Pystrimma, hur?
Postat: 01 mar 2004 20:42
Hur gör man?
Tänker inte lägga pengar på chip som ändå inte styr tändning eller insprutning.
Tänker inte lägga pengar på chip som ändå inte styr tändning eller insprutning.
Hej Bastiaan!Bastiaan skrev:Hej Jonas,
How is your English? At the forum of volvo 480 europe there were some topics about tuning and trimming.
Some keywords:
- Chiptuning
- Mega squirt
- MBC
- Induction kitt
- Bleed valve
- Boost controller
- ... mm
These def. will cost money
But some possibillities (koste inte pengar) are with turning up the pressure of the turbovalve. How to do it can probably be found on the same messageboard http://www.volvo-480-europe.org/forum
Hej Jonas!122. Jonas Andersson skrev:Hur gör man?
Tänker inte lägga pengar på chip som ändå inte styr tändning eller insprutning.
Jag tog en tur med bilen och en passagerare, började med pysventilen rejält utskruvad, sen så arbetade jag mig fram till att jag hittade gränsen (stanna, skruva, köra, stanna, skruva.... osv).Andy skrev:Efter som 480 är till hälften en el-bil så är även turbotrycket styrt av elektronilk, dvs chippet. Chippet styr en annordning som reglerar turbotrycket med hjälp av vakum. detta är den svarta kuben på torpedväggen som Martin förklarade. genom att 'pysa' denna ändrar man på vakumsingnalen som chippet bestämt.
Äldre bilar med turbo utan elektronik skruvade man upp trycket mekaniskt, det kan man även göra på 480, då skruvar man lite på staget från wastegaten till turbon.
Men man skall vara försiktig när man gör detta, man har mycket små marginaler att skruva på, genom att skruva 1/8 varv på pysventilen kan få bilen från att gå som ett skott till en bil som bara spikar och i värsta fall bränner hål på en kolv.
Skall resevera mig för vissa fel i detta.....Någon som vet bättre som kan bekräfta om jag har rätt?
Det sitter en knacksensor, max reglering via EZ210K är 10 grader.Nitram skrev:Det ni snackar om är magnetventilen. Att borra hål i den slangen gör att lmm tror att bilen tar in mer luft än den gör och låter då bilen ladda mer. Nu har du alltså lurat lmm att bilen tar mer luft och också att den tar mer bränsle.
Det farliga i detta är att det inte finns något som kontrollerar bränslet. Ska man ladda mer behöver man mer bränsle och måste då tillsätta det själv. Antingen genom att programera om programvaran eller att montera ett tillägssprut beroende på insprutningssystem.
Jag kan inte strysystemet i 480 men någon kanske vet om det finns knacksensor som ser till att ställa ner laddtrycket ifall det spika. I så fall är det nästan ofarligt att göra så här. Jag har varit med och gjort detta på ett antal 9000 2.0T Med mekaniska sprut och aldrig kört sönder någon motor. Dock endel turboaggregat och växellådor men det beror ju på andra saker.
En sak till man bör göra ät att montera en laddtrycksmätare så man kan hålla koll på laddtrycket så man slipper turbohaveri.
Prova med Sam Steffanson i Göteborg.122. Jonas Andersson skrev:Hur gör man?
Tänker inte lägga pengar på chip som ändå inte styr tändning eller insprutning.