Bilen börjar hacka/tveka vid 3000+ varv

Skriv svar
Hoffster
Inlägg: 175
Blev medlem: 10 maj 2004 17:38
Ort: Ydre och Stockholm
Kontakt:

Bilen börjar hacka/tveka vid 3000+ varv

Inlägg av Hoffster »

Hej

Jag har kört min bil relativt lugnt sedan sommarpåställningen (pendlar), men upptäckte igår att den inte går som den ska vid kraftigare gaspådrag. (Och jag kom ihåg att det nog har varit så ett par veckor...)

Så, när man gasar och turbon har börjat ladda lite (en bit in på gula) så börjar bilen liksom hacka sig framåt (ganska kraftigt) och ger alltså en väldigt blygsam accelation. Varvet är då uppe i strax över 3000 rpm. Den går piggt och raskt och helt som vanligt upp till detta, men sen är det alltså omöjligt att göra en eventuell omkörning. Detta sker på alla växlar.

Jag kom ihåg att när jag körde den hit till sommarstugan på motorvägen för en sådär tre veckor sedan betedde den sig inte som den brukar i de hastigheterna. Den brukar vara pigg som attan även på femman, men då var det riktigt svårt att få upp den i 120-130 km/h. (Alltså samma problem som nu... tappar musten efter 3000 rpm)

Fortsätter jag gasa trots hackandet så laddar turbon upp precis som vanligt till ca 0.75-0.8 bar, men accelerationen uteblir alltså ändå. Varken varvmätaren eller laddtrycksmätaren tycks hacka.

Var inne hos lokala verkstaden och pratade lite med honom bara, och han tyckte det lät som någon sorts fel i elektroniken till motorstyrningen. Han uteslöt mer eller mindre mina farhågor som topplockspackning eller slut på turbon.
Han (verkstaden) ska ha semester en vecka så det dröjer innan jag kan lämna in den. Är det någon här som har några idéer om vad detta kan röra sig om?

Bilen är alltså helt frisk och kry upp till ca 3000 varv och 1/2 laddning på turbon, då börjar den hacka.

Tack på förhand!
Pyst tysk pariserblå turbo -91
www.hoffmanworks.se
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Re: Bilen börjar hacka/tveka vid 3000+ varv

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej.
Jag hade ett liknande fel på min förra turbo fick då tipset att byta bränslefilter som kunde vara igensatt så att motorn inte fick tillräckligt med soppa, efter byte funkade den bra igen. Vet ju inte om det är ditt problem det kan ju vara soppapumpen också. Ja som du märker så lutar mina misstankar åt något fel med bränsletillförseln.
Du har inte testat en sån enkel sak som att hälla i en flaska STP akut eller den där skitdyra supersorten av STP cleanern som också finns?
Chrille
Hoffster
Inlägg: 175
Blev medlem: 10 maj 2004 17:38
Ort: Ydre och Stockholm
Kontakt:

Re: Bilen börjar hacka/tveka vid 3000+ varv

Inlägg av Hoffster »

Igensatt bränslefilter låter ju som en logisk anledning. Kan man utan problem byta detta själv? Vart sitter filtret?
Kan ju testa stp rensning i första hand iof, men skulle det göra skillnad vill man nog ändå byta bränslefiltret för att få bort allt grus och gnejs.

Tack för dina tankar! Ska kolla upp detta snarast! Någon annan som har någon annan teori också?
Pyst tysk pariserblå turbo -91
www.hoffmanworks.se
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Re: Bilen börjar hacka/tveka vid 3000+ varv

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej
Bränslefiltret sitter under bilen alldeles efter tanken och brukar vara fastrostat så se till att ha passande nipplar att byta ut eftersom dom gamla brukar gå sönder, åtminnstånde den ena, sen är det ju alltid bra att ha en liten pinne att stoppa utrinnande soppa från tanken med även om det inte brukar rinna ut så mycket. Men om du inte vet när filtret är bytt så är det nog ett "Hett" tips och lycka till, sen har du ju alltid oss att vända dej till för att få hjälp, för om inte jag kan så kan eller vet någon annan här på forumet svaret på ditt problem :mrgreen:
Börja med filtret och sen kanske STP om inte filterbyte hjälper.
Jo det brukar vara den nippeln som sitter närmast tanken som går sönder :mrgreen:
Chrille
Användarvisningsbild
jimmi
Inlägg: 422
Blev medlem: 20 sep 2004 17:11
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Bilen börjar hacka/tveka vid 3000+ varv

Inlägg av jimmi »

Har också bytat några bränslefilter på mina 480 isar.. och det känns som när man slutat serva dom på verkstad så glömde man bränslefiltret. alltid fastrostat och svårt att få av.. Lycka till och hoppas detta löser ditt problem.

/j
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
Hoffster
Inlägg: 175
Blev medlem: 10 maj 2004 17:38
Ort: Ydre och Stockholm
Kontakt:

Re: Bilen börjar hacka/tveka vid 3000+ varv

Inlägg av Hoffster »

Jag letade bland mina gamla verkstadspapper, och såvitt jag förstod så har varken Volvo eller min andra verkstad bytt bränslefilter vid deras service. Stämmer detta så är senaste bytet gjort vid 11900 mil av föregående ägare, och bilen har nu gått 19400. Det skulle nog inte skada med byte med andra ord...

En tanke bara. STP:s mirakelkurer ska ju rensa ut allt möjligt gojs, men vart tar det vägen? Åker det ut med avgaserna?

Tack för all hjälp!
Pyst tysk pariserblå turbo -91
www.hoffmanworks.se
Hoffster
Inlägg: 175
Blev medlem: 10 maj 2004 17:38
Ort: Ydre och Stockholm
Kontakt:

Re: Bilen börjar hacka/tveka vid 3000+ varv

Inlägg av Hoffster »

Tänkte jag skulle följa upp ärendet...

Kände att jag inte hade tid att byta filtret själv, så jag bokade tid för det hos Volvo. I väntan på verkstadstiden körde jag med Stp akutrengöring i tanken. Bilen gick dock sämre och sämre.
MEN, morgonen jag skulle lämna in bilen gick den som ett skott och inte en tendens till att hacka. Bytte filtret ändå och de testade den flera gånger, men den gick ju jättebra så det var ju svårt för Volvo att felsöka... Så allt gott.

Den gick kanon några dagar, och sedan skulle jag köra en längre tur på ca 30 mil. Vid en kraftig acceleration hackade den till, men vid nästa omkörning gick det bra igen. Och ungefär så har det varit sedan dess (någon vecka). Ibland går den helt normalt, ibland hackar den. Ibland när jag startar den går inte laddtrycksmätaren ner i botten riktigt, utan håller sig ett par mm över. Då hackar den när man accar. Efter några minuter går den ner i botten som vanligt, och då hackar den inte lika mycket.

Några fler tankar?

Skräp i tanken? Rengöring av insprutarna?
Pyst tysk pariserblå turbo -91
www.hoffmanworks.se
Hoffster
Inlägg: 175
Blev medlem: 10 maj 2004 17:38
Ort: Ydre och Stockholm
Kontakt:

Re: Bilen börjar hacka/tveka vid 3000+ varv

Inlägg av Hoffster »

Det här är ju gamla synder nu, bilen är i vinterdvala osv, men jag tänkte ändå informera om hur det hela löste sig. Efter ytterligare ett verkstadsbesök upptäcktes det att kontakten till Lambda Sonden glappade lite. De tryckte dit den ordentligt och vips, bilen gick som en kanonkula igen!
Pyst tysk pariserblå turbo -91
www.hoffmanworks.se
002 Anders
Inlägg: 45
Blev medlem: 25 feb 2009 16:40
Kontakt:

Re: Bilen börjar hacka/tveka vid 3000+ varv

Inlägg av 002 Anders »

Skönt det redde ut sig iaf ju!
Jag hade samma fenomen på min men fick byta luftmassemätare.... Skitdyr pryl!! :(

De byte även bränslefilter o gick över sem osv..... Sen fick jag även byta kat då luftmassemätaren gett fel blandning länge o detta sletit ut kat:en
*Brådhis*
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 aug 2006 07:30
Ort: Upplands Väsby
Kontakt:

Re: Bilen börjar hacka/tveka vid 3000+ varv

Inlägg av *Brådhis* »

Kanske kan detta hjälpa även dig?

http://www.svenska480klubben.com/forum1 ... =10&t=2924

//Brådhis
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Cool Product Blog

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Updated Product Blog d34d08c
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Excellent Product Tips 08cd263
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Excellent Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Updated Product Guide 18b3d34
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Updated Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about New Product Website b5_595d
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Great Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Recommended Product Website e18b3d3
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster