Sida 1 av 1
Piller?
Postat: 11 maj 2007 08:39
av 211#Christer Lindström
Hej

nån som följt den här disskusionen
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 07&start=0 ganska intressant

tänker själv testa

nån som har några koment´s
Postat: 11 maj 2007 14:30
av boostofta
Jag tillhör dem som menar att om de nu e så bra, varför tillsätter inte någor bolag det i sin bensin redan? Typ tanka hos oss o se att förbrukningen minskar, snacka om bra sätt för ex. Shell eller Tanka att få en massa nya kunder....
Aamma som mirakel tillsatser i oljor, de hade ju oljebolagen redan stoppat i oljan om de var bra. En del av tillsatserna finns redan i syntetoljan dessutom.
Att dessutom biltillverkarna och Rototest (som jag har stort förtroende för) säger att det är bluff gör mig inte mer intresserad av att prova. MEN om du provar så lägg ut resultaten här. inga ca saker utan, tankat fullt, nollat mätare, köra samma/ liknande sträcka om o om igen.
Jag pendlar motorväg mellan GBG o Skåne o kör denna sträcka 2 ggr i veckan, har gjort det i snart två och ett halvt år. Kan säga att man får rätt bra intressanta mätningar.
Typ att minska förbrukningen görs allra bäst genom att undvika köer (köra en omväg) eller att dra ner på farten. Om jag håller hastigheten tar det 3 timmar att köra hem. Om jag kör runt "bli av med körkortet gränsen" dvs 30 över utom på 50 sträcka så klart

så sparar jag ca 3dl/milen på min trimmade turbo och 1,5dl/milen på automataren.
betydligt bättre förtjänst än att köpa piller

förbrukning
Postat: 11 maj 2007 21:48
av Christer Nilsson
Håller med föregående talare. Körsättet är utan tvekan den största faktorn som finns för att kunna påverka bränsleförbrukning och avgasutsläpp! Det är ju ett sedan länge känt fenomen att när man tror på något så funkar det. Då beror det inte på själva produkten utan att man som individ omedvetet har ändrat något i sin livsstil, beteende etc...
Det är med all säkerhet samma med det här pillret!
Ett bra exempel på vad ändrat körsätt kan ge för resultat är när jag testade att bara hålla max 90km/tim mellan Markaryd och Jönköping med min ES-94:a.
Då sträckkörde jag i ca 80-90 km/tim utan någon omkörning, dvs inte ett enda kraftigt gaspådrag. Hade koll på färddatorn hela tiden (momentanfunktionen) och försökte bara hålla mig kall hela tiden. Dom första kilometrarna satt jag nästan och hoppade jämfota!!!
Så här sakta hade jag aldrig kört på en motorväg... men efter några mil så var det ganska behagligt. Då satt jag bara och iaktog andra stressade bilister medlidsamt och tänkte att"ja, ja du kommer kanske att "landa" i Jönköping 10min innan mig. Det känns ju som att det kan kvitta... Jag hinner nog med det jag ska ändå!".
Jag kollade naturligtvis förbrukningen genom att tanka i Jönköping och jämföra med vägsträckan. Färddatorn stämde exakt.
0,5 l/mil!!!
Så att med rätt körsätt och avstressat sinne så behövs det inga mirakelpiller...
/#001 Christer Nilsson
Postat: 12 maj 2007 00:29
av 211#Christer Lindström
Hej
Härliga kommentarer

Det känns alltid så skönt att få säga eller "dryfta" saker här på forumet för man får inte en massa skit för det man undrar om

Ja, jag hänger en hel del på "jagrullar"-forumet och då som "Vetten" men det har väl dom flesta redan genomskådat

hehe

och jo menvisst jag har beställt och tänker testa dom där pillren

för om jag INTE gör det så kommer jag ALDRIG att kunna uttala nått vare sej negativt eller positivt om dom och TÄNK OM DET FUKAR

jag tror inte det egentligen men

OM och att det nu är nått som funkar så varför inte

eftersom jag sen dom slutade med 98oktan på Jet här i Uppsala som jag av nåt känslomässigt stjäl tankar hos så har jag testat med att mixa E85+95oktan när jag har tankat och då kommit fram till att i det skick som min bil är nu efter c:a 22000 mil så med det trim som sitter på som är ett steg ett trim som gör typ 160-170hk (eller drömmer jag då) går bäst på en blandning typ 15L E85/45L 95oktan eller helst Shells supersoppa

som väl ligger runt 100oktan

jag har testat diverse oktanhöjande medel men inte hittat nått som funkar nåt vidare så när jag halkade in på det här med PILLER i tanken så tänkte jag

varför inte har ju testat det mesta hittills och bara konstaterat att det bara är OKTANHÖJNING som gäller om man både vill åka ekonomiskt och med bästa effekt

och därför så tänker jag testa och jag har beställt en "startdos" från Bengt och den är på väg

Jag Lovar att rapportera både Här och på "jagrullar" om mitt eget test och som ju knappast kan komma att vara nått slags riktmärke

utan bara en anspråkslös test av ett nytt s.k. "undermedel" är inte varken för eller emot

Det skulle vara bra tycker jag om nån av er kompisar därute också ville testa, det kostar 39:- att beställa en "startkur" från Bengt och det är ju egentligen inga pengar

så varför inte

nån mer än jag kan väl testa och se om det funkar och

om det gör det eller visar nått så kan vi ju tala om det här så att alla andra som också hänger här vet

ELLER

jag menar om VI kommer fram till att det inte funkar som bränslebesparare så vet vi ju det men om också skulle funka som oktanhöjare och på det viset förhindra "spikningar" i motorn när man har pyst eller på annat sett höjt laddtrycket som ju dom flesta av oss som åker turbo ju så gärna vill och GÖR

så är väl det ok också

Bara vi vet

nej det här är ingen reklam

vill bara ha ERA synpunkter och tester

Postat: 14 maj 2007 12:32
av boostofta
jag laddar 0,95 bar o kör på 95oktan utan spikningar.
hrmm de kan ju vara boxen, men med tanke på att de bara e 8:1 i komp så klarar hon säkert av det själv gamla bettan
Väntar på att få höra om dina resultat.
o ja, just det, jag hänger oxå på jagrullar om jag hinner. då under namnet boostofta, i fall nånn inte genomskådat det hahahahaha

Postat: 04 jun 2007 08:45
av boostofta
Hur går testet?
Själv har jag tittat lite mer på färddatorn och ändrat små detaljer i mitt körsätt den senaste tiden. Jag upplever att hastighheten samt tiden det tar för mig att köra hit/hem är den samma men jag har minskat förbrukningen med 0,8 l/100km
inte såå mycket men ändå 7,1% vilket är ganska nära pillrens påstådda 10-20%.
Postat: 04 jun 2007 19:37
av 211#Christer Lindström
Hej

Jo nu har jag kört en tank med startdosen av pillren, der ska vara 2st första tankningen och sen räcker det tydligen med ett/full tank. Innan pillren så hade jag en snittförbrukning enligt färddatorn på 0,96/mil efter en tank eller 53 mil så låg snittet på 0,9/mil med ungefär samma typ av körning. Det som jag lade märke till ganska omgående var att motorn gick betydligt lugnare på tommgång plus att jag kunde köra im 50 på femman vilket inte gått utan ryckningar tidigare så nånting gör dom men det återstår att se jag har köpt 10st till från England så jag har till lika många tankningar om inte nån kompis också vill testa för då får jag väl offra några där

Det som dom här kapslarna består av är tydligen järnoxid (med multipla syremolekyler) som ska optimera förbränningen just i explosionsögonblicket, det är iallafall var jag läst. En sak som är bra med dom är att dom höjet oktantalet också och där verkar det funka klockrent jag har testat diverse oktanbosters tidigare men inte upplevt samma effekt. Om jag kör på 95oktan så ligger snittförbrukningen på c:a 0,96/mil och på V-power 0,9/mil alltså lika som med piller det är bara det att det blir billigare per mil med piller

Jag fortsätter testen iallafall så jag får en bättre uppfattning om dom funkar eller inte

Om nån av er skulle vara intresserade av att testa så finns dom att beställa på den här länken
https://backoffice.myffi.biz/shop.asp?s ... MPG&loc=UK
Postat: 05 jun 2007 10:54
av Hoffster
Tror ni inte att när man kör och ha koll på förbrukingen hela tiden (via färddatorn) så kör man automatiskt snålare?
När jag kör utan att "bry mig", utan att för den delen köra som en galning, hamnar jag väl på 0,85-0,9 l/mil som max. Men eftersom jag nästan alltid kör med ins.fuel på färddatorn hamnar jag sällan över 0.75 l/mil och då kör jag i regel inte saktare än annars, bara "lättare på gasen" och håller koll på laddtrycksmätarn osv.
Liknande exempel; Den törstiga V70n (awd) brukar alltid stanna på 10.1 l/milen förutom när man håller koll på förbrukningen och då hamnar på dryga 0.9 l/milen.
Utan att bedöma pillrens effekt tror jag det här kan ha ganska stor del av resultatet att göra...
Postat: 05 jun 2007 12:01
av 211#Christer Lindström
Hel

Helt klart att förbrukningen minskar om man sitter och stirrar på färddatorn hela tiden men det är inget som jag brukar göra fast jag kan hålla med om att det kan vara så att man omedvetet försöker hålla igen, brukar kolla snittförbrukningen en gång i veckan själv

jag brukar ha min färddator inställd på motortemp eftersom jag tycker det är viktigare. För övrigt så har jag väldigt svårt att hålla igen, har rätt tung gasfot

får väl försöka passa mej den här veckan eftersom farbror blå har hårdkoll den här veckan

Ha det gott därute

Postat: 06 jun 2007 14:14
av andreas 202
Nja....det va väl ett par veckor sedan polisen hade en sån raj...nu är det ju nykterhets vecka!
Men det skadar nog inte att försöka, även om det är svårt att tygla pollarna...
//Andreas
Postat: 06 jun 2007 14:25
av 211#Christer Lindström
Hej

Gissa vem som blev stoppad av mr Blå på väg hem från jobbet igår, de va väl bara för att jag skrev att man skulle se upp för dom

stor nykterhetskontroll på nya E4 norr om Uppsala i princip alla södergående blev stoppade

till polisens fördel kan jag dock säga att det var det trevligare bemötande har jag inte fått nån gång tidigare han t.o.m. tog ihand och hälsade

om det berodde på att dom hade några höjdare från rikspolisstyrelsen med sej vet jag inte men man kan ju alltid gissa att det var så. Nåja inte för fort medhavt körkort och spiknykter så var det ju ingen fara

Postat: 07 jun 2007 06:56
av Mogge
Hej!
Tur det inte var bröderna grip du träffade då..........
/Jonas
Postat: 29 jun 2007 01:19
av 211#Christer Lindström
Hej

ja nu har "vetten" jag alltså

gett en raport igen jag tycker att det är onödigt att skriva samma sak här så följ länken
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &start=260 ja och sen får ni väl tycka själv

hehe
Postat: 29 jun 2007 15:03
av boostofta
Du skrev att det borde ha en oktanhöjande effekt eftersom du kan köra med 95oktan.
Det har jag gjort hela tiden på min, även innan jag hade boxen och körde med fultrim, har inte hört några spikningar. Jag är ganska säker på att ECU med hjälp av knacksensor löser detta. Tråkiga är att men vet inte om man ligger på gränsen eller ej.
Postat: 29 jun 2007 18:53
av 211#Christer Lindström
Hej

Du har säkert rätt angående spikningar men det jag upplevt som spikningar är ju inte direkt som på en gammal B18 där det verkligen kunde höras ordentligt utan mera som ett "viskande" spikningsljud, det är svårt att beskriva med ord, det kan ju vara nåt annat som låter också men ljudet har uppkommit när motorn har varit riktigt varm och då speciellt vid långkörning vid fullgasacceleration på femman ifrån c:a 110 och uppåt, detta ljud hörs inte nu men du Peter kanske har en aning om vad det kan vara

men jag kan hålla med dej om att det är tråkigt att inte veta om man ligger på gränsen.
Postat: 02 jul 2007 10:45
av boostofta
Svårt o bedömma oljud på internet

Jag har inte hört något sådant på min, kan ju vara boxen som håller det i schack, kör ju mesta dels en liten bit över 110km/h. (Det är faktiskt 120 genom halland hrmm host harkel alltså de var så jag menade....)