Var köpa värmereglage eller hur laga det jag har!?

*Brådhis*
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 aug 2006 07:30
Ort: Upplands Väsby
Kontakt:

Var köpa värmereglage eller hur laga det jag har!?

Inlägg av *Brådhis* »

Joo... I min 480 Turbo -88 (med AC) har värmereglaget fått spader så man måste hålla knapparna för val av luftriktning intryckta för att fläkten ska blåsa!

Ganska så irriterande...

Så... Min fråga är: Var kan man köpa ett dylikt reglage (annat än på Volvo, som tar 4500:- för ett!!!) eller finns det nå´t smidigt sätt att laga det befintliga? Är detta ett vanligt fel tro?

Tusen tack på förhand!

//Brådhis
Användarvisningsbild
Carsten
Inlägg: 68
Blev medlem: 30 jun 2008 08:40
Ort: Småland
Kontakt:

Re: Var köpa värmereglage eller hur laga det jag har!?

Inlägg av Carsten »

Hmm, det låter som om du har glappkontakt nånstans, Gäller det samtliga knappar elelr bara nån av dem? OM det gäller alla så lär det var en glappkontakt som sitter längre bort än i själva kontaktstycket.
Om det skulle behövas kan jag nog ordna fram en knappsats, men jag tror inte det är det som är ditt problem.
-------------------------------------------
För tillfället utan 480, sorgligt nog!
http://www.480parts.com
http://www.dyhrs.se/blogg
-------------------------------------------
*Brådhis*
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 aug 2006 07:30
Ort: Upplands Väsby
Kontakt:

Re: Var köpa värmereglage eller hur laga det jag har!?

Inlägg av *Brådhis* »

Carsten skrev:Hmm, det låter som om du har glappkontakt nånstans, Gäller det samtliga knappar elelr bara nån av dem? OM det gäller alla så lär det var en glappkontakt som sitter längre bort än i själva kontaktstycket.
Om det skulle behövas kan jag nog ordna fram en knappsats, men jag tror inte det är det som är ditt problem.
Det gäller alla knappar förutom AC MAX-knappen... Och det hjälper alltså att hålla dom intryckta, då går fläkten, men så fort man släpper dom så stannar den...! Därav min tanke att själva knappsatsen gett upp...?! :)

Vad vill du isåntfall ha för din knappsats?

//Brådhis
Användarvisningsbild
Carsten
Inlägg: 68
Blev medlem: 30 jun 2008 08:40
Ort: Småland
Kontakt:

Re: Var köpa värmereglage eller hur laga det jag har!?

Inlägg av Carsten »

När jag tänkar efter vill jag minnas att jag har haft det felet innan på en tidigare 480. Skall kolla om jag kan hitta ett kopplingschema för felet sitter sannolikt i elen, eller kanske om det finns ett långt kontaktstycke på baksidan av knappsatsen som har givit upp.
Jag kan inte hjälpa dig på stående fot men till helgen skall jag riva ner min reservdelsbil och därmed också knappsatsen då kan jag titta på konstruktionen, kanske kan de ge mig lite ledtrådar.
Återkommer i ärendet
Skicka mig et PM om du behöver delar, jag har en x-tra bil liggandes plus lite lösa delar på mitt garagetak.
-------------------------------------------
För tillfället utan 480, sorgligt nog!
http://www.480parts.com
http://www.dyhrs.se/blogg
-------------------------------------------
real
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 jul 2004 09:27
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Var köpa värmereglage eller hur laga det jag har!?

Inlägg av real »

*Brådhis* skrev:
Carsten skrev:Hmm, det låter som om du har glappkontakt nånstans, Gäller det samtliga knappar elelr bara nån av dem? OM det gäller alla så lär det var en glappkontakt som sitter längre bort än i själva kontaktstycket.
Om det skulle behövas kan jag nog ordna fram en knappsats, men jag tror inte det är det som är ditt problem.
Det gäller alla knappar förutom AC MAX-knappen... Och det hjälper alltså att hålla dom intryckta, då går fläkten, men så fort man släpper dom så stannar den...! Därav min tanke att själva knappsatsen gett upp...?! :)

Vad vill du isåntfall ha för din knappsats?

//Brådhis
Fick du ordning på detta ?

Idag när jag meckade lite så råkade jag slå till panelen med handen, men tänkte inte så mycket mer på det.
Sedan när jag slog på tändningen var min AC-panel exakt likadan som din, knapparna fungerade enbart om man höll inne dom. Detta gällde alla knappar utom den som jag antagligen lyckats slå till. Då tog jag fram tången och drog lös den knappen, satte sedan tillbaka den och vips så fungerade allt igen. Antagligen hade den knappen fastnat på något vis, och lossnade väl då jag drog lös den.
Ett tips som kan vara värt att prova ifall ditt problem kvarstår.
*Brådhis*
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 aug 2006 07:30
Ort: Upplands Väsby
Kontakt:

Re: Var köpa värmereglage eller hur laga det jag har!?

Inlägg av *Brådhis* »

real skrev:
*Brådhis* skrev:
Carsten skrev:Hmm, det låter som om du har glappkontakt nånstans, Gäller det samtliga knappar elelr bara nån av dem? OM det gäller alla så lär det var en glappkontakt som sitter längre bort än i själva kontaktstycket.
Om det skulle behövas kan jag nog ordna fram en knappsats, men jag tror inte det är det som är ditt problem.
Det gäller alla knappar förutom AC MAX-knappen... Och det hjälper alltså att hålla dom intryckta, då går fläkten, men så fort man släpper dom så stannar den...! Därav min tanke att själva knappsatsen gett upp...?! :)

Vad vill du isåntfall ha för din knappsats?

//Brådhis
Fick du ordning på detta ?

Idag när jag meckade lite så råkade jag slå till panelen med handen, men tänkte inte så mycket mer på det.
Sedan när jag slog på tändningen var min AC-panel exakt likadan som din, knapparna fungerade enbart om man höll inne dom. Detta gällde alla knappar utom den som jag antagligen lyckats slå till. Då tog jag fram tången och drog lös den knappen, satte sedan tillbaka den och vips så fungerade allt igen. Antagligen hade den knappen fastnat på något vis, och lossnade väl då jag drog lös den.
Ett tips som kan vara värt att prova ifall ditt problem kvarstår.
Jag bytte helt sonika ut hela prylen mot en likadan som jag köpte av en herre här på forumet så problemet är löst!

Men tack iaf för tipset!

//Brådhis
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Var köpa värmereglage eller hur laga det jag har!?

Inlägg av Mogge »

Hej!

Det brukar vara lödningarna som har släppt på kretskortet. Om man tar sig tid att ta ur VEM (värmelektrisk modul=reglaget) och tar sig in försiktigt till kretskortet så brukar det räcka med att löda om.

Det kan vara på sin vakt att titta över kontakten med ström in/fläkt ut en vit kontakt. Denna brukar smälta ihop. Sätt gärna värmeledande fett i kontakten vid montering. (fett finns ex hos clas olsson/kjell o Co) Koppar eller alupasta fungerar oxå men är inte så bra för plasten.

Passa gärna på att skaffa lite nya lampor till instrumentbelysningen, om dom var hela innan så är det nästan säkert att någon gått sönder när man haft reglaget ute.

/Jonas
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst