Nybliven 480 ägare!

Skriv svar
MikaelC
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 nov 2009 14:26
Kontakt:

Nybliven 480 ägare!

Inlägg av MikaelC »

Köpt min första bil, en 480 turbo från 89 igår! 22 000 mil, samma ägare 89-06 och servad på verkstad hela den tiden. besiktigad med blankt papper i augusti. Inte mkt rost.

Kanske inte så smart som första bil, men man ska väl följa hjärtat, och inte alltid tänka rationellt ;-)
Har ingen tidigare erfarenhet av bilmeckande, men ska nog lära mig. Köpt Haynes.

Kommer nog ta hjälp från forumet den närmsta tiden, redan insett att det är lite att pyssla med:
-Svårt att få i ettan och tvåan, verkar bli värre då bilen är varm.
-Läcker in lite vatten vid sladden i bakluckan, även spricka i en baklampa.
-Kylarvätskan väldigt låg nivå, läcker säkert någonstans.
-även dax att byta kamrem, och tänkt byta vattepump, och löprulle och spännare eller vad det nu heter.
-förarstol lite solkig
-vänster elspegel ur funktion
-handbromsen tar ej.
-bilen är sänkt, och man kan enligt förra ägaren inte åka mer än 3 st, för då skrapar det i, så vill nog byta fjädrar.

fortsättning följer nog!
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Nybliven 480 ägare!

Inlägg av DJ.fisk »

Hej!

Skoj med en ny bil på forumet :D

Låter som en typisk 480 :wink:

Att ettan (och kanske tvåan) är svår att få i, brukar bero på att de två bussningarna i botten på växelspaken, ovanför avgasröret, är utslitna. De kostar inte många kronor på Volvo och har art nr 1209638. Det kan vara lite svårt att få loss skruven, spreja linolja på den några dagar innan, så är chanserna störra att du slipper borra ut den. Passa samtidigt på att byta axeltapp art nr 3291871 och O-ring art nr 3452489, de kostar inte heller många kronor.

Fyll på kylarvätskan med glykol till rätt nivå och se hur fort den förbrukas, kör inte med för lite kylarvätska.

Välkommen!
MikaelC
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 nov 2009 14:26
Kontakt:

Re: Nybliven 480 ägare!

Inlägg av MikaelC »

Perfekt, tack för hjälpen och välkomnandet! Superbra :-)

Ska åka till volvo så snart som möjligt och handla.

återkommer när jag vet om det fungerat.

Har även tänkt försöka justera växelspaken, förstår inte riktigt Haynes instruktionerna, men det kanske ger sig när man väl tagit sig från datorn och det teortiska planet uti verkligheten ;-) Är även mkt glapp i spaken i sidled. Är det tecken på att något annat också behöver bytas?

tack igen!
mvh Mikael
Användarvisningsbild
Björn #194
Inlägg: 146
Blev medlem: 07 feb 2004 23:42
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Nybliven 480 ägare!

Inlägg av Björn #194 »

Hej och grattis till din första bil!!!

Glappet i sidled avhjälps även det utav att byta det som förra talaren nämnde! Mycket enkelt ingrepp om man väl får loss den lilla låsskruven.



Lycka till!

Björn #194
480 ES -95 (f.d. museumbil)
480 ES -87 (ombygge pågår, ligger på is)
V40 2.0T -04
BMW 320d -11
P1800 S -66 (renoveras)
MikaelC
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 nov 2009 14:26
Kontakt:

Re: Nybliven 480 ägare!

Inlägg av MikaelC »

Lite rapport om hur det gått:
Har bytt de delar DJ-fisk tipsade om (bussning, axeltapp och o-ring). Skrev just en utförlig beskrivning kring det under mektips "svårt att få i växel" tråden. Kortfattat fungerar det bättre nu, men är inte helt problemfritt att få i ettan, så kommer troligen jobba vidare med det när jag har tid och det inte är så kallt. Har fått tips av Mogge om andra bussningar man kan byta i främre delen av växelänkaget.

Efter påfyllning av kylarvätska två gånger har nivån hållt sig bra, så det verkar ok. Kanske bara att det inte varit påfyllt på länge, och krävdes några påfyllningar innan systemet var helt påfyllt.

Har snackat med en mekaniker som ska byta kamrem, rullar och vattenpump.

Köpt helsyntet 75W 80 olja till växellådan, men höll på att dra sönder bulten för urtappning, så fick avbryta. Har nu köpt en ny bult (tydligen stål istället för orginalbult av koppar/mässing) och packning, så ska försöka värma bulten innan nytt försök att få loss den. Även köpt 10W 40 helsyntet motorolja, vänstra bakre sidolamglaset (går ur sortiment snart, höger fanns inte kvar), vänster skraplist till fönserrutan, vindrutetorkare, luft och oljefilter.

Har också legat under bilen och rengjort och borstat rost på framvagnsramen, sprutat på några lager primer och sedan penslat på några lager svart kletmassa, så hoppas den ska hålla sig. Var dock bara lite ytrost vad jg såg, men men vill ju inte att rosten ska ta bilen.

Någon dag ska jag köra upp bakvagnen på pallar, kolla efter rost/rostlaga, byta gummiringar som håller avgassystemet (såg spruckna ut) och se om det räcker med att spänna handbromsen för att få den att fungera.

Det går en hel del pengar och tid som bilägare inser man! Men det är bra avkoppling från vad jag annars gör om dagarna.
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Re: Nybliven 480 ägare!

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Kom ihåg att du ska justera handbromsen på backana och inte på vajern.
Chrille
*Brådhis*
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 aug 2006 07:30
Ort: Upplands Väsby
Kontakt:

Re: Nybliven 480 ägare!

Inlägg av *Brådhis* »

Hej och grattis till köpet av Volvos absolut trevligaste bil! 8)

Kolla om ettan blir lättare att få i om du lyfter på backspärren! Då är det en justeringssak (alt. byte av plastkulissen under damasken om jag minns rätt) och inget fel på länkaget eller själva lådan!

Gott nytt år!

//Brådhis
MikaelC
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 nov 2009 14:26
Kontakt:

Re: Nybliven 480 ägare!

Inlägg av MikaelC »

Tack Christer och Brådhis för tipsen! Ska följa dem, väntar nog på lite varmare väder först bara. Fantastiskt skidväder, men inte så kul meckväder..

Gott nytt år!
mvh Mikael
Användarvisningsbild
Sheba
Inlägg: 221
Blev medlem: 31 dec 2008 23:39
Kontakt:

Re: Nybliven 480 ägare!

Inlägg av Sheba »

Jag vet att jag är lite sen på att svara här, men gratulerar till en underbar bil som kommer att ge dig mycket körglädje. Hoppas att få se lite bilder på den. :D
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Nybliven 480 ägare!

Inlägg av DJ.fisk »

MikaelC skrev:Köpt helsyntet 75W 80 olja till växellådan, men höll på att dra sönder bulten för urtappning, så fick avbryta. Har nu köpt en ny bult (tydligen stål istället för orginalbult av koppar/mässing) och packning, så ska försöka värma bulten innan nytt försök att få loss den
Prova med att spraya linolja runt bulten. Inget lossar saker så bra som linolja! Biltemas på sprayburk är bra.

Mvh
MikaelC
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 nov 2009 14:26
Kontakt:

Re: Nybliven 480 ägare!

Inlägg av MikaelC »

Sheba: Tack för välkomnandet! Kan lägga upp någon bild sedan, bilen är dock inte i fantastiskt skick - finns rost, dock främst ytrost vad jag sett hittills. Den är underhållande, och kul att många som ser den har åsikter!

DJ.fisk: Har köpt 6 kants hylsor med runda hörn, men har fortfarande inte gått att få loss pluggen, men jag ska testa om linolja hjälper! Har även fått allmänt tips att banka samtidigt som man vrider.

Jag har spenderat kvällarna den senaste veckan med att byta kam och drivrem, löprulle, spännare och tempgivare. Är ju ny på detta med att mecka, det mest avancerade jag gjort innan var att byta tändstift, kablar, rotor och fördelarlock under julen.. Tog mycket tid att byta delarna, samt att fick köpa fler verktyg för att komma åt rullarnas muttrar - trångt! Känns väldigt skönt att det är gjort nu, och att det verkar fungera! Lite rädd för om jag spände remmarna för hårt, märks det då? Men låter normalt och går bra, så det var nog OK. Ska fylla på mektråden med detaljer som kan hjälpa andra amatörer i samma sits.

Har även fixat ena positionsljuset (glapp i sladd plus fel lampa), elspegeln (kontakten urdragen bara), torkarintervallet (inte skönt att ligga på rygg under pedalerna), bytt torkarblad överallt och nya dämpare till bakluckan från skruvat.se.

Härnäst när tid finns är att försöka få liv i värmen i förarstolen, byta oljan i vxllådan (om jag får dän muttern), byta motorolja och filter, få fast originalradion (måste ju få använda alla gamla band man sparat från 90 talet!) som sitter helt löst och skramlar och kanske viktigast, fixa handbromsen. Någon gång ska jag även rostbehandla bakaxlarna och fixa ytrosten på karossen.

Har även upptäckt att anledningen till att det slår i om man är fler än 3 i bilen troligen är att tidigare ägare satt på 14 tum med 70 profil istället för original 60. Bilen är nog inte sänkt, utan har bara större hjul.

Hm.. med andra ord har man skapat sig ytterligare en hobby!
Användarvisningsbild
Sheba
Inlägg: 221
Blev medlem: 31 dec 2008 23:39
Kontakt:

Re: Nybliven 480 ägare!

Inlägg av Sheba »

Äh, spelar ingen roll att den är lite rostig, varje ny medlem och bil är alltid kul, oavsett skick. Jag är själv en relativt ny medlem. :)

Är inte själv någon hejare på att mecka, men när man väl har gjort något jobb på bilen så känner man sig oerhört stolt över sig själv. Kul att du ser till att en till 480 får ett förlängt liv.
Användarvisningsbild
jimmi
Inlägg: 422
Blev medlem: 20 sep 2004 17:11
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Nybliven 480 ägare!

Inlägg av jimmi »

Har inte kunnat mecka med bilen i år... saknar känslan med olja under naglarna och den där "Duktig" känslan efteråt..
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
Användarvisningsbild
Sheba
Inlägg: 221
Blev medlem: 31 dec 2008 23:39
Kontakt:

Re: Nybliven 480 ägare!

Inlägg av Sheba »

jimmi skrev:Har inte kunnat mecka med bilen i år... saknar känslan med olja under naglarna och den där "Duktig" känslan efteråt..
Jag saknar känslan av att köra henne. Minns resorna till CCS förra året, var helt underbart. Längtar tills att hon kan komma ut och jag får köra henne lite igen. :P Meckat har jag inte gjort så mycket i vinter, det har varit på tok för kallt. Mest underhåll som att kolla kontakter och rengöra delar av motorrummet. Men nu ska det bytas avgassystem och popuplampan på vänster sida ska fixas. Har hittat en liten liten fläck utan färg med begynnande rost på kanten av förardörren, den ska jag ta hand om så fort jag bara kan!
Användarvisningsbild
jimmi
Inlägg: 422
Blev medlem: 20 sep 2004 17:11
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Nybliven 480 ägare!

Inlägg av jimmi »

Bara fixa på, måste få ett varm garage till nästa vinter för har inte kunnat vara hos bilen pga kylan..... Men snart är det dax för Sofiero car show.... Då ska vi dit , eller??
Hade varit jätte kul om det hade kunnat bli ett par bilar i år.
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
Användarvisningsbild
Sheba
Inlägg: 221
Blev medlem: 31 dec 2008 23:39
Kontakt:

Re: Nybliven 480 ägare!

Inlägg av Sheba »

Jag tänkte faktiskt på Sofiero igår. Det börjar väl dra ihop sig till att man måste anmäla sig snart? Sista dagen är väl någon gång i mars om jag inte minns fel? Jag hittar inte hemsidan, tyvärr...
Användarvisningsbild
jimmi
Inlägg: 422
Blev medlem: 20 sep 2004 17:11
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Nybliven 480 ägare!

Inlägg av jimmi »

finns länk på träffar.... :)
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

High Rated Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Product Guide 08cd263
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Rated Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Updated Product Tips 3b1c9ce
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Recommended Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Awesome Product Guide c9ce18b
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster