Temperaturproblem.

Skriv svar
Mats

Temperaturproblem.

Inlägg av Mats »

På vägen till jobbet i morse blinkade plötsligt rött att motortemperaturen var för hög. Stannad och kollade om det såg ut att vara något problem med kylvattnet tex läckage, men allt såg normalt ut. Startade igen och motortempen visade nu cirka 60-65 grader resten av vägen till jobbet. På vägen hem upprepades problemet med den skillnad att när jag startade igen låg temperaturen fortsatt högt 75-110°C men ojämnt och vid ytterligare tre tillfälle tändes STOP. Oljetemperaturen låg däremot stilla och konstant när jag kört en bit runt 87-91 °C (ungefär där jag brukar ligga).

Kupevärmen fungerar så nog verkar det som kylvattnet cirkulerar annars borde väl ingen värme ledas dit. Dessutom borde väl oljetemperaturen öka om kylningen inte fungerar?

Hur kollar man om kylvattnet pumpas ordentligt?
Hur kan man kolla tempgivaren till motortempen och var sitter den?
Andra förslag till lösningar?

Tack på förhand.

Mats - Parisblå Turbo 92
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Mats!

Känns som om det kan vara lite olika problem, termostat som inte är som den ska. Blåst topplockspackning kan även ge samma fenomen, dvs det går inte kompression i kylsystemet. Men givetvis kan givaren spöka.

Om du tittar på höger sida på motorn så sitter termostaten på utgående slang. Bredvid denna sitter tempgivaren, titta så kontakten är ok.

Provkör motorn utan kylvätskelock, gasa lite så ska du få ett flöde genom expansionskärlet (lilla anslutningen)

Prova gärna med varm motor, öppna locket o dränera på tryck. Lägg i växel o belasta motorn några meter. Kolla om det finns tryck i systemet=läckande topplockspackning/motsv.

Testa gärna o hör av dig igen!

Mvh Jonas
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack för de snabba tipsen.

Ska kolla imorgon när ljuset flödar igen, har inte tillgång till garage.

Kanske skulle tillägga att bilen går bra i övrigt.


//Mats
Mats

Inlägg av Mats »

Varit ute och tittat på bilen igen.

Kollade kontakten till givaren verkade fin och gav samma värde före och efter jag lossade och rengjorde den. Kanske inte problemet om inte själva givaren strular.

Dränerade trycket som du föreslog, jag körde runt halva kvarteret, lossade locket och det var inget tecken på tryckuppbyggnad. Förstod jag rätt är det ett gott tecken för att topplockspackning är Ok?
Kan heller inte se någon olja i kylarvattnet eller vatten i oljan vore det inte risk för det om det var problem med topplockspackningen eller är jag fel i tankebanorna?

Kunde inte se något återflöde av kylarvatten men bommade det där med att gasa så det blir till att gå ut och göra om.

Om inte det syns något återflöde blir väl nästa steg blir väl att prova med att byta termostat. Kände på kylvattenledningen efter termostaten, den var väldigt mjuk och lätt att trycka ihop, temperatur runt en 60-70 grader. kändes inte direkt vattenfylld men jag vet inte hur den brukar kännas.

/Mats
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Mats!

Låter som ett bra steg, dvs att byta termostat. Den är ju inte speciellt dyr heller.

Vill du kolla på lite bilder så titta på 480center sidan.

Mvh Jonas
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ny termostat monterad här på morgonen. Tyvärr glömde jag avlufta systemet innan jag provkörde så temperaturen gick upp och jag vet inte om det beror på vidare problem eller att jag har en luftbubbla i systemet. Ska låta vattnet svalna så jag kan avlufta utan att bränna mina fingrar och provköra igen.

Upptäckte igår när jag provkörde och tittade på lite olika saker att bara bilen blivit ordentligt genomvarm (efter många korta sträckors start, stopp och titta under huven) så upphörde problemen. Plötsligt låg kylarvattnet helt normalt runt 60°C och ingen tendens till att gå upp eller ner.

Kylarvattnet cirkulerar helt klart vid gaspådrag men verkar stå mer eller mindre stilla vid tomgång. Syns inte någon rörelse i expansionskärlet vid tomgång. Är det nromalt eller borde en viss rörelse ske?


/Mats
Gäst

Inlägg av Gäst »

Problemen kvarstår efter termostatbyte.

Vad finns det mer för tecken på att topplockspackningen är skadad?
Kan jag se något på exempelvis oljetrycksmätaren?

Verkar dessutom som bilen kyler bättre om man varvar den på tomgång vilket tyder på att det är något problem med mottryck?
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Normal vattentemp skall vara 89-90g.
Har du bytt tempgivare bredvid termostaten?

Har du inget tryck i systemet byt då locket till expansionskärlet, locket skall "öppna" vid 1,5kg tryck har jag för mig, det är olika lock mellan ES o turbo.

Dålig kontakt eller dålig spännings-stabilisator till instrumenten kan ge skumma utslag på färddatorn.
Mats

Inlägg av Mats »

Nej har inte bytt tempgivare än. Tänkte försöka mäta lite motstånd i den i kväll för att se om det verkar vara problem med den.

//Mats
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Mats!

Låter ju nästan som du fått kläm på det. Nä, på tomgång flödare det inget i expansionskärlet.

Mvh Jonas
Mats

Inlägg av Mats »

Hej igen.

Ny tempgivare installerad och problem kvarstår. Fick dock en ny uppenbarelse när det skrevs om spänningsstabilisering. När jag stod på tomgång låg tempraturen konstant runt 77 grader. Slog på fläkt på max och strålkastare Genast blev temperatruen började temperaturen vandra uppåt till runt 90 grader. Slog av elförbrukare igen och temperaturen skjönk tillbaka till konstanta 78 grader.

Jag bytte laddningsregulator för två veckor sedan. Kan ju vara så att jag borde bytt hela generatorn om den ger ojämn spänningsförsörjning.

Störst temperaturproblem har jag vid accelarationer och när motorn går belastad på högre varv då mätaren genast stiger och sjunker väldigt fort typ 5 uppp till 15 grader per ändrat värde. Inte borde temperaturen stiga/sjunka så fort. Vid tomgång och långsam stadstrafik ligger hela tiden mätaren konstant. KAn det stämma med dålig spänningsregulator alternativt generator och därmed felaktig spänning i systemet?

//Mats
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Låter faktiskt som överslag till jord någonstans från tempgivaren fram till instrumentet.
Du får väldigt höga utslag vilket kan tyda på att kabeln från givaren jordas när motorn vrids under belastning.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ska prova att sätta i en alternativ tempmätare och se om det löser problemet. Jag blir i alla fall klok på om det är ett rent elfel.

Vad använder mer jordningen från motorblocket till karossen som också borde krångla?
Mats

Inlägg av Mats »

Drog lite i båda ändar av jordkabeln från motorblocket till karossen, efterfyllde kylarvätska efter gårdagens givarbyte och plötsligt sken solskenet över bilen och tempmätningen är tillbaka till normalt. Motortemperatur runt 58-60 grader även med nya mätaren.

Blev inget inköp av alternativ tempmätare utan det verkar ha varit jordningsproblem. Eller avsky av sista veckans regn. Eller tempgivaren som jag bytte igår och att det tog tid innan all luft var ute ur systemet. Eller ren tillfällighet att allt funkar idag och problemet återkommer imorgon. Den som lever får se.

Tack alla för era förslag och er hjälp ni är ovärderliga som bollplank.

Nu ska jag ta mig i kragen och bli medlem också både i klubben och gästboken!

//Mats
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Mats skrev:Drog lite i båda ändar av jordkabeln från motorblocket till karossen, efterfyllde kylarvätska efter gårdagens givarbyte och plötsligt sken solskenet över bilen och tempmätningen är tillbaka till normalt. Motortemperatur runt 58-60 grader även med nya mätaren.

Blev inget inköp av alternativ tempmätare utan det verkar ha varit jordningsproblem. Eller avsky av sista veckans regn. Eller tempgivaren som jag bytte igår och att det tog tid innan all luft var ute ur systemet. Eller ren tillfällighet att allt funkar idag och problemet återkommer imorgon. Den som lever får se.

Tack alla för era förslag och er hjälp ni är ovärderliga som bollplank.

Nu ska jag ta mig i kragen och bli medlem också både i klubben och gästboken!

//Mats
Normal motortemp=89-90g, 30grader fel är ju inte illa pinkat.
Min visar "bara" 10g för lite ;)
Mats

Inlägg av Mats »

Jo jag har förstått att det är lågt, men nu funkar det i alla fall lika bra eller dåligt som innan och med ungefär samma fel. Klart bättre än inte funkar :)

Om någon vet hur man kan justera värdena skulle jag bli tacksam. Har samma problem med yttertempgivaren som visar en 5-7 grader för lågt sommar som vinter. Lite trist att halkvarning släcks ungefär när den borde tändas. Antagligen är väl oljan för låg också. Tanken och snittförbrukningen verkar i alla fall korrekta.

//Mats
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Jag skulle nog kolla anslutningarna bakom instrumentpanelen.
För mig kan dem börja glappa en aning o då får jag skumma motortemperaturer, även yttertempen kan knasa sig likaså hastighetsmätaren.

Av någon anledning har volvo lagt in butylgummi i kontakterna för att dem skall hålla ihop(under locket på kontakten).
Men det dem inte räknade med är att butylgummit ÄR elektrisktledande.
Kompisen satte det i kontakten till spoilerljusen på sin BMW730 o styrningen till köljusen ballade ur.

Det verkar som om det inte är bara på mina 480isar jag har haft dem har gjort så, antar det var en serviceåtgärd när folk kom in med icke fungerande intrument.
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Excellent Product Info 263b4_5
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Cool Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Best Product Guide b1c9ce1
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

New Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Product Website 263b7_5
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Recommended TAJIR4D Info

Inlägg av FrankJScott »

In response to the guy asking about deposit main slot era slots slot pragmatic play gacor hari ini slot online deposit slot telegram agen judi gacor antara slot apa game slot judi online www pragmatic play I highly suggest this best TAJIR4D tips or agen slot indonesia game slot apa slot game joker judi naga max win web judi agen joker123 daftar slot online pragmatic play game pragmatic gacor hari ini slot new member gacor not to mention this our site about TajirSlot tips on top of info pragmatic gacor hari ini agen judi online maxwin gacor slot agen judi slot online terpercaya telegram slot casino game online game judi slot online slot hot promo slot pragmatic idn naga slot on top of this description on TAJIR4D info which is also great. Also, have a look at this homepage for TAJIR4D info not to mention game deposit joker judi hari judi judi slot77 slot gacor joker gaming joker gaming gacor judi naga deposit gacor gaming joker123 promosi judi as well as this learn more on TAJIR4D details with game judi new member gacor agen slot77 login joker123 slot login judi slot gacor hari ini slot s web slot game judi slot gacor slot 3 agen judi slot gacor for good measure. Check more @ Great 7RAJATOGEL Guide 34d08cd
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster