480 lätttrimmad?
480 lätttrimmad?
Går i köpartankar, hur är det med 480:in.. lätttrimmad? hur är det med växellåda, bakaxel osv osv, är dem dimensionerade för lite grövre hästkrafter? tex som 740/850 är ju lite överdimensionerade överallt
-
- Inlägg: 174
- Blev medlem: 28 feb 2004 16:43
- Ort: Lund
- Kontakt:
-
- Inlägg: 472
- Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
-
- Inlägg: 472
- Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
40 hk räcker mkt bra i förhållande till vikten. Går att plocka fler också utan extra kostnad, men det är inte så bra för motorn i längden. Snackade med en kille i en 460 turbo som laddade 1,6 bar (org. 0,5 bar) med standardgrejer. Det går att modifiera org. spridaren så den ger mer soppa också.
När det gäller motorer så finns det nog ingen som passar direkt utan det krävs en del jobb. Dom jag känner till är T5, 2,0T och renault V6:a med dubbelturbo (skulle tydligen vara mindre än en T5).
När det gäller motorer så finns det nog ingen som passar direkt utan det krävs en del jobb. Dom jag känner till är T5, 2,0T och renault V6:a med dubbelturbo (skulle tydligen vara mindre än en T5).
-
- Inlägg: 334
- Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Hmmm....du får säga till din polare att vara riktigt vaken innan han pratarMartin skrev:40 hk räcker mkt bra i förhållande till vikten. Går att plocka fler också utan extra kostnad, men det är inte så bra för motorn i längden. Snackade med en kille i en 460 turbo som laddade 1,6 bar (org. 0,5 bar) med standardgrejer. Det går att modifiera org. spridaren så den ger mer soppa också.
När det gäller motorer så finns det nog ingen som passar direkt utan det krävs en del jobb. Dom jag känner till är T5, 2,0T och renault V6:a med dubbelturbo (skulle tydligen vara mindre än en T5).
Motorer....motorer o motorer....TÄNK RENAULT!!!
-
- Inlägg: 472
- Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Dan.P skrev:Hmmm....du får säga till din polare att vara riktigt vaken innan han pratarMartin skrev:40 hk räcker mkt bra i förhållande till vikten. Går att plocka fler också utan extra kostnad, men det är inte så bra för motorn i längden. Snackade med en kille i en 460 turbo som laddade 1,6 bar (org. 0,5 bar) med standardgrejer. Det går att modifiera org. spridaren så den ger mer soppa också.
När det gäller motorer så finns det nog ingen som passar direkt utan det krävs en del jobb. Dom jag känner till är T5, 2,0T och renault V6:a med dubbelturbo (skulle tydligen vara mindre än en T5).
Motorer....motorer o motorer....TÄNK RENAULT!!!
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 14 mar 2004 19:50
- Ort: Floda
- Kontakt:
-
- Inlägg: 472
- Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Det fixar du själv, så blir det närmst gratis. Det du behöver lägga pengar på är en pysventil som max kostar ett par hundralappar och ett motstånd till styrboxen som kostar ca 2 kr. Du kan ju göra det seriösare hos ngn firma, men då kostar det desto mer, har för mig SCT tuning fixar boxen för 2500:-.Johan skrev:Vad kostar det att trimma upp den 40 hk? Ni säger att det inte kostar en förmögenher. 40 kusar till hade ju inte varit helt fel? Vem fixar sånt?
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 14 mar 2004 19:50
- Ort: Floda
- Kontakt:
-
- Inlägg: 149
- Blev medlem: 03 apr 2004 11:05
- Kontakt:
tyvär är saningen den att en sugmotor är rätt dyr att trimma....du kan vinna ev några få hästar med annat avgassystem och öppet filter och sedan att du justerar CO,n bra. men om du ska ha ut mycket mer affekt så är det portning av toppen som gäller mm. att chipa en sugmotor ger oftast väldigt lite och nästan inget i en 480es skulle jag tro.
Snart ska den finslipas!
-
- Inlägg: 174
- Blev medlem: 28 feb 2004 16:43
- Ort: Lund
- Kontakt:
-
- Inlägg: 334
- Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Martin skrev:Vad refererar ditt tillDan.P skrev:Hmmm....du får säga till din polare att vara riktigt vaken innan han pratarMartin skrev:40 hk räcker mkt bra i förhållande till vikten. Går att plocka fler också utan extra kostnad, men det är inte så bra för motorn i längden. Snackade med en kille i en 460 turbo som laddade 1,6 bar (org. 0,5 bar) med standardgrejer. Det går att modifiera org. spridaren så den ger mer soppa också.
När det gäller motorer så finns det nog ingen som passar direkt utan det krävs en del jobb. Dom jag känner till är T5, 2,0T och renault V6:a med dubbelturbo (skulle tydligen vara mindre än en T5).
Motorer....motorer o motorer....TÄNK RENAULT!!!
Motor eller 1,6bar med standard prylar
-
- Inlägg: 472
- Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
-
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 17 mar 2004 19:51
- Kontakt:
skulle du kunna förklara lite mer ingående hur man skall göra det den billiga vägen?Martin skrev:Det fixar du själv, så blir det närmst gratis. Det du behöver lägga pengar på är en pysventil som max kostar ett par hundralappar och ett motstånd till styrboxen som kostar ca 2 kr. Du kan ju göra det seriösare hos ngn firma, men då kostar det desto mer, har för mig SCT tuning fixar boxen för 2500:-.Johan skrev:Vad kostar det att trimma upp den 40 hk? Ni säger att det inte kostar en förmögenher. 40 kusar till hade ju inte varit helt fel? Vem fixar sånt?
Äger numera bara en styrbox till en 480T
-
- Inlägg: 472
- Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Finns förklarat hur man fixar boxen här http://volvo480.kicks-ass.net/servlet/u ... cle&id=332 och det tackar vi Peter för.Carl Lindberg skrev: skulle du kunna förklara lite mer ingående hur man skall göra det den billiga vägen?
Själva pysningen kan du läsa mer om i tidigare trådar nertill.
Personligen tycker jag att pysningen gör större skillnad, men jag kör med båda.
-
- Inlägg: 472
- Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Finns förklarat hur man fixar boxen här http://volvo480.kicks-ass.net/servlet/u ... cle&id=332 och det tackar vi Peter för.Carl Lindberg skrev: skulle du kunna förklara lite mer ingående hur man skall göra det den billiga vägen?
Själva pysningen kan du läsa mer om i tidigare trådar nertill.
Personligen tycker jag att pysningen gör större skillnad, men jag kör med båda. Men allt görs på egen risk.
-
- Inlägg: 472
- Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
-
- Inlägg: 334
- Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
- Ort: Luleå
- Kontakt:
1,6bar med standardprylar anser jag vara en snabbkurs på hur man lättast tar ihjäl en RENAULT 1,7liters motor OCH dess förstärkta R5 bihang som kallas växellåda.........Martin skrev:Referar mitt till "Hmmm....du får säga till din polare att vara riktigt vaken innan han pratar "
Sen undrar jag också iofs vad du menar med "Motorer....motorer o motorer....TÄNK RENAULT!!!"...
Spridarna hänger med upp till ~170-200hkr(+1bar) sen börjar bränslebristen göra sig påmind med brända ventiler som följd, kolvarna får diverse hål pga spikningar.
Garret T-2 är ett väldigt litet aggregat som kräver ett högt varvtal för att kunna leverera ett sådant tryck, visst den kommer snabbt men att leverera höga tryck kan den inte.
Sen vad jag menade med TÄNK RENAULT.....spisen är ju en Renault motor.
Kolla efter delar till ex. R19 Chamade, R5GTS/GTE och R5/19 16v
-
- Inlägg: 472
- Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Han körde med 1,6 Bar hela förra sommaren, men har nu trimmat ner den för att vara på den säkra sidan (dyra stylingprylar). Men så länge den kördes med 1,6 så hade han inga problem. Men jag tänker ju inte försöka lägga mig där själv, skulle gissa på att jag ligger runt 1, strax under, visst kan man skruva upp ännu mer för skoj skull, men det går riktigt bra nu som det är.Dan.P skrev:1,6bar med standardprylar anser jag vara en snabbkurs på hur man lättast tar ihjäl en RENAULT 1,7liters motor OCH dess förstärkta R5 bihang som kallas växellåda.........Martin skrev:Referar mitt till "Hmmm....du får säga till din polare att vara riktigt vaken innan han pratar "
Sen undrar jag också iofs vad du menar med "Motorer....motorer o motorer....TÄNK RENAULT!!!"...
Spridarna hänger med upp till ~170-200hkr(+1bar) sen börjar bränslebristen göra sig påmind med brända ventiler som följd, kolvarna får diverse hål pga spikningar.
Garret T-2 är ett väldigt litet aggregat som kräver ett högt varvtal för att kunna leverera ett sådant tryck, visst den kommer snabbt men att leverera höga tryck kan den inte.
Sen vad jag menade med TÄNK RENAULT.....spisen är ju en Renault motor.
Kolla efter delar till ex. R19 Chamade, R5GTS/GTE och R5/19 16v
-
- Inlägg: 472
- Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
-
- Inlägg: 334
- Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Fördelen med motståndstrimmningen är att styrboxen kan fortfarande reglera turbotrycket om man hamnar utanför reglerområdet för tändningen vid spikning.
Ska labba lite i sommar med att försöka ändra motståndsvärdena från gasspjällskontakten o tempgivaren.
Därigenom försöka få EZ210K lite tidigare skicka signal om uppfetning och fullgas till LH2,2, pga luftmassemätaren inte riktigt räcker till.
Ska labba lite i sommar med att försöka ändra motståndsvärdena från gasspjällskontakten o tempgivaren.
Därigenom försöka få EZ210K lite tidigare skicka signal om uppfetning och fullgas till LH2,2, pga luftmassemätaren inte riktigt räcker till.
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster