Felsökning trasig glödlampa, kablar mot bakrutan

gotchaaa
Inlägg: 11
Blev medlem: 02 mar 2008 22:57
Kontakt:

Felsökning trasig glödlampa, kablar mot bakrutan

Inlägg av gotchaaa »

Hej,
Min 480 indikerar att en glödlampa är trasig ngnstans. Har sökt igenom samtliga lampor, alla fungerar och alla är lyser lika starkt. Vad kan problemet vara? Finns det ngn bra skiss på samtliga jordpunkter i bilen. Tänkte om man skulle ge sig på dom och sandpappara lite :wink:

Vidare har jag problem med kablarna som löper ut mot bakrutan (elruta + torkare). De är avskavda och riken är att de ligger an mot varandra så jag försökte ordna till dem lite med nya kontakter. Bara det att den delen som löper in mot rutan (ej mot kupén) om ni förstår, är väldigt svår att komma åt. Måste man demontera hela rutan för att ordna detta eller drar man bara upp listen? Har nämligen lyckats med att koppla in torkaren på samma knapp som elrutan. :oops:

Någon som har ett bra schema över vilken sladd som går till vilken pryl?

Tacksam för svar!

Mvh
Peter

PS har tittat lite på elscheman över bilen men blev inte så mkt klokare, tar gärna emot en så enkel beskrivning som möjligt. :lol:
Gotchaaa
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Det finns två relä för indikering av fel lampa. Ett sitter i motorrummet i reläboxen och ett bak vä panel i kofferten. Detta relät är det som brukar kunna strula, det går fukt i det. Koppla loss sladdarna och se om det blir någon skillnad.

Kablarna till bakrutan går till (1986-1989)
Grön=torkarmotor
Vitsvart=torkarmotor
Sen tror jag att de båda till bakrutan är svarta, lite tjockare. Ev har du en jordledning oxå beroende på om du har bromsljus eller ej (4-5 kablar)

Mvh Jonas
gotchaaa
Inlägg: 11
Blev medlem: 02 mar 2008 22:57
Kontakt:

Inlägg av gotchaaa »

Mogge skrev:Hej!

Det finns två relä för indikering av fel lampa. Ett sitter i motorrummet i reläboxen och ett bak vä panel i kofferten. Detta relät är det som brukar kunna strula, det går fukt i det. Koppla loss sladdarna och se om det blir någon skillnad.

Kablarna till bakrutan går till (1986-1989)
Grön=torkarmotor
Vitsvart=torkarmotor
Sen tror jag att de båda till bakrutan är svarta, lite tjockare. Ev har du en jordledning oxå beroende på om du har bromsljus eller ej (4-5 kablar)

Mvh Jonas
Hej Jonas,
Tack för svar (verkar ibland lite dåligt med aktivitet på det här forumet)! Ska genast kolla relät samt börja reda ut kabelhärvan bak. En fråga bara, måste man demontera bakrutan eller ska man försöka slita upp tätningslisten för att komma åt sladdarna som fortsätter ut mot rutan?

Man är i alla fall sysselsatt med en 480 :lol:

Fridens

Peter
Gotchaaa
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Kabeln till bakrutan går under taket, lossa gummilisten och tag ner innertakshållaren (lastliten) i bakkant på taket. Sen komer du åt kontakten. OBS böj inte ner innetaket för långt.

Kabeln går sedan in i rutramen och är limmad/gummerad i ramen. Kablarna löper sedan i ramen. Det sitter en svart list i öppningen på ramen. Värm listen med fön/varmluftspistol så är den lätt att demontera montera. Kan vara lämpligt att ta bort den vänstra hållaren för luckan, då denna kniper om liten lite. (tag bort insex skruven men håll i glaset!!)

Mvh Jonas
gotchaaa
Inlägg: 11
Blev medlem: 02 mar 2008 22:57
Kontakt:

Inlägg av gotchaaa »

Hej igen,
Tack för alla råd, du är grym!

Nu är det så att alla sladdar so mkommer från kupén är svart :cry:

Har du ngn bra metod för att testa vilken som går vart? Bromsljuset har slutat att fungera (har bytt glödlampa utan resultat). Borde det inte bara komma ström till bromslampan när man trycker på pedalen?

Sladdarna är avskavda och jag är livrädd för att det ska bli kortis. Har försökt isolera dem så gott det går men måste som sagt få ut dem längre från rutan om du förstår hur jag menar,. Har värmt o värmt men de ger inte med sig.

Tror du att det går bättre om man lossar insex skruven? Känns jobbigt att ta den hela bakluckan. Någon som är bra på el i Sthlm annars?

Tack!

Mvh
Peter
:roll: :roll: :wink: :wink:
Gotchaaa
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Mät i kontakten innan för luckan. En till broms, en till ström för torkarmotorn när tändningen är på och en som ger impuls till torkarmotorn när den är tillslagen och en till bakrutevärmen.

Om du får loss insexskruven och hållaren (akta för rutan lossar) så är det en enkel metod!

Mvh Jonas
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst