Lambda problem
Postat: 14 okt 2004 21:55
Fick högt Lambda värde på besiktningen men eljest helt perfekta avgasvärden.Bytte syresensor och lödde kabelskarvarna så seriöst som möjligt.men värdet var om möjligt sämre,när besiktningsmannen kämpade för att få till ett vettigt värde så provade jag att koppla lös kablarna i motorrummet,men det gav inget som helst utslag.
Teoretiskt kan det ju vara något brott på kablaget högre upp,men jag finner det tveksamt,men ska givetvis kolla upp det.Men troligare verkar det ju vara att sensorn ingenting har att reagera mot,antingen att ingen ström kommer för att värma upp sensorn i de vita kablarna eller att inget tar emot spänningen från den svarta kabeln.Är det någon som har kläm på vad som tar emot spänningen och styr insprutningen(givetvis någon datorpryl men var sitter den),och hur man testar den delen.Kablarna från kopplingen i motorummet hur går dom sedan dom försvunnit in i elhärvan?
såg något annat som väl inte har med saken att göra ,men det är ett hål i bakkant på höger sida av motorn (90 turbo),tydligen ska det sitta någon slags kylning till spridarna där enligt instruktionsboken,vet någon vad det är?
Teoretiskt kan det ju vara något brott på kablaget högre upp,men jag finner det tveksamt,men ska givetvis kolla upp det.Men troligare verkar det ju vara att sensorn ingenting har att reagera mot,antingen att ingen ström kommer för att värma upp sensorn i de vita kablarna eller att inget tar emot spänningen från den svarta kabeln.Är det någon som har kläm på vad som tar emot spänningen och styr insprutningen(givetvis någon datorpryl men var sitter den),och hur man testar den delen.Kablarna från kopplingen i motorummet hur går dom sedan dom försvunnit in i elhärvan?
såg något annat som väl inte har med saken att göra ,men det är ett hål i bakkant på höger sida av motorn (90 turbo),tydligen ska det sitta någon slags kylning till spridarna där enligt instruktionsboken,vet någon vad det är?