag undrar om jag missat något?
Jag har nog nån som kan hjälpa mig så jag tror att jag kör på din lösning, verkar bra och enkel.
Pumpa ut vätskan ur behållaren tills det precis ligger kant i kant med hålen i botten på behållaren via luftnippel på bromsoket
Hur är det med ordningen? När du säger det så låter det som att det räcker med att skruva loss en luftningsventil, men måste man inte göra det på alla fyra bromsok? I sådana fall, i vilken ordning?
480ES -87
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) Det står i Haynes i vilken ordning du ska lufta beroende på om du har ABS eller ej sid.169 i min bok :shock: du behöver i vart fall en medhjälpare om du inte har tillgång till en tryckdriven bromsluftare (nån måste ju trampa) :lol: det värsta brukar ju vara att få loss luftnipplarna som ofta är fastrostade :cry: det finns ju tricks att lossa dom väme t.ex. börja iallafall med en rejäl omgång rostlösningsolja typ 5-56 eller liknande flera gånger under flera dar. Om du använder sökfunktionen här på sidan så kan du hitta många länkar om "Bromsar" det är oftasr bäst att fråga en gång extra om saker man är osäker på och det finns ju många hjälpsamma på den hår sidan :lol: Lycka till :wink:
Chrille
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Slå gärna lite med en hammare rakt ned på nippeln om den inte lossar.

Nya nipplar kan du köpa ex på biltema och smörj gärna upp dom (denonterade) med koppar eller alufett.

Baknipplarna
Gängmått M8x1,25 L 35,5mm

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Tackar så mycket för era svar grabbar!

Så om jag förstått det rätt så ska man alltså köra hela denna "pumpnings" procedur (trycka på medalen samtidigt som man lossat luftningsventilen) på varje bromsok enligt ordningen som står i Haynes. Korrekt? Och hur är det med nipplarna framtill? Är det samma mått på de?

En sak till. Kan inte hitta någonstanns hur mycket bromsvätska systemet rymmer totalt sett och det vore ju bra att veta så att man inte köper för lite/mycket. Någon som vet?

Kom på en sak till. Hur blir det när man byter alla fyra luftnipplar? Kommer det inte att komma in en massa luft i systemet om jag skruvar loss nipplarna helt? Och jag antar att man byter nipplarna efter själva "luftningen".
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Detta får stå för mig, men ordningen kvittar då du ej tömmer hela systemet=ingen lift in. Men börja bak brukar vara bra=lång väg för vätskan.

Ett system som är fyllt, på med slang, öppna och pumpa på pedalen. Den vätskan som rinner ut i slangen förhindrar baksug så någon speceill person som måste pumpa o någon som öppnar nippeln behövs ej.

Om du tar av en nippel så kommer vätskan att strömma ut, ingen luft tränger in så länge behållaren är högre upp än oken byt dom innan du luftar.

Det rymms ca 0,5 liter. Lufta gärna med en genomskinlig slang, så ser du når ny vätska kommer fram.

Kan inte få fram info ang nippel fram (brukar kolla på autoexpertens hemsida)

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Uppskattar verkligen din hjälp Mogge! Tackar så mycket! :D Ska till biltema idag och köpa ett par saker så jag köper förmodligen nipplarna där också och passar på att fråga om nipplarna framtill. Finns de för de bakre bromsoken så måste de finnas för fram också, ellerhur?
Detta får stå för mig, men ordningen kvittar då du ej tömmer hela systemet=ingen lift in
Det gör man väl aldrig? Jag menar, man bör ju alltid har vätska kvar i behållaren så att det inte kommer in luft i systemet.

Nu fattar jag precis hur jag ska göra hela proceduren. När jag såg ditt svar började jag dock undra över en sak. Hur kommer det sig att de flesta böcker och instruktioner rekommenderar en massa "kit" och liknande när det egentligen bara behövs en slang och lite vett? :?: Varför göra det mer krångligt än vad det är?
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Du får nog ha tur på biltema om du kan hitta någon som kan nippelstorleken!

Det finns ju olika sätt o metoder för att lufta, har man ingen vätska i systemet så är det lurigare att få ut all luft.

Lycka till!

/Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Jag lyckades tyvärr inte hitta någon som helt säkert kunde bekräfta storleken på luftnipplarna för de främre bromsoken så jag köpte helt enkelt ett dubbelt par av de bakre luftnipplarna. För mig verkar det solklart att nipplarna borde vara av samma storlek, men tydligen så tänkte inte tillverkarna av 480n på samma sätt som jag. Någon som kan bekräfta detta?
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Stämmer nog bra!

Skallen är inte av samma storlek och det brukar innebära att det inte är samma gängning.

Tag bort säkringen till bromsljuset och för ned pedalen med en träbit=ingen bromsvätska läcker ut. Då kan du ta med nippeln till biltema.

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Det får nog blir mekonomen i sådana fall eftersom jag inte bor speciellt nära Biltema. Var där igår då jag var i närheten. Måste luftnipplarna bytas ut när man byter bromsvätska?
480ES -87
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Nej de måste inte bytas ut, men ofta är de väldigt rostiga och sköra, då är det bra att byta dem i tid, för nästa gång går de av och då ska man försöka borra ut dem utan att förstöra gängorna, o de e inte så lätt. Förstör man gängorna får man kasta bromsoket o köpa ett nytt.....
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Ok, men då är det nog ett smart val att investera i nya. Vart hittar man luftnipplar till de främre bromsoken? Har kollat på autoexperten.se,biltema och micro, men alla har bara nipplar till de bakre oken.
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Alla har nipplar, de är bara inte upplagda på hemsidan, men för säkerhetsskull så ta gärna med en nippel.

Smörjer man in nippel rejält med fett på gängorna innan man drar dit den så är det stor snnolikhet att man får loss den igen (även gamla nipplar)

De bakre brukar rosta mest, kolla om du får loss dom fram, ev behöver du ju inte byta dessa.

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Vet inte riktigt hur jag ska göra. Har inte tittat på de än då jag kan tänka mig hur de kommer att se ut..Borde kanske kolla upp de i alla fall. Problemet är bara att jag inte kan åka till affären om jag tar bort luftnippeln, har bara en bil. Jag fixade ju som sagt ersättning för de bakre och köpte dubbelt ex av dessa i hopp om att de skulle passa till de främre, men de gör de tydligen inte.
Alla har nipplar, de är bara inte upplagda på hemsidan, men för säkerhetsskull så ta gärna med en nippel.
Perfekt! Då åker jag till någon av affärerna så snart jag kan och fixar 2 st till frammen.
480ES -87
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Tjena grabbar! Fick svar ifrån autoexperten och tänkte lägga upp det här för framtida referens ifall någon får för sig att byta luftnipplarna till sina FRÄMRE bromsok:

Girling: M7x1mm
ATE:M10x1mm

Girling är den jag har och den fanns inne så då är det bara att dra dit och köpa de :D
480ES -87
wannabe
Inlägg: 38
Blev medlem: 12 apr 2006 14:09
Ort: Härryda-Göteborg
Kontakt:

Inlägg av wannabe »

Detta måste vara världens längsta tråd om nåt så simpelt som att byta bromsvätska :wink:
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Jag började med det högra oket bak på 480n och nippeln lossnade efter ett tag. Satte på en ny nippel, luftade och fortsatte. Dock så gick det inte lika fint när jag började på det vänstra oket. Nippeln satt fast hårt som fan och vill inte lossna alls. Fick till slut loss den och skruvade in den nya när jag till min förvåning upptäckte att den gick av :shock: ! Jag hade använt lika mycket kraft som på det högra oket (vilket inte var speciellt mycket), men denna gick av. Försökte att lösa det med en svinpitt, men det resulterade i att svinpitten gick av inuti den med.
Det enda som återstår nu är att byta ok, men jag är osäker på vilket märke det ska vara. Haynes säger Girling för bakre bromsskivor medan alla affärer säljer ATE och jag vet inte riktigt hur jag ska tolka detta. Man skulle ju föredra att inte köpa fel ok. Är det någon som kan bekräfta märket för en -87 ES?
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Finns bara ATE bak! (eller köp beg på skroten, hela 400 serien har samma ok)

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Tackar för svaret!:) Jovisst tänker jag köpa på skroten, men jag måste fortfarande veta märket :)
480ES -87
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Efter en jäkla massa strul så brast luftnippeln på det främre vänstra oket, men med lite hjälp så lyckades jag få ut den så nu är allt bytt och fungerar prima.
480ES -87
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Best Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Useful Product Tips 171d3b1
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Awesome Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Useful Product Site 1d3b1c9
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Awesome Product Blog

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about High Rated Product Website 4d08cd2
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster