Läget på bromsoken
Postat: 11 jun 2011 10:37
				
				Hej!
Måste få en sak stärkt innan jag bokar tid hos bilprovningen -så jag inte måste åka dit två gånger...
Jag bytte bromsklossar fram förra sommaren (inte jag, men Volvo) och när jag tog fram bilen ur vinterdvalan förra veckan åkte jag direkt till macken och fyllde på luft i däcken och upptäckte en sak. Mina fälgar är lite speciella och ventilen pekar snett inåt (mot bilen) istället för utåt som är det normala.
När jag skruvade av ventilhatten upptäckte jag att den inte var rund längre utan nedslipad på den sidan som var inåt. Efter en koll såg jag att ventilhatten faktiskt tar emot bromsarna varje hjulsnurr och har därför slipats ned något. Inte mot skivan alltså utan mot oket (heter det så?)
Det är alltså ingen fara, enda skadan är ju som sagt den lilla plasthatten som inte är rund längre, men det jag vill kontrollera med er är om bromsarna ser ut som de ska. Jag har ingen erfarenhet av, och har aldrig mekat med, just bromsarna och har därför dålig koll på hur de ska se ut. Jag tycker att det låter rimligt att de hamnar längre ut när nya, tjocka, klossar är monterade och att de därmed, iom att mina fälgar inte är original, tar i ventilen. Är det så? Eller ska oken vara i samma läge oberoende av hur slitna klossarna är? Isåfall har ju Volvo gjort något fel och får ta en titt på sitt klossbyte innan jag åker till bilprovningen.
Hoppas ni hänger med på vad jag menar! Tack så länge!
			Måste få en sak stärkt innan jag bokar tid hos bilprovningen -så jag inte måste åka dit två gånger...
Jag bytte bromsklossar fram förra sommaren (inte jag, men Volvo) och när jag tog fram bilen ur vinterdvalan förra veckan åkte jag direkt till macken och fyllde på luft i däcken och upptäckte en sak. Mina fälgar är lite speciella och ventilen pekar snett inåt (mot bilen) istället för utåt som är det normala.
När jag skruvade av ventilhatten upptäckte jag att den inte var rund längre utan nedslipad på den sidan som var inåt. Efter en koll såg jag att ventilhatten faktiskt tar emot bromsarna varje hjulsnurr och har därför slipats ned något. Inte mot skivan alltså utan mot oket (heter det så?)
Det är alltså ingen fara, enda skadan är ju som sagt den lilla plasthatten som inte är rund längre, men det jag vill kontrollera med er är om bromsarna ser ut som de ska. Jag har ingen erfarenhet av, och har aldrig mekat med, just bromsarna och har därför dålig koll på hur de ska se ut. Jag tycker att det låter rimligt att de hamnar längre ut när nya, tjocka, klossar är monterade och att de därmed, iom att mina fälgar inte är original, tar i ventilen. Är det så? Eller ska oken vara i samma läge oberoende av hur slitna klossarna är? Isåfall har ju Volvo gjort något fel och får ta en titt på sitt klossbyte innan jag åker till bilprovningen.
Hoppas ni hänger med på vad jag menar! Tack så länge!