Justering av ventilspel

Här kan ni lägga in mektips som ni har gjort på era bilar
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Justering av ventilspel

Inlägg av MartinP »

Tja allihopa!

Här kommer tråden jag lovade! :D Lite bilder blandade med förklaringar som förhoppningsvis ska vara till hjälp för de som ännu inte justerat spelet på sina ventiler.
Vi börjar med en gång:

1. För att komma åt mellanläggen på ventilerna så måste ventilkåpan lyftas bort, vilket betyder att packningen måste dras bort den med så det är lika bra att du byter ut den när du ändå har brallorna nere.

2. Börja med att ta bort kåpan som täcker vevaxeldrevet. Detta för att kunna rotera vevaxeln manuellt och få kamloberna att rotera. Bör se ut något i den här stilen när kåpan är borta:
Bild
Som ni ser så har jag inte tagit bort motorstänkskyddet och det är för att jag är lat. Jag avskyr de eländiga fästena för stänkskyddet som ska lossna varenda gång man tar bort stänkskyddet. Det går att ta bort vevaxeldrevskåpan utan att plocka bort motorstänkskyddet förstås, men det blir lite svårare bara.

3. Med kåpan borta så är insugsgrenröret nästa. Fem skruvar överst (se bild) vid inloppet samt en under till höger om knacksensor.
Bild
Är du lat som jag så kan du vrida insugsgrenröret lite försiktigt och lägga det på sidan så slipper du koppla loss så mycket kablar och slangar, om inte så är det bara koppla lossa allt och lägga grenröret åt sidan.

4. Med grenröret borta så blir allt så otroligt mycket mer lätthanterligt. Titta bara vad tomt det ser ut! :)
Bild
För att underlätta så mycket som möjligt så bor tändstiften dras ut, dels för att kunna se vart kolven befinner sig och dels för att undvika trycket som byggs upp inuti cylindern (det blir onödigt svårare att veva manuellt).

5. Nu återstår bara själva ventilkåpan som sitter fast med tre st löst påskruvade muttrar och de går inte att missa. Syns på bilden från steg 4. När de är bortskruvade så kommer du nog märka hur löjligt svårt det är att få bort kåpan för hand och det är för att ventilkåpspackningen bränns fast nått så in i helv*te. Löses enkelt genom att ta en skruvmejsel och hammare och sätta in den någonstanns mellan topplocket och ventilkåpan och försiktigt knacka. Du märker mycket snart att packningen släpper. Gör likadant på motsatt sidan och lyft bort ventilkåpan.

6. Allt detta för att äntligen börja med det vi egentligen är ute efter, ventilerna! För att klargöra så är ventilerna uppställda varannan avgas varannan insug med avgas som start sett från svänghjulet.Ta fram bladmåttet och börja mäta från cylinder ett för enkelhetens skull och gör en lapp med alla ventilerna uppskriva enligt Insug/Avgas samt vilken cylinder. För att kunna mäta ventilspelet så får inte kamloben vara i angrepp mot mellanlägget så fram med spärrskaftet och snurra på vevaxeldrevet tills du ser att kamloben pekar rakt upp.
Bild
Stick därefter in bladmåttet mellan mellanlägget och kamloben så att det går in utan större motstånd. Värden du ska anpassa dig efter är 0,15-0,25 mm för insug samt 0,35-0,45 mm för avgas (alla utom B18FT). Httar du något spel som avviker ifrån det tillåtna intervallet så skriv upp det och kontrollera resten av ventilerna. Hittar du inga avvikelser så det bara att montera allt i omvänd ordning, ni andra kan fortsätta läsa.

7. Ok, du märker att Cylinder 3 har felaktiga värden för både insug och avgas. Låt säga att insug har 0,4 och avgas 0,1. Värdena du ska anpassa dig utefter när du justerar ventilerna är 0,20 mm för insug och 0,40 för avgas. Här ser vi då att insugsventilen har alldeles för stort spel. För att korrigera detta så behöver vi ett TJOCKARE mellanlägg, närmare bestämt 0,20 mm tjockare. Avgas å andra sidan har ett för litet spel, vilket inte heller är bra och det justerar vi genom att lägga in ett TUNNARE mellanlägg eller 0,30 mm tunnare.

Bild

Innan du springer iväg och beställer nya mellanlägg från bilia så kan det vara värt att hänga med det här steget också. Du måste nämligen vet hur tjockt det befintliga mellanlägget är. Att det står 4.200 mm betyder egentligen inte mycket då det kan ha suttit på samma plats, under samma kamlob i många år och vi vet ju alla vad som händer under åren. Saker slits. Mellanläggen slits. Kamloberna slits. Båda slitage kompenserar man för genom att lägga in tjockare mellanlägg, men mellanlägget ifråga kan nu vara så slitet att det trots texten 4.200 mm är 4.000 mm. Gissa om du sen blir snopen när du tror att du köpt rätt mellanlägg, lägger in det och får reda på att spelet nu är för litet! För att mäta rätt så krävs här en mikrometer. När du dubbelkollat tjockleken med mikrometern så köper du det mellanlägg du behöver och fortsätter till nästa steg.

9. För att få ut mellanlägget så kan du nu skaffa dig ett lyxigt volvo verktyg som är gjort för just detta ändåmålet eller göra som jag :) och få ut mellanläggen med hjälp av två platta skruvmejslar och en platttång. Innan du börjar med respektive ventil så försäkra dig om att kolven inte står i ÖD genom att titta ner genom tändstiftsgängan. Jag brukade det säkra före det osäkra genom att snurra på vevaxeln tills kolven försvann ner i cylindern.
Det du vill göra nu är att avlasta mellanlägget från kamlobens tryck så att du kan få ut det. Detta gör du enklast genom att trycka ner ventillyftarskålen (bänd mellan kamaxeln och skålen) och därefter bända upp mellanlägget så att det skapas en lucka mellan skålen och mellanlägget.
Bild
Då sticker du in en större skruvmejsel för att hålla kvar luckan samtidigt som du tar in plattången och greppar tag om mellanlägget så gått det går. Nu tar du bort skruvmejseln och trycker ner skålen igen från baksidan samtidigt som du drar mellanlägget mot dig med plattången och om du avlastat det tillräckligt så bör det komma ut.
Bild
Det tog ett tag innan jag fick grepp om metoden, men när man väl tagit ut 2-3 mellanlägg så sitter det :wink:. Innan du nu ersätter det gamla mellanlägget med ett nytt så kom ihåg att smörja in det nya ordentligt med färsk olja. Tryck därefter ner skålen med skruvmejseln igen och stoppa tillbaka det nya mellanlägget. Repetera för alla ventiler.
När du är klar med att montera de nya mellanläggen så kontrollerar du än en gång med bladmåttet för att se så att spelen stämmer.

10. Innan du sätter på ventilkåpspackningen och stänger igen alltihopa så kan det vara värt att hälla lite olja över de kamlober som fått nya mellanlägg och snurra några varv så att det blir ett riktigt bra glid. Prismässigt så är ju Olja > Metall. Se till så att ytorna för ventilkåpspackningen är rena innan du sätter tillbaka kåpan. Sätt därefter på kåpan och trä på muttrarna. Muttrarna ska dras med 5 nm så det behöver inga stora krafter här inte.

Sätt tillbaka alla nerplockade delar och du är klar med justering av ventilspelen!

Det var nog allt för mig för ned här gången. Om ni har något att kommentera eller om ni har några frågor så kör på! Jag är inte på långa vägar någon expert, jag delar bara med mig av mina erfarenheter.

Mvh,

MartinP
480ES -87
Christer Nilsson
Site Admin
Inlägg: 278
Blev medlem: 19 jan 2004 23:00
Ort: Hishult
Kontakt:

Inlägg av Christer Nilsson »

Visserligen har jag inte testat beskrivningen praktiskt men vill ändå berömma den för ett bra och pedagogiskt språk! :D Stort tack! :D
Volvo 480 ES...........1986..vit
Volvo 480 Turbo.......1987..röd
Volvo 480 ES aut......1994..cypressgrön met
Volvo 480 ES...........1994..pariserblå met
Volvo 480 Turbo aut.1994..svart met
Volvo 66 DL Kombi...1978..orange
Volvo 343 DL...........1980..gul
Volvo 440 SE ..........1996..röd
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Inte ska du tacka mig Christer :) Ser det mer som att göra det jag älskar, mecka bil. Om det sen är att skriva en "guide" spelar ingen roll. Lika kul i alla fall.
480ES -87
FrankJScott
Inlägg: 4023
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

High Rated Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about New Product Info 9b171d3
FrankJScott
Inlägg: 4023
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Awesome Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Recommended Product Website 1c9ce18
FrankJScott
Inlägg: 4023
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Recommended Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Awesome Product Blog e18b3d3
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst