Säkringsdosa

Här kan ni lägga in mektips som ni har gjort på era bilar
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Säkringsdosa

Inlägg av MartinP »

Tjena allesammans!

Som ni kanske läst så har jag haft en jädra massa strul med min säkringsdosa då jag inte lyckades plocka ihop den efter isärmontering. Att Volvos elschema inte stämde hjälpte inte heller direkt. Hur som helst så tänkte jag här dela med mig av mina erfarenheter så att alla framtida problem med säkringsdosor förhoppningsvis kan lösas fortare.

Till och börja med så tittar vi på orginalet:

Här nedan följer mina nuvarande kopplingar:

Säkring
nr 1 Br-R 2X
nr 2 Br-Gr 2K
nr 3 W
nr 4 Gn-R
nr 5 (R-Gr 2K), Bl-Gr
nr 6 Bl-Gr
nr 7 Br R-Gr
nr 8 Bl-Gr 2X, en Tjock och en smal 2K
nr 9 Bl-Br
nr 10 Bl-Br
nr 11 (Bl-Br 2K), (Y-Br 2K)
nr 12 Bl-R
nr 13 Bl-Y 2X
nr 14 O 2X, en Tjock och en smal 2K
nr 15 W-Y Tjock
nr 16 Bl-Y Tjock
nr 17 Gn-Br Tjock
nr 18 Gn-W
nr 19 Gr-W 2X 2K
nr 20 Gr-SB en Tjock en 2K
nr 21 Används inte. ABS finns inte på en -87.
nr 22 Gn-W
nr 23 Bl-W 2X 2K
nr 24 SB-W Tjock
nr 25 SB-W Tjock, Bl
nr 26 Används inte, ABS finns inte på en -87.

Förkortningar:
2X = Kableln förekommer två gånger.
2K = Kabeln består av två kablar som går in i kontaktdonet.

Om inget anges så är kabeln smal.

Därefter återstår bara de fyra röda kablarna som korkat nog inte skiljer sig på något vis, utseendemässigt. Lugn i stormen, jag var i precis samma sits och löste det. Gör så här:

Enligt elschemat ser vi att 2a och 3a ska vara kopplade till batteriet. Det betyder alltså att om du ställer in en ohm meter på pipläge (är inte säker på vad det kallas) och kopplar den mellan batteriets pluspol och kabeln så bör den ge utslag. De resterand två kablarna ska alltså inte ge något utslag. Därmed har vi identifierat 2/4 huvudkablar. Nu så skulle man ju kunna gissa sig fram med de resterande kablarna då chanserna är 50/50, men problemet är att en eventuell felkoppling inte syns uppenbart och då kan det vara smart att vara helt säker på att alla kablar sitter där de ska innan man börjar undra varför instrumentbrädan stängs av när strålkastarna åker upp.
Detta löser vi enkelt genom att köra uteslutningsmetoden och identifiera ännu en kabel. Om vi tittar vidare på elschemat så ser vi att "Strålkastarmatning-spärrelä" bara ska vara kopplat till en av dessa två. Vi identifierar kabeln på ett liknande sätt så fram med multimetern.
Här öppnar vi istället relädosan då vi måste dra ut just det angivna reläet för att identifiera kabeln. När man väl kommit in och dragit ut relä 3.01 (strålkastarmatning-spärrelä" så ser man ett antal hål där pinnar ska gå in. Bakom alla dessa pinnar sitter det kablar anslutna. En av dessa kablar är just den vi försöker identifiera. Drar vi fram Haynes boken och tittar på elschemat för en 480 (fram till -91) och tittar på relä 3.01 så ser vi att utgången från säkringarna 17,1 och 4 är anslutna till relä 3.01 på pin nummer 30 (att jag tittar på just dessa säkringar är ju för att de alla har en sak gemensamt, ljus!). Vart sitter då pin 30, frågar du kanske dig själv? Enkelt, vänd på reläet så ser du numreringarna.
Anslut nu ohmmetern (ställ om den till pipläge) mellan denna pin och kabeln så borde det tjuta om du valt rätt kabel. Ohmmetern ska alltså bara tjuta i 1/4 fall! Alltså har du identifierat den tredje kabeln och därmed är även den fjärde kabeln identifierad.

Nu är det bara allt ihopkopplande som återstår och jag vet, det är ett helvete. Jag önskas bara att Volvo skulle ha skänkt oss en tanke extra och monterat säkringsdosan under motorhuven (där man slipper ligga granne med pedalerna!). Nåväl, det är väl sånt man får dras med.

Det kan ju vara så att jag skrivit något som inte stämmer här någotstanns, även fast jag kontrollerat alla kablar. Då är det bara att skriva här nedan så fixar jag det genast.

Hoppas att detta kommer till någon nytta.

Hälsningar!

MartinP
480ES -87
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Product Blog

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about New Product Website 4d08cd2
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Best Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about High Rated Product Info 08cd263
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Awesome Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Rated Product Tips d19b171
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

High Rated Product Blog

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Rated Product Info 3b1c9ce
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster