Var sitter givarna?

Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Var sitter givarna?

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :D

Jo jag undrar en sak? Nämligen? Var sitter givarna till krockkudden i fronten på våra bilar. Jag funderar lite på att ändra i fronten men eftersom jag har en -94 så har jag krockkudde i ratten och den säkerhetsdetaljen vill jag inte förstöra genom ombyggnad. Så frågan är "VAR SITTER GIVARNA"??????
Chrille
Antonol
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 aug 2009 19:35
Kontakt:

Re: Var sitter givarna?

Inlägg av Antonol »

Med tanke på hur stabila alla system är på den här bilen kanske jag ska vara glad att jag inte har krockkuddar. Mitt på landsvägen kanske det säger *FOFF* och man har en airbag i ansiktet. :mrgreen:
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Re: Var sitter givarna?

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Antonol skrev:Med tanke på hur stabila alla system är på den här bilen kanske jag ska vara glad att jag inte har krockkuddar. Mitt på landsvägen kanske det säger *FOFF* och man har en airbag i ansiktet. :mrgreen:
Nej jag tror jag knappast att den löser ut av sej själv :!: "Knackar i huvudet nu" (Träskalle) :shock:
Knappast att den skulle kunna lösa ut av sej själv :shock:
Ja jag vet :mrgreen: Men krocksäkerhet tror jag inte att man behöver oroa sej över och att Volvo har haft mycket bra koll på det :shock:
Sånt får ju INTE hända :roll:
Vadå att våra bilar inte är "Stabila?" du menar elektroniskt eller? HeHe :twisted:
Dom blev ju bara bättre och bättre ju fler årsmodeller det blev. Ja jag vet att vissa "finesser" försvann efter några årsmodeller och att man saknar en del efter att ha haft en -90:ia. Men? Inte faen har dom blivit sämre än dom första årsmodellerna, som ju hade en del krångel med elen.
Volvo 480 (var) ÄR Volvos första framhjulsdrivna bil och där man testade ALLT NYTT som fanns att tillgå och klart som faen va inte det helt klockrent :cry: Ja så Pressen körde hårt och skrev ner bilen till "SKIT :evil: " Vilket vi alla vet att så inte var fallet, utan tvärt om. Massor av teknik och elektronik såsom färddator och en del annat och framförallt :shock: FRAMHJULSDRIFT :twisted:

MEN :roll: DET VAR INTE FRÅGAN :roll: Så ursäkta mitt utlägg om en av mina favoritbilar :mrgreen:

Utan ge mej ett svar på frågan? Nämligen: Var sitter givarna om någon av er vet :?:

Ja jag vet att jag kommer att kolla i mina mekfiler och försöka hitta svaret. Men det är ju enklare att få det av någon som vet :mrgreen:
:
Chrille
022. Pär Renström
Inlägg: 215
Blev medlem: 31 jan 2004 22:24
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Var sitter givarna?

Inlägg av 022. Pär Renström »

Det finns inga givare i fronten...så det är lugnt. Det sitter en sensor under armstödet i mittkonsollen däremot som man inte ska mixtra med...den känner av krockkrafterna.

Tror inte man kan utlösa airbagen ens om man drämmer storsläggan i fronten... :lol:

Jag har faktiskt en airbag liggandes...tror jag ska ta och utlösa den så jag blir av med den.

//Pelle
Bild

TurboVolvo även på jobbet.
Användarvisningsbild
jimmi
Inlägg: 422
Blev medlem: 20 sep 2004 17:11
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Var sitter givarna?

Inlägg av jimmi »

Intressant, man lär sig något hela tiden.. :)
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Var sitter givarna?

Inlägg av Mogge »

Hej!

Givaren består av en sensor baserad på kvicksilver. När man krockar så flyger kvicksilvert upp och sluter kretsen till airbagen.

Prova gärna en airbag och ett hjul över, smäller som fan och hjulet flyger upp en bra bit i luften. Utlös med 12 volt! (nu får jag väl fan för detta men det är ju nyår! :lol: )

Gott nytt år!

/Jonas
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Re: Var sitter givarna?

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Ja Det vill man ju inte testa :mrgreen: ELLER :mrgreen:

Men bra att veta :shock:
Chrille
Christer Nilsson
Site Admin
Inlägg: 278
Blev medlem: 19 jan 2004 23:00
Ort: Hishult
Kontakt:

Re: Var sitter givarna?

Inlägg av Christer Nilsson »

För oss som missade att göra detta på nyår av en eller annan anledning kan leta på youtube (http://www.youtube.com/watch?v=tlSpt2VW ... re=related)... :wink:

/CN
Volvo 480 ES...........1986..vit
Volvo 480 Turbo.......1987..röd
Volvo 480 ES aut......1994..cypressgrön met
Volvo 480 ES...........1994..pariserblå met
Volvo 480 Turbo aut.1994..svart met
Volvo 66 DL Kombi...1978..orange
Volvo 343 DL...........1980..gul
Volvo 440 SE ..........1996..röd
FrankJScott
Inlägg: 4009
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Cool Product Blog

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Best Product Info d19b171
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster