styrbox?

444 Tobias
Inlägg: 31
Blev medlem: 31 aug 2014 14:26
Ort: Gävle
Kontakt:

styrbox?

Inlägg av 444 Tobias »

Vart hittar man styrboxen på en turbo 1990? Hur vet man om den går att trimma med chip? Måste jag öppna den och kolla?

Mycket tacksam för lite vägledning. ☺
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Re: styrbox?

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Styrboxen för laddtrycket sitter på höger sida av mittkonsollen ganska långt fram du känner igen den på att det går en smal slang från magnetventilen in i den, du kan kolla här så ser du var den sitter och hur den ser ut:

http://www.svenska480klubben.com/forum1 ... =26&t=2035

Du kan ju testa motståndstrimmet om du vill. Ett annat enkelt sätt att höja laddet är ju att skruva in armen på wg-klockan något varv men var försiktig så att du inte höjer för mycket så att motorn laddar ihjäl sej, det brukar gå bra att höja till 0,8 istället för som orginal 0,5 var uppmärksam på att inte motorn börja spika bara, skulle tippa att du ökar sådär en 30-40 hk på den höjningen.

Sen öppet filter av den typ som passar i orginalluftrenaren är också bra och gärna ett sportavgas eller att du rensar bakre ljuddämparen på allt inkråm.

Jag har testat flera olika sätt på dessa motorer och det har inte varit några problem, första turbon jag hade satte jag en strypventil på mellan wg-n och magnetventilen vilket funkade bra, detta sätt är bättre än en sk. pysventil eftersom det är mindre risk för att motorn tokladdar.

Det brukar bli en ganska stor skillnad på axet med måttliga 0,8 i ladd brukar kännas ordentligt, jag skrattade hela vägen till jobbet första dagen efter jag höjt laddet första gången :lol:
Chrille
444 Tobias
Inlägg: 31
Blev medlem: 31 aug 2014 14:26
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: styrbox?

Inlägg av 444 Tobias »

Finns det någon storlek på motstånd som ger en ungefärlig
effektökning, typ motstånd x för z hk osv, eller måste man göra hela vridpot-grejen?
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster