480 delar

Användarvisningsbild
Carsten
Inlägg: 68
Blev medlem: 30 jun 2008 08:40
Ort: Småland
Kontakt:

480 delar

Inlägg av Carsten »

Hej
Jag vet inte om jag får göra så här men jag tänkte att detta inlägg kanske kunde vara av intresse för alla i klubben eller åtminstone de som mekar själva. Det finns ingen avdelning på forumet som inte är knuten till någon viss grej så jag vet inte riktigt vart jag skall placera inlägget annars.

Jag har precis som flertalet av ni andra mycket kärlek i hjärtat till 480, så pass mycket att jag har beslutat mig för att sätta upp en sajt för att bevara reservdelarna tillgängliga för oss som har insett att det blir allt färre delar att få tag på från Volvo. Jag renoverade nyligen min 95:a och insåg att det är både tokdyrt och svårt att få tag på delar.

Jag har således börjat montera ner ett antal bilar i molekyler och tanken är att man skall kunna köpa vilken pryl som helst exempelvis skruvarna som håller handskfacket eller varför inte en gummigenomföring till högtalarkabeln eller kanske en komplett taktkonstruktion?

Jag skulle vilja veta vad ni tycker om idén och även om ni har några förslag på förbättringar av sajten?

Vi är inte riktigt klara ännu men tanken är att den skall fungera så här:
Man kommer att kunna köpa
• Nya originaldelar från Volvo
• Begagnade originaldelar från Volvo
• Nya delar från andra leverantörer, olja, bromsdelar..
• Egenproducerade delar av sådant som har gått ur produktion, exempelvis turboläppen, tätningslistor mm

Man kommer att kunna betala med
• Postförskott
• Faktura
• Avbetalning
• Förskottsbetalning

Funktioner som kommer att finnas
• Mektips och artiklar om hur man monterar och demonterar olika detaljer
• Möjlighet att granska en dörr/huv/ruta eller andra delar i detalj innan man köper
• Länkar till andra sajter som har med 480 att göra
• Tippslåda
• Kölist-funktion på varor som inte finns i lager men som förväntas komma i lager igen

http://480parts.com
-------------------------------------------
För tillfället utan 480, sorgligt nog!
http://www.480parts.com
http://www.dyhrs.se/blogg
-------------------------------------------
Christer Nilsson
Site Admin
Inlägg: 278
Blev medlem: 19 jan 2004 23:00
Ort: Hishult
Kontakt:

Re: 480 delar

Inlägg av Christer Nilsson »

Jag tycker det är ett bra initiativ!
Eftersom inte Volvo själva är intresserade att hantera reservdelarna till Volvo 480 (såväl som till alla holländska Volvomodeller)på samma sätt som till övriga Volvomodeller så är varje försök till att underlätta livet för oss entusiaster välkommet.
Volvo 480 ES...........1986..vit
Volvo 480 Turbo.......1987..röd
Volvo 480 ES aut......1994..cypressgrön met
Volvo 480 ES...........1994..pariserblå met
Volvo 480 Turbo aut.1994..svart met
Volvo 66 DL Kombi...1978..orange
Volvo 343 DL...........1980..gul
Volvo 440 SE ..........1996..röd
404 Mikael
Inlägg: 65
Blev medlem: 30 dec 2009 12:33
Kontakt:

Re: 480 delar

Inlägg av 404 Mikael »

Fantastiskt bra idé! Kanske passar diskussionen bättre på chatten, då kanske fler ser den?

Jag tycker kombinationen av nytt och gammalt, samt egenproducerat låter väldigt bra! Själv vill jag exempelvis väldigt gärna ha en turboläpp (om jag nu får bort körförbudet på min 480), och det är nog många andra i Sverige och andra delar av världen som också vill ha det, och kan betala för det! Bra att ni verkar rikta er utanför Sverige också. Dessutom är ju en stor styrka att du säkerligen kan bilarna utan och innan, vilket inte så många andra kan.

Prisnivån tycker jag verkar vettig - ni måste ju se till att ni tjänar på detta så att ni kan fortsätta under lång tid och bygga upp verksamheten. Själva sidan tycker jag ser ok ut också. Hoppas ni får bra kontakter på volvo, andra firmor och skrotar så att i kan få tag i delar; samt har något bra databassystem för allt.

Lycka till, jag hoppas verkligen att ni kommer fullfölja planerna!
Mikael
Användarvisningsbild
Carsten
Inlägg: 68
Blev medlem: 30 jun 2008 08:40
Ort: Småland
Kontakt:

Re: 480 delar

Inlägg av Carsten »

Tack för de varma ordern!
Vi håller just nu på att förhandla med ett företag, som tillverkar gummilister av olika slag. Vi hoppas kunna förmå dem att inse vikten av att ta fram gummilister för 480.

Turboläppen är lite problematisk men vi försöker just nu att hitta en leverantör som kan tillverka en gjutform utan att det kostar skjortan, tyvärr är gjutformar för formsprutning inte gratis precis.

När det gäller fönsterhissar, som ju är en bristvara, så håller vi just nu på att se över möjligheterna att skapa en inbytesservice där man skickar in sin söndriga fönsterhiss och därmed får en given rabatt på en fungerande dito. Tanken är sedan att vi skall plocka ihop delar från defekta hissar för att på så sätt få ihop fungerande. Vi hoppas i och med det att vi skal förlänga tiden innan fönsterhissarna är helt slut, det vore ju mycket tråkigt om man skulle behöva skrota sin bil bara för att det regnar in genom ett öppet fönster.

En annan sak som vi tagit fram är fästmassa för baklyktorna som inte längre går att köpa från Volvo. Visserligen finns den kvar i deras prislista men det är inte rätt vara som levereras den är alldeles för bred.

Jag är glad att ni uppskattar sajten.

Om ni vill stödja vår verksamhet så köper ni era servicesatser i shoppen, det blir ingen skillnad i priset gentemot MECA/Mekonomen/m.fl. möjligen kommer vi att vara något lite billigare, men dniu stödjer en god sak. Vi kommer inom kort att ha kompletta servicesatser i shoppen som innehåller allt vad som behövs både för stor och liten service.
-------------------------------------------
För tillfället utan 480, sorgligt nog!
http://www.480parts.com
http://www.dyhrs.se/blogg
-------------------------------------------
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Rated Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Cool Product Guide 263b6_5
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst