lamelldiameter 480 TIC-94

Guy Ek
Inlägg:4
Blev medlem:13 nov 2007 20:38
Kontakt:
lamelldiameter 480 TIC-94

Inlägg av Guy Ek » 06 dec 2013 21:48

Kan någon med säkerhet, säga vilken diam. lamellen har på min 480 TIC-94? Den läcker olja, från bakre vevaxeltätningen, så när jag ändå är tvungen att "riva" kopplingen, tänkte jag byta den, vagnen har även gått 24000 mil, men jag vill ha en clutch-sats innan jag börjar "riva" ner!

Mogge
Inlägg:1285
Blev medlem:29 jan 2004 21:35
Ort:Skåne
Kontakt:

Re: lamelldiameter 480 TIC-94

Inlägg av Mogge » 15 dec 2013 21:56

Hej!

Vad jag kan få fram så är det 215mm, from chassinr 567600 (hösten 91 = 92 års modell)
Ett sätt att se det, är den förlängda kopplingsfästet, som flyttar ut vajern från växellådan och man har en längre kopplingsarm.

Med vänlig hälsning
Jonas

Guy Ek
Inlägg:4
Blev medlem:13 nov 2007 20:38
Kontakt:

Re: lamelldiameter 480 TIC-94

Inlägg av Guy Ek » 17 dec 2013 11:50

Tack "mogge" för upplysningen, men.... jag har varit i kontakt med "skruvat" och "mekanika, skruvat säger att efter det ch. nr. du uppger, , skall det vara en 220 mm-koppling! Mekanika å andra sidan, säger 215 eller 220 mm. beroende på tillverkare! mitt ch. nr. är 586812! Vet någon som monterat en koppling med etthögre ch. nr. än 567000 vad som är rätt? vidare, vet någon vilket 17-siffrigt id. nr Scandix vill ha,mitt ch. nr. är ju bara 14. siffrigt!

Mogge
Inlägg:1285
Blev medlem:29 jan 2004 21:35
Ort:Skåne
Kontakt:

Re: lamelldiameter 480 TIC-94

Inlägg av Mogge » 23 dec 2013 08:52

Hej!

215 mm enligt Volvos servicedatabok till en Turbo. Om de anger 220mm, passar den säkert också, det skiljer ju bara 2,5mm per sida. Det viktigaste är nog att tryckplattan är till lamellen.

Enligt RD boken skall det vara Volvonr 3344 859 8 (Du hittar den på volvo 480 eu club) Downloads) sidan 377.

Skruvat har två kopplingar, en för 1200kr och en för 3700kr. Men de passar båda detta volvonr.

Enligt tidverket, 6 timmar arbete, byt gärna packboxen till vevaxeln. Har man aldrig gjort jobbet så räkna två dagar. Du behöver hänga upp motorn och släppa ned motorramen. En lämplig träbalk mellan skärmkanterna och spännband kan lösa det.

Chassienr, kan det vara så att de anger det med modell framför? Då blir det 17.

/Jonas

Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg:629
Blev medlem:28 jan 2004 19:57

Re: lamelldiameter 480 TIC-94

Inlägg av 211#Christer Lindström » 23 dec 2013 18:25

Esko har en bra beskrivning av kopplingsbyte på sin sida plus lite flera tips också.


http://web.comhem.se/eskoa/480/Kopplingsbyte.htm
Chrille

Mogge
Inlägg:1285
Blev medlem:29 jan 2004 21:35
Ort:Skåne
Kontakt:

Re: lamelldiameter 480 TIC-94

Inlägg av Mogge » 24 dec 2013 08:26

Att tänka på, en ES 87:a har gigantiskt med plats jämfört med en turbo 94 med ev AC! :lol:

Guy Ek
Inlägg:4
Blev medlem:13 nov 2007 20:38
Kontakt:

Re: lamelldiameter 480 TIC-94

Inlägg av Guy Ek » 24 dec 2013 17:37

Tack alla för all hjälp! Packbox till kopplingssida finnes, likväl som motorstöds- balk att "hänga upp motorn i , fattas kopplingssatsen, som jag nu tror (vet) dimension på, kvarstår arbetsinsatsen ( turbo och AC) bil, så arbetsinsatsen dröjer nog till Vårsidan! När jag ändå är på" linjen", har någon ett par extraljus de bredvid blinkers till salu till bra pris ? önskar alla 480-s en god helg! Guy Ek.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst