Tempgivare

sjolundnicklas
Inlägg: 89
Blev medlem: 15 apr 2009 16:28
Kontakt:

Tempgivare

Inlägg av sjolundnicklas »

Hej!
Jag ska byta min tempgivare på bilen (Inte den som skickar data till färddatorn utan den andra)
Har ett litet problem, vart sitter den? Har kollat och hittat en givare till vänster om oljefiltret (framifrån sett) och en under stiftet närmast fördelaren. Är det någon av dom?

Tack på förhand!!
Nicklas

Ps.
Bilen ifråga är en 480 es -88 B18ES utan kat.
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Re: Tempgivare

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej

Tempgivaren som sitter under ettans stift är den som styr sprutet för kall/varm motor, den som sitter till vänster om oljefiltret är för oljetryck och oljetemp.
Chrille
sjolundnicklas
Inlägg: 89
Blev medlem: 15 apr 2009 16:28
Kontakt:

Re: Tempgivare

Inlägg av sjolundnicklas »

Tack så mycket för snabba svaret!! :D
Bilen dör när den är kall om man inte står på tomgång 1 min först...
Får byta den då, tror du att det kan vara den som är boven när bilen inte riktigt vill gå igång när den är varm också?

Med vänliga hälsningar
Nicklas
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Tempgivare

Inlägg av Mogge »

Hej!

Du får gärna beskriva problemet lite mer exakt, dvs hur upträder motorn varm och kall. Annars blir det bara gissningar!

Tvekande motorer mm, då brukar jag börja med att mäta bränsletrycket först. Så kan man utesluta det sedan. Det går upp en bränsleslang på (i bilens färdriktning) på höger sida vid fjädertornet. Man kan om man vill ersätta den korta plastslangen med en dito i gummi. På denna kan man koppla ett T rör och ta ut tryck för bränsle. Trycket beroende på modell ska ligga mellan 3 och 4 bar. tycket ska stanna kvar, ca 80% efter man stannat bilen i ca 10 min. Trycket ska även komma direkt när man kör på startmotorn.

Givetvis finns det andra saker att göra, prova spraya startgas på alla packningar/rör/slangar på insuget. Om bilen varvar upp så har du hittat ett insugningsläckage.

Hoppas det var till lite hjälp!

Mvh Jonas
sjolundnicklas
Inlägg: 89
Blev medlem: 15 apr 2009 16:28
Kontakt:

Re: Tempgivare

Inlägg av sjolundnicklas »

Ja du.. nu ska vi se :D

Bilen startar alltid på första försöket när den är kall, men om man kör iväg direkt så dör den ibland, speciellt när man växlar ner, då sjunker varvtalet väldigt lågt (typ 100 varv) och oftast går det upp igen, men ibland dör den istället (startar dock alltid direkt efter)
När vattentempen väl har gått upp en bit så går den som den ska igen.

Men när jag stannar bilen och sen ska starta den igen så vill den inte gå igång.
Den går igång i typ 1 sekund sen dör den och vill inte starta utan lite gas och ca 10-20 sekunder med startmotorn igång.
Den luktar också väldigt mycket bensin när man gör detta.

Tycker att det borde inte vara bränslepumpen, den har bara gått 6500 mil och bränslefiltret borde inte heller vara igensatt, det har bara gått 400 mil.

Mvh
Nicklas
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Re: Tempgivare

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej
Har du rengjort tomgångsmotorn, sen skadar det inte heller att rengöra alla kontaktstycken som du kan hitta under huven eftersom det ofta bildas oxid där.
Chrille
sjolundnicklas
Inlägg: 89
Blev medlem: 15 apr 2009 16:28
Kontakt:

Re: Tempgivare

Inlägg av sjolundnicklas »

Hej!
Jo jag har smörjt upp alla kontakter och rengjort tomgångsmotorn, tyvärr ingen förbättring...
Testade också att spreja startgas på alla slangar och så, det verkar tätt överallt.

Mvh Nicklas
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Tempgivare

Inlägg av Mogge »

Hej!

Problemen kan faktiskt vara bränslepumpen. Har haft lite sådana bilar med just de symtomen. Felsökning är just att utesluta det hela!

/Jonas
sjolundnicklas
Inlägg: 89
Blev medlem: 15 apr 2009 16:28
Kontakt:

Re: Tempgivare

Inlägg av sjolundnicklas »

Hej!
Börjar tyvärr se att det du skriver kan vara verklighet...
Bränslepumpen alltså, den har börjat tjuta ibland tex. när man stänger av bilen och sen väntar och lyssnar.
Tror ni att någon av dessa pumpar kan fungera om jag måste byta?
http://www.skruvat.se/Branslepump-P62774.aspx
http://www.skruvat.se/Branslepumpskit-P13609.aspx

Med vänliga hälsningar
Nicklas
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Tempgivare

Inlägg av Mogge »

Hej!

Det ser ut att passa. Biltema har oxå en pump artnr 52200 för 399!
Köpte en Turbo som hade den monterad. Turbon hade högre tryck och jag tror det är en starkare pump, men nu ska den ändå skrotas.

//Jonas
Senast redigerad av 1 Mogge, redigerad totalt 22 gånger.
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Tempgivare

Inlägg av Mogge »

Det är väl klart att det kan vara pumpen! ...............jag har väl alltid rätt :oops:

(Fd bilelektriker bosch, fd teknisk officer och nuvarande utvecklingsingenjör)
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Re: Tempgivare

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Mogge skrev:Det är väl klart att det kan vara pumpen! ...............jag har väl alltid rätt :oops:

(Fd bilelektriker bosch, fd teknisk officer och nuvarande utvecklingsingenjör)

"Och har jag inte rätt så har alla andra har fel" :lol:

Det skulle inte förvåna mej om du har rätt Mogge :mrgreen:
Chrille
sjolundnicklas
Inlägg: 89
Blev medlem: 15 apr 2009 16:28
Kontakt:

Re: Tempgivare

Inlägg av sjolundnicklas »

Haha, tack så jättemycket för hjälpen, måste ha bilen till jobbet, blir lite jobbigt när den inte vill starta på morgonen :D
Då kör jag på biltemapumpen då, passar den rakt av?

Förresten vet ni om vilken tempgivare jag ska ha? Dom på volvo hade ingen aning även fast dom var två stycken! :lol:

Antingen blå eller vit?
Har art. nr men har ingen koll på vilken som är vilken..
3447882
3344169

Med vänliga hälsningar
Nicklas

P.S. Kommer tankmätaren fortfarande fungera med nya pumpen?
Tänkte på att det sitter en flottör på originalpumpen?
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Tempgivare

Inlägg av Mogge »

Förlåt min utsvävning! :oops:

Jag måste ha mer data om bilen, vad heter motortypen. Så ska vi nog reda ut vilken temgivare det är. Kan du kolla om du hitter B18E eller B18 ET; FP eller något!

Tankmätaren har inget med pumpen ooch göra, o det sitter inte en flotör på pumpen. Men pumpen sitter i tankarmaturen som även innehåller tankmätaren. Sitter en sil på insuget som kanske inte går att flytta över.

Mvh Jonas
sjolundnicklas
Inlägg: 89
Blev medlem: 15 apr 2009 16:28
Kontakt:

Re: Tempgivare

Inlägg av sjolundnicklas »

Haha jag tyckte bara det var kul, och sen blev jag ju säker på att du har rätt (vilket du har)

Det är en B18ES :D
Jo jag såg att tankmätaren inte skulle bort :D
Men biltema pumpen åker tillbaka, fick den inte att passa bra i toppen på pumpen (där slangen kopplas in, satte i den och så men den fungerade inte. Blev typ inget tryck..
Silen gick inte heller att flytta över, vill ju ha en sån...

Förra gången jag bytte passade jag på att ta ut tanken och bättrade på rostskyddet, Det låg ju rätt mycket barr i tanken, hur nu dom kom dit? :lol:

Köper en piratpump på meca istället, den såg bättre ut. Den hade en egen sil också, 700 spänn är ju inte så farligt när originalet kostar ~4000 :D

Tack så mycket för all hjälp hittills!!
Mvh
Nicklas
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Tempgivare

Inlägg av Mogge »

Tempgivaren

3430394 TOM Chassinr 520280
3447882 FROM Chassinr 520281 någon gång 1988 (Samma givare som nyare EP; FP och 2.0 motorn B20F)
Står det i katalogen på specifik motor.

På motorrelaterade sidan så är även
3344169 upptagen lika som 3347882. Kan det vara så att någon är ersatt om du kolla dessa två nummer.

Chassinr står i gula pappret eller på regskylten.

//Jonas
sjolundnicklas
Inlägg: 89
Blev medlem: 15 apr 2009 16:28
Kontakt:

Re: Tempgivare

Inlägg av sjolundnicklas »

Okej då måste det vara den förstnämnda, min är tillverkad oktober -87 utan katalysator :wink:
Bytte pumpen till biltemas nu iallafall, men det blev ingen skillnad... Nu är ju pumpen ny iallafall :D
Och jag har en fungerande original på lager :D

Men startmotorn tycks ha valt att lägga av nu, skulle starta imorse men den bara klickade...
Sen när jag kom hem så testade jag igen och då lät den bara "brrrrrrrrrrr" från startmotorn när jag vred på nyckeln....
Dags att byta? Eller är det bara något som har hamnat ur led?

Mvh Nicklas
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Re: Tempgivare

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :D

Kolla kablarna till startmotorn först och om du har bra med spänning i batteriet. Det kan ju också bero på dålig jord från batteriet, du kan kolla det genom att sätta en startkabel på minuspolen på batteriet och klämma fast den andra klämman i motorblocket.
Chrille
sjolundnicklas
Inlägg: 89
Blev medlem: 15 apr 2009 16:28
Kontakt:

Re: Tempgivare

Inlägg av sjolundnicklas »

Hej!
Vad skulle jag göra utan er? :D
Jag laddade batteriet fullt igår, och tog loss pluskabeln på startmotorn, den var lite geggig så jag rengjorde den... men jag ska testa jorden nu då.
Kanske en dum fråga men, vad ska hända när jag gör det? Ska startmotorn dra igång då?

Mvh Nicklas
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Re: Tempgivare

Inlägg av 211#Christer Lindström »

När du sätter en startkabel mellan batteriets minuspol och motorn så kopplar du ju förbi bilens original jord och om den är dålig så borde det ju funka. Det är inte ovanligt att det blir oxid och skit på jordstammen med dålig kontakt som följd.
Chrille
sjolundnicklas
Inlägg: 89
Blev medlem: 15 apr 2009 16:28
Kontakt:

Re: Tempgivare

Inlägg av sjolundnicklas »

Jag testade det igår, med samma resultat... Startmotorn låter bara brrrrrrrrrrrrr som att något lossnat inuti eller liknande...
Tur att den valde att gå sönder på uppfarten hemma iallafall :D

Mvh Nicklas
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Tempgivare

Inlägg av Mogge »

Hej!

Har inte kommit in på forumet på några dagar.

Christer har lett dig rätt på spåret. Om du vill mäta och har tillgång till voltmeter så mät på startmotorns stora röda kabel och i huset (jord) då ska spänningen ligga över 10,5 volt i startögonblicket. Annars startmotorn kass.

Ligger spänningen under, dålig kontakt i ledningar eller batteri som är kass. Du kan prova att lägga på spänning från en annan bil med hjälp av startkablar till batteriet.

Annars låter det som att startvredet eller solenoiden behagat ge upp.

//Jonas
sjolundnicklas
Inlägg: 89
Blev medlem: 15 apr 2009 16:28
Kontakt:

Re: Tempgivare

Inlägg av sjolundnicklas »

Jag har köpt en startmotor nu, men har inte hunnit montera den än..
Batteriet är bara ett halvår, jag testade att ladda det men det var fullt...
Jorden testade jag också med startkablar på blocket, men det blev samma resultat.

Får se när jag hinner sätta i nya startmotorn nu.. tror jag ställer undan bilen den här vintern.. :D

Mvh Nicklas
FrankJScott
Inlägg: 4009
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Cool Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Excellent Product Guide d08cd26
FrankJScott
Inlägg: 4009
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Rated Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Product Info ce18b3d
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster