En enkel ljusinställningsapparat

Här kan ni lägga in mektips som ni har gjort på era bilar
020, Esko Antikainen
Inlägg: 232
Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
Ort: Esko
Kontakt:

En enkel ljusinställningsapparat

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

En enkel och billig ”ljusinställningsapparat”

Jag har länge saknat ett hjälpmedel för att justera strålkastarinställningarna. Det gamla beprövade sättet med att rita streck på garageväggen för inställningen fungerar naturligtvis men bilens position och avstånd från väggen är ofta svåra att återskapa. Med en annan bil är markeringarna helt värdelösa.
Efter att sett de instrument som t.ex. bilprovningen använder fick jag följande ide:

1. Letade i ”skrotförrådet” och hittade en gammal kontorslampa med förstoringslins. Monterade linsen i en skokartong och kollade om ljusbilden blev ”riktig”. Det verkade stämma så jag plockade fram mina gamla skolkunskaper om optik och ritade och räknade och det visade sig att det skulle gå bra att göra på detta sätt.
2. Nu gällde det att hitta något att montera ”lådan” på så att man kunde förflytta den i sid-och höjdled.
En gammal uttjänt kontorsstol hade ett rullbart stativ. Låsanordningen för ryggstödet gick att låsa i lämpligt höjdläge. Skenan till ryggstödsanslutningen var böjd, men med hjälp av svetsen lyckades jag att få den helt rak.
Jag demonterade låsanordningen från den gamla stolen, skruvade fast ett fyrkantrör (från skrotförrådet) för att kunna fästa lådan med linsen. Det ena fästet gjordes ovalt så att den horisontella inställningen i längdriktningen blev justerbar.
Eftersom en papplåda inte var det jag ville ha så hittade jag en förvaringslåda i plyfa på Ikea ( ca kr 30:-) och monterade linsen.
För att kunna mäta lågt (t.ex. dimljus) så måste man lossa ”lådan” och vända den uppochner, därefter vända låsanordningen uppochner. Fungerar perfekt.
3. KALIBRERING:
Det enda viktiga är att ”lådan” står i samma horisontella läge i längdriktningen vid mätning. Det enklaste var att montera ett vattenpass (från skrotlådan) och justera horisontallägets längdriktning. På mitt garagegolv blev det inga avvikelser.
Mät därefter ljusbilden från en bil där ljusinställningen är korrekt. Rita ett horisontellt streck på ”ljuslådans” andra kortvägg som visar ljusbilden. Detta blir normen.
4. BEGRÄNSNINGAR mätapparatens inställningar:
Avstånd från ljuskällan: Ej kritiskt
Lutning i horisontalled vänster/höger: Ej kritiskt. Ljusbilden lutar kanske lite.
Höjdled: Ej kritiskt så länge ljuset kommer in i linsen.
Det bör kanske påpekas att moderna bilar med separata hel-och halvljuslyktor ger en mera komprimerad bild i horisontalplanet. Detta pga. av linsen även bryter de horisontella komponenterna så bilden komprimeras. Inga problem för man kan lätt avgöra om inställningen är korrekt.
Horisontalläge i längdriktningen: KRITISKT.

Esko

Bild
Bild
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Awesome Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Updated Product Blog d08cd26
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Recommended Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Great Product Info 3b4_595
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Recommended Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Awesome Product Guide 63b6_59
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Cool Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Cool Product Blog 171d3b1
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst