Kamrem (1,7 Turbo 1988-92 )

Här kan ni lägga in mektips som ni har gjort på era bilar
dpstudio
Inlägg: 18
Blev medlem: 30 dec 2005 16:17
Kontakt:

Kamrem (1,7 Turbo 1988-92 )

Inlägg av dpstudio »

Tillverkare: Volvo Modell: 480 1,7 Turbo
Motorkod: B18FT Effekt: 88 (120) 5400
Typ: LH2.2-Jetronic
Inställd för: Reglerad katalysator Årsmodell: 1988-92

Rekommenderade bytesintervaller
340: Varje 80.000 km eller 4 år, vilket som först inträffar - byt.
440/460/480: 1990: Varje 75.000 km eller 5 år, vilket som först inträffar - byt.
1991 : Varje 90.000 km eller 6 år, vilket som först inträffar - byt.
Fordonets tidigare användning och servicehistoria måste alltid beaktas.

Specialverktyg
Inställningstapp (8 mm diameter) - för inställning av vevaxel i ÖD.
Remspänningsmätare - Volvo nr 5197.
M6-skruv - för att justera spännaren.

Försiktighetsåtgärder
Bryt batteriets stomledning.
Rubba INTE vevaxel eller kamaxel sedan kamremmen tagits bort.
Tag bort tändstiften så att vevaxeln lättare kan dras runt.
Vrid motorn i normal rotationsriktning (om ej annat anges).
Vrid EJ motorn med hjälp av kamaxel eller andra kugghjul.
Följ alla angivna åtdragningsmoment.

Demontering
Tag bort:
Extra drivrem(-mar).
Främre kamremskåpa [1].
1.
Vrid vevaxeln tills kolv nr 1 står i ÖD. Kontrollera att inställningsmärkena stämmer överens 2. [2] och [3].
3. Tag bort tätningspluggen (sitter intill oljemätstickans rör). Skjut in en 8 mm inställningstapp [4].
4. Skaka på vevaxeln något tills inställningstappen säkert kommit läge.
5. Lossa spännarens mutter så att remmens spänning frigörs [5].
6. Flytta spännaren bort från remmen. Drag åt muttern lätt.
7. Tag bort kamremmen. Börja vid mellanaxelns kugghjul.

Montering
OBS: Från 1988 växlades styrrullens och spännrullens placering.
1. Kontrollera att inställningsmärkena stämmer överens [2] och [3].
2. Skaka på vevaxeln något tills inställningstappen säkert kommit läge.
3. Placera kamremmen. Börja på vevaxeldrevet. Stäm av märkena på remmen mot märkena på kugghjulen.
4. Ställ remspänningsmätaren på 13 enheter.
5. Montera remspänningsmätaren på remmen vid [6].
6. Lossa spännarens mutter [5].
7. Till '88: Vrid spännrullen tills remspänningen är rätt med kolvens märke i nivå med handtagets botten.
8. Drag åt spännarens mutter med 40 Nm [5].
9. Från '88: Skruva in en M6-skruv i bakre kamremskåpan [7].
10. Skruva in M6-skruven tills remspänningen är rätt inställd.
11. Drag åt spännarens mutter med 40 Nm [5].
Tag bort:
M6-skruv.
Remspänningsmätare.
12.
Alla modeller:
1. 13. Kontrollera att inställningsmärkena stämmer överens [2] och [3].
2. Tag bort inställningstappen [4].
3. Vrid vevaxeln två varv medurs. Kontrollera att inställningsmärkena stämmer överens [2] och [3].
4. Skjut in inställningstappen. Kontrollera remspänningen igen.
5. Tag bort inställningstappen. Sätt dit tätningspluggen.
6. Återmontera komponenter i omvänd ordningsföljd.

Bild

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster