Två frågor om avgassystem

Skriv svar
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Två frågor om avgassystem

Inlägg av MartinP »

Hej allihopa,

Mina två frågor lyder:

1. Har läst mycket för och emot om den här frågan så jag tänkte fråga er också, är det skadligt eller ej för motorn att täppa för ändröret en kort stund när man letar efter avgasläckor om man inte har en turbo?

2. Har läst mycket gott om avgasbandage och funderar på att införskaffa det då det framförallt ska sänka temperaturen under huven avsevärt samt lätta på baktrycket i avgassystemet. Vad säger ni om detta och hur tjockt bandage ska man köra med? Tjockare bandage innebär ju förstås bättre isolering, men finns det nå större risker?

Tack på förhand!

MartinP
480ES -87
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) nej det är ingen risk att täppa för en stund för att kolla läckor.

Det där bandaget har jag aldrig hört talas om förutom det som man andvänder när man vill fusklaga :x
Chrille
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Ok, tack Christer :) Det nämligen så att jag fixat till en läcka i skarven mellan främre och bakre avgasröret strax innan bakre dämparen, men när motorn är kall så droppar det vatten därifrån efter ett tag. Känner man efter med handen runtom så känner man ingen puffande alls :? Några idéer?

Någon som vet hur hög temperatur grenröret i våra bilar tål? I standard utförande så når ju avgasgrenröret ~ 300C om jag minns rätt. Lindar man med avgasbandage så blir ju temperaturen defintivt högre. Planerar montage av öppet luftfilter mycket snart och då vore ett isolerat grenrör inte helt fel.
480ES -87
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej Martin :) Om jag inte minns helt fel så har du en ES och även om du har turbo så är det klart att det är bra att få det så svalt som möjligt under huven :shock: så visst kan man isolera grenrör eller downpipe MEN :shock: och detta är min egen uppfattning :oops: Men jag tycker att det måste vara bättre att ha det oisolerat så att avgas får så maximal kylning som möjligt, det är bättre att se till att det öppna filtret som du tänker montera är ordentligt avskärmat från motorrummet och att det får in så mycket kalluft som möjligt. Om du kollar runt lite här på forumet och på typ http://www.jagrullar.se/forum/index.php det här så kommer du att få massor av tips om hur du bäst går tillväga för att avskärma, för ju kallare inluften kan bli desto bättre och det speciellt för turbomotorer.
Sen en sak till som är mycket viktig när du monterar ett öppet luftfilter på din bil och då extra viktigt om du har en LMM på ditt insug och det är att när du anoljar :shock: (ja det heter faktiskt så) filtret så måste du låta det torka ordentligt helst några dar så att du inte får in olja på trådarna i LMM-en, jo en sak till, det kan vara bra att nolla boxarna i ett dygn genom att göra bilen strömlös men det kan räcka med några timmar. Detta för att den ska räkna rätt sen med det nya filtret, jag har iofs en turbo men jag har märkt att om man nollar innan man gör någon förändring så funkar allt bättre efter, det kan räcka att du går upp till 98 oktan eller nåt sånt för att det verkar funka, jag har själv testat och tycker att det funkar och om det sen ligger nån logik i det :roll: ja det vet man ju om man tycker att det funkar. Men jag är övertygad om att det finns medlemmar här på sidan som vet om det är rätt eller fel och dessutom kan förklara varför, ja bara så att jag slipper skruva sönder bara för att kolla varför det funkar :lol: HeHe :lol:

Ja visst ja för er alla:
Det är aldrig för sent att ge upp ELLER :D
Chrille
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

I min underskrift har jag ju skrivit att jag har en ES -87:a vilket betyder att jag inte har någon LMM. Jag känner till problemen med LMM, har läst på andra forum vilket djävulskap folk haft med de när de monterat öppna filter, men det gäller inte mig :D Samma sak gäller nollställning av datorn, det ger absolut ingenting då den har så trivial elektronik. Allt är ju ta mig f*n motstånd, transistorer och reläer :)
Missförstå mig inte, jag hade tänkt att avskärma det öppna filtret i alla fall, men när jag hörde om avgasbandage och hur pass mycket det kan sänka temperaturen under huven så lät det rätt bra. Å andra sidan så har du nog rätt i när du påpekar kylningen så jag tror nog att jag sk*ter i det. Inte vill man att grenröret går åt helv*te. Grenröret får ju definitivt en mycket sämre omgivning när man isolerar det. Det bästa vore att isolera insidan, men men.
En sak till, har du moddat kanalen något som tillför den kalla luften till luftrenarhuset när du monterat ett öppet filter?

Mvh,

MartinP
480ES -87
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Du har nog mer utav att montera ett öppnare avgas system.
Grenröret på din -87 är ju riktiga rör så det tål säkert den ökade värmen om du lindar det. Är nog värre för de som har turbo, gjutjärn spricker ju gärna. O andra sidan håller bandaget kvar värmen och kan ge en långsammare kylning och motverka sprickor.

Man skulle nog va ingenjör för o veta säkert, eller testa o se :)

Jag tror spontant inte du kommer att märka någon skillnad på en standard ES -87. Skärma filtret o se till att leda upp mycket kall luft istället.


eller använd lustgas, de kyler bra :)
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Tack för tipsen Peter. Just nu vet jag inte riktigt säkert än, men det låter som ett intressant projekt att testa. Har även hört att en del lindar hela avgassystemet, från grenröret ändå ut. Vad säger ni om det?
Skärma filtret o se till att leda upp mycket kall luft istället.
Nå tips på hur man leder upp ännu mer kall luft?
480ES -87
FrankJScott
Inlägg: 4950
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Useful Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about New Product Guide d34d08c
FrankJScott
Inlägg: 4950
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Great Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about New Product Tips 9ce18b3
FrankJScott
Inlägg: 4950
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Rated Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Awesome Product Info b3d34d0
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster