Stegrar upp i varv spontant, från 850-900 till 1400
Postat: 23 aug 2007 09:41
Tjena allesammans!
Detta problem började uppträda först när jag kopplade ur EGR för 2-3 månader sen (modulatorventilen hade gått åt pipan). Till en början så var det så sjukt bra att efter ett ½ år få höra motorn gå jämnt som en klocka, som den borde gå. Upptäckte dock ett kort tag efter att den av någon anledning för får sig att växla om tomgångsvarvtalen till 1400 istället för 850-900. Den står hur stabilt som helst på dessa varvtal, men det är irriterande att stå på röd ljus och höra hur hela interiören vibrerar.
Vad jag märkt så uppträder detta aldrig när motorn är kall. Det börjar dyka upp från 50C, men det kan även försvinna lika hastigt som det kommit fram. Det märks ju speciellt när man trycker ner kopplingspedalen och hör att varvtalen ibland står på 1400 och ibland på 850-900. Ett typiskt scenario är om man står i garaget, öppnar huven och slår på motorn för att lyssna på den ett tag. Rätt vad det är så växlar den om varvtalen och det spelar ingen roll hur mycket man gasar, den återvänder till en hög tomgång. Återställningen verkar endast komma in i samband med man byter växel.
Har kollat temperaturgivaren (ny bytt), styrboxen (testat med en annan), gasspjällsbrytaren (ny bytt), men allt verkar OK. Kan vattentemperaturgivaren ha något med detta att göra kanske?
Vet verkligen inte vad jag ska titta på härnäst så lite insikt från er kunniga vore uppskatttat.
Tack på förhand!
MartinP
Detta problem började uppträda först när jag kopplade ur EGR för 2-3 månader sen (modulatorventilen hade gått åt pipan). Till en början så var det så sjukt bra att efter ett ½ år få höra motorn gå jämnt som en klocka, som den borde gå. Upptäckte dock ett kort tag efter att den av någon anledning för får sig att växla om tomgångsvarvtalen till 1400 istället för 850-900. Den står hur stabilt som helst på dessa varvtal, men det är irriterande att stå på röd ljus och höra hur hela interiören vibrerar.
Vad jag märkt så uppträder detta aldrig när motorn är kall. Det börjar dyka upp från 50C, men det kan även försvinna lika hastigt som det kommit fram. Det märks ju speciellt när man trycker ner kopplingspedalen och hör att varvtalen ibland står på 1400 och ibland på 850-900. Ett typiskt scenario är om man står i garaget, öppnar huven och slår på motorn för att lyssna på den ett tag. Rätt vad det är så växlar den om varvtalen och det spelar ingen roll hur mycket man gasar, den återvänder till en hög tomgång. Återställningen verkar endast komma in i samband med man byter växel.
Har kollat temperaturgivaren (ny bytt), styrboxen (testat med en annan), gasspjällsbrytaren (ny bytt), men allt verkar OK. Kan vattentemperaturgivaren ha något med detta att göra kanske?
Vet verkligen inte vad jag ska titta på härnäst så lite insikt från er kunniga vore uppskatttat.
Tack på förhand!
MartinP