480 lätttrimmad?

oobum

480 lätttrimmad?

Inlägg av oobum »

Går i köpartankar, hur är det med 480:in.. lätttrimmad? hur är det med växellåda, bakaxel osv osv, är dem dimensionerade för lite grövre hästkrafter? tex som 740/850 är ju lite överdimensionerade överallt :)
122. Jonas Andersson
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 feb 2004 16:43
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av 122. Jonas Andersson »

Bakaxeln behöver du inte bry dig om, 480 är framhjulsdriven. Växellådan är bra, samma sitter i s40, något moddad men samma grund. :wink:
Saab 900 SET Coupé -95
460 Turbo -90 "T-Gul" SÅLD
480 Turbo -91B "T-Vit" SÅLD
Jaguar

Inlägg av Jaguar »

Nog är den lätt att trimma alltid :) och inte kostar det en förmögenhet heller
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Original kopplingen ska hålla för en 230 hk vad jag hört.
Lätt att trimma upp till en viss gräns skulle jag säga. Väldigt billigt att skaffa runt 40 extra pållar. Men ska du över det så får man börja byta grejer och då blir det dyrt. Nästan billigare att slänga in en nyare volvo spis.
oobum

Inlägg av oobum »

Jonas: hehe jag är ju så insnöad, alltid haft bakhjulsdrift :) så lätt att säga fel
:)

40 extra hästar är ju inte helt fel i denna lilla bil, men huir är det med att byta motor? vilka skulle passa relativt "bul on" eller hur man ska säga? :)
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

40 hk räcker mkt bra i förhållande till vikten. Går att plocka fler också utan extra kostnad, men det är inte så bra för motorn i längden. Snackade med en kille i en 460 turbo som laddade 1,6 bar (org. 0,5 bar) med standardgrejer. Det går att modifiera org. spridaren så den ger mer soppa också.

När det gäller motorer så finns det nog ingen som passar direkt utan det krävs en del jobb. Dom jag känner till är T5, 2,0T och renault V6:a med dubbelturbo (skulle tydligen vara mindre än en T5).
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Martin skrev:40 hk räcker mkt bra i förhållande till vikten. Går att plocka fler också utan extra kostnad, men det är inte så bra för motorn i längden. Snackade med en kille i en 460 turbo som laddade 1,6 bar (org. 0,5 bar) med standardgrejer. Det går att modifiera org. spridaren så den ger mer soppa också.

När det gäller motorer så finns det nog ingen som passar direkt utan det krävs en del jobb. Dom jag känner till är T5, 2,0T och renault V6:a med dubbelturbo (skulle tydligen vara mindre än en T5).
Hmmm....du får säga till din polare att vara riktigt vaken innan han pratar ;)

Motorer....motorer o motorer....TÄNK RENAULT!!!
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Dan.P skrev:
Martin skrev:40 hk räcker mkt bra i förhållande till vikten. Går att plocka fler också utan extra kostnad, men det är inte så bra för motorn i längden. Snackade med en kille i en 460 turbo som laddade 1,6 bar (org. 0,5 bar) med standardgrejer. Det går att modifiera org. spridaren så den ger mer soppa också.

När det gäller motorer så finns det nog ingen som passar direkt utan det krävs en del jobb. Dom jag känner till är T5, 2,0T och renault V6:a med dubbelturbo (skulle tydligen vara mindre än en T5).
Hmmm....du får säga till din polare att vara riktigt vaken innan han pratar ;)

Motorer....motorer o motorer....TÄNK RENAULT!!!
:?:
Johan
Inlägg: 42
Blev medlem: 14 mar 2004 19:50
Ort: Floda
Kontakt:

Inlägg av Johan »

Vad kostar det att trimma upp den 40 hk? Ni säger att det inte kostar en förmögenher. 40 kusar till hade ju inte varit helt fel? Vem fixar sånt?
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Johan skrev:Vad kostar det att trimma upp den 40 hk? Ni säger att det inte kostar en förmögenher. 40 kusar till hade ju inte varit helt fel? Vem fixar sånt?
Det fixar du själv, så blir det närmst gratis. Det du behöver lägga pengar på är en pysventil som max kostar ett par hundralappar och ett motstånd till styrboxen som kostar ca 2 kr. Du kan ju göra det seriösare hos ngn firma, men då kostar det desto mer, har för mig SCT tuning fixar boxen för 2500:-.
Johan
Inlägg: 42
Blev medlem: 14 mar 2004 19:50
Ort: Floda
Kontakt:

Inlägg av Johan »

Men eftersom jag har en ES och inte en turbo måste det väl chipas? Eller? Vad kostar ett nytt chip? Finns det andra sätt att trimma en ES?
yo84
Inlägg: 149
Blev medlem: 03 apr 2004 11:05
Kontakt:

Inlägg av yo84 »

tyvär är saningen den att en sugmotor är rätt dyr att trimma....du kan vinna ev några få hästar med annat avgassystem och öppet filter och sedan att du justerar CO,n bra. men om du ska ha ut mycket mer affekt så är det portning av toppen som gäller mm. :? att chipa en sugmotor ger oftast väldigt lite och nästan inget i en 480es skulle jag tro.
Snart ska den finslipas! :)
122. Jonas Andersson
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 feb 2004 16:43
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av 122. Jonas Andersson »

ES -87 går inte att chippa, däremot '88 -->'89. Där är inte motorstyrningen optimerad därav endast 95 hk. Man kan även byta insug till det nyare.
Saab 900 SET Coupé -95
460 Turbo -90 "T-Gul" SÅLD
480 Turbo -91B "T-Vit" SÅLD
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Martin skrev:
Dan.P skrev:
Martin skrev:40 hk räcker mkt bra i förhållande till vikten. Går att plocka fler också utan extra kostnad, men det är inte så bra för motorn i längden. Snackade med en kille i en 460 turbo som laddade 1,6 bar (org. 0,5 bar) med standardgrejer. Det går att modifiera org. spridaren så den ger mer soppa också.

När det gäller motorer så finns det nog ingen som passar direkt utan det krävs en del jobb. Dom jag känner till är T5, 2,0T och renault V6:a med dubbelturbo (skulle tydligen vara mindre än en T5).
Hmmm....du får säga till din polare att vara riktigt vaken innan han pratar ;)

Motorer....motorer o motorer....TÄNK RENAULT!!!
Vad refererar ditt :?: till :?:
Motor eller 1,6bar med standard prylar :?:
:?:
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Referar mitt :?: till "Hmmm....du får säga till din polare att vara riktigt vaken innan han pratar ;)"

Sen undrar jag också iofs vad du menar med "Motorer....motorer o motorer....TÄNK RENAULT!!!"... :?:
Carl Lindberg
Inlägg: 46
Blev medlem: 17 mar 2004 19:51
Kontakt:

Inlägg av Carl Lindberg »

Martin skrev:
Johan skrev:Vad kostar det att trimma upp den 40 hk? Ni säger att det inte kostar en förmögenher. 40 kusar till hade ju inte varit helt fel? Vem fixar sånt?
Det fixar du själv, så blir det närmst gratis. Det du behöver lägga pengar på är en pysventil som max kostar ett par hundralappar och ett motstånd till styrboxen som kostar ca 2 kr. Du kan ju göra det seriösare hos ngn firma, men då kostar det desto mer, har för mig SCT tuning fixar boxen för 2500:-.
skulle du kunna förklara lite mer ingående hur man skall göra det den billiga vägen?
Äger numera bara en styrbox till en 480T
Chrille

Inlägg av Chrille »

OBS att det är ENDAST TURBOMOTORER som man kan " pystrimma "
ES är mycket dyrare och mer kompliserat.
mvh
Chrille
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Carl Lindberg skrev: skulle du kunna förklara lite mer ingående hur man skall göra det den billiga vägen?
Finns förklarat hur man fixar boxen här http://volvo480.kicks-ass.net/servlet/u ... cle&id=332 och det tackar vi Peter för.

Själva pysningen kan du läsa mer om i tidigare trådar nertill.

Personligen tycker jag att pysningen gör större skillnad, men jag kör med båda.
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Carl Lindberg skrev: skulle du kunna förklara lite mer ingående hur man skall göra det den billiga vägen?
Finns förklarat hur man fixar boxen här http://volvo480.kicks-ass.net/servlet/u ... cle&id=332 och det tackar vi Peter för.

Själva pysningen kan du läsa mer om i tidigare trådar nertill.

Personligen tycker jag att pysningen gör större skillnad, men jag kör med båda. Men allt görs på egen risk.
Chrille

Inlägg av Chrille »

Var kan man köpa en passande pysventil? och vad kostar den?
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Chrille skrev:Var kan man köpa en passande pysventil? och vad kostar den?
Det är det enda problemet. Jag fick min med bilen och har inte lyckats hitta var man kan få tag på det. Så om det finns ngn annan som kan svara på det?
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Martin skrev:Referar mitt :?: till "Hmmm....du får säga till din polare att vara riktigt vaken innan han pratar ;)"

Sen undrar jag också iofs vad du menar med "Motorer....motorer o motorer....TÄNK RENAULT!!!"... :?:
1,6bar med standardprylar anser jag vara en snabbkurs på hur man lättast tar ihjäl en RENAULT 1,7liters motor OCH dess förstärkta R5 bihang som kallas växellåda.........
Spridarna hänger med upp till ~170-200hkr(+1bar) sen börjar bränslebristen göra sig påmind med brända ventiler som följd, kolvarna får diverse hål pga spikningar.

Garret T-2 är ett väldigt litet aggregat som kräver ett högt varvtal för att kunna leverera ett sådant tryck, visst den kommer snabbt men att leverera höga tryck kan den inte.

Sen vad jag menade med TÄNK RENAULT.....spisen är ju en Renault motor.
Kolla efter delar till ex. R19 Chamade, R5GTS/GTE och R5/19 16v
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Dan.P skrev:
Martin skrev:Referar mitt :?: till "Hmmm....du får säga till din polare att vara riktigt vaken innan han pratar ;)"

Sen undrar jag också iofs vad du menar med "Motorer....motorer o motorer....TÄNK RENAULT!!!"... :?:
1,6bar med standardprylar anser jag vara en snabbkurs på hur man lättast tar ihjäl en RENAULT 1,7liters motor OCH dess förstärkta R5 bihang som kallas växellåda.........
Spridarna hänger med upp till ~170-200hkr(+1bar) sen börjar bränslebristen göra sig påmind med brända ventiler som följd, kolvarna får diverse hål pga spikningar.

Garret T-2 är ett väldigt litet aggregat som kräver ett högt varvtal för att kunna leverera ett sådant tryck, visst den kommer snabbt men att leverera höga tryck kan den inte.

Sen vad jag menade med TÄNK RENAULT.....spisen är ju en Renault motor.
Kolla efter delar till ex. R19 Chamade, R5GTS/GTE och R5/19 16v
Han körde med 1,6 Bar hela förra sommaren, men har nu trimmat ner den för att vara på den säkra sidan (dyra stylingprylar). Men så länge den kördes med 1,6 så hade han inga problem. Men jag tänker ju inte försöka lägga mig där själv, skulle gissa på att jag ligger runt 1, strax under, visst kan man skruva upp ännu mer för skoj skull, men det går riktigt bra nu som det är.
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

jag har, märker ingen större skillnad förrän efter 4500 varv, men jag bryr mig inte riktigt, så länge man tar bort spärren vid 0,9 bar så kan man pysa desto mer.
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Fördelen med motståndstrimmningen är att styrboxen kan fortfarande reglera turbotrycket om man hamnar utanför reglerområdet för tändningen vid spikning.

Ska labba lite i sommar med att försöka ändra motståndsvärdena från gasspjällskontakten o tempgivaren.
Därigenom försöka få EZ210K lite tidigare skicka signal om uppfetning och fullgas till LH2,2, pga luftmassemätaren inte riktigt räcker till.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster