Svårt att få i växeln?

Här kan ni lägga in mektips som ni har gjort på era bilar
Skriv svar
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Svårt att få i växeln?

Inlägg av Sellgren »

Ett ganska vanligt fel på 480 om växlarna är svåra att få i, är att de två plastbussningarna som sitter längst ner på vxl-spaks armen blivit urtslitna.
Dessa är åtkommliga under bilen. De sitter fast med en sprint som är säkrad med en insexskruv. På bilia så kostar dessa 50 kr + o-ring 20 kr. När dessa är bytta så kommer växlarna att gå i som när bilen var ny igen :wink:
Senast redigerad av 1 Sellgren, redigerad totalt 17 gånger.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
020, Esko Antikainen
Inlägg: 232
Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
Ort: Esko
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Hejsan!
För ca tio år sedan hade jag problem med att få i 1:ans växel och backen.
En kontroll visade att det var glapp melllan växelspaken och länken till växellådan.
För att lösa problemet provisoriskt satte jag in två O-ringar av lämplig storlek mellan ytterkanterna på anslutningen från växelspaken och övereföringslänken. Det fungerade helt perfekt.
Faktum är att jag fortfarande inte gjort något annat. Växellägena fungerar fortfarande helt OK.
:) Esko
020, Esko Antikainen
Inlägg: 232
Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
Ort: Esko
Kontakt:

Funkar fortfarande OK

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Hej igen!
Den tio år gamla "provisoriska" reparationen fungerar fortfarande OK.
Esko :D
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Med andra ord så kan det vara lönsamt att bara sätta dit o-ringar istället för volvos orginal plast prylar 8)
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
SonphE
Inlägg: 27
Blev medlem: 29 jun 2006 23:27
Ort: Gävle
Kontakt:

ta bort

Inlägg av SonphE »

jag bytte knopp på spaken för någon dag sen, passade på att ta bort back-spärren, då försvann ju problemet med att få i ettan. alla växlarna ligger fin fint, men man får tänka på att inte lägga i backen när man står i rödljus kön :P
480ES 1987 silver - under construction
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Att ta bort backspärren är inget jag skulle rekomendera.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
lundmarc
Inlägg: 21
Blev medlem: 17 sep 2006 12:54
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re:

Inlägg av lundmarc »

Jag har inga problem att få in växlarna men när växeln däremot är i så går det att vicka på växelspaken ordentligt i sidled. Tror det gäller samtliga växlar.

Det känns lite billigt, alltså billigt som i dålig kvalité, kan detta bero på slitage i de delar som bytes så enkelt som Ni beskriver?

//Christian
MikaelC
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 nov 2009 14:26
Kontakt:

Re: Svårt att få i växeln?

Inlägg av MikaelC »

Fick hjälp angående svårt att få i ettans växel i andra trådar, så sammanfattar här mina erfarenheter och tipsen jag fick av DJ.fisk och Mogge.

Bussningen som pratas om (två plastdelar) har artikelnummer 1209638 i den partsbook man kan hämta från europeiska 480 klubbens hemsida (sid 394 i filen, figurnummer 22), axeltappen har artikelnummer 3291871 (sid 394, figurnummer 21) och o-ringen 3452489 (sid 394, figurnummer 23).

Jag bytte alla dessa delar, och det var bra! Bussningarna var rejält slitna och till och med axeltappen i metall var synligt nednött. Så byt alla delar, gick på ca 100 kr. Bussningarna har ändrat utseende från orginal som satt i min bil, men funktionen är den samma.

Kan nämna att det här var första gången jag meckade med en bil, så är helt grön. Hade lite problem med att få ut insexskruven som håller axeltappen i position. Sprutade på 5-56a och bröt sedan av en insexsnyckel i försöket att lossa skruven. Det gick dock sedan med en insexbit till skruvdragare, som förlängdes och drogs runt med en shiftnyckel. Hade därefter problem med att få loss axeltappen ur bussningarna, men det gick när jag höll fast växellänkagepinnen med en rörtång och min pappa bankade ut den med en hammare (med en metallstång mellan axeltappen och hammaren).

Efter bytet är det mycket lättare att få i ettan än tidigare. Dock går det inte motståndsfritt, så ska om jag orkar byta delar i främre delen av länkaget som också kan glappa enligt Mogge på forumet . Ska även kolla om det behövs någon justering av spaken. Återkommer med hur det gick om jag tar mig för det!
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Svårt att få i växeln?

Inlägg av DJ.fisk »

MikaelC skrev:Hade lite problem med att få ut insexskruven som håller axeltappen i position. Sprutade på 5-56a och bröt sedan av en insexsnyckel i försöket att lossa skruven.
Det hade nog gått bättre med linolja än 5-56.
MikaelC skrev: Hade därefter problem med att få loss axeltappen ur bussningarna, men det gick när jag höll fast växellänkagepinnen med en rörtång och min pappa bankade ut den med en hammare (med en metallstång mellan axeltappen och hammaren).
Det hade nog gått lättare om du sprayat axeltappen med linolja.

Med andra ord: Linolja är fantastiskt på att lossa saker :mrgreen: Fick tips om det här på forumet och jag är lyrisk! Linolja är dessutom ett utmärkt rostskyddsmedel och miljövänligt. Biltemas linolja på sprayburk, är smidig att använda. Varning dock för linoljeindränkta trasor kan självantända, jag brukar lägga trasor med linolja på i en glasburk med lock.

OK, detta är lite OT men Biltemas "Label off" är fantastiskt bra till att ta bort klistervalla från skiderna med 8)

Mvh
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Great Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Best Product Website 8b3d34d
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

New Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Product Guide d34d08c
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Best Product Tips 8b3d34d
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Product Blog

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about New Product Website 171d3b1
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Excellent Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Best Product Site d3b1c9c
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Best Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Recommended Product Guide 8cd263b
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

New Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Great Product Tips 8cd263b
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster