Tomgångsproblem

Robban_killen
Inlägg: 133
Blev medlem: 26 okt 2006 18:39
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av Robban_killen »

Hur går det med termosen, har den fått bada i kastrullen?
fronta
Inlägg: 53
Blev medlem: 03 jun 2008 12:02
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av fronta »

Tyvärr inte hunnit ta loss den ännu, fint väder och inne i Skogshuggningstid:) Men kanske till nästa vecka.
Lite tråkigt ock för förstår ju redan att det inte avhjälper vandrande tomgång.
Kan ingen bara säga avd det är som gör detta;) Inte direkt ovanligt fel tydligen!
Hur går det för dig?
Robban_killen
Inlägg: 133
Blev medlem: 26 okt 2006 18:39
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av Robban_killen »

Hur går det Fronta, är all ved på kullen nu, och du ligger under bilen? 8) Vi verkar ha blivit fler som kommit fram ut mörkret med våra ryckiga 480sar. Min har efter att vädret börjat bli varmt börjat gå bra igen. Kallstarter är svåra när tempen inte ligger lite under nollan.
Är nyfiken på din termos :roll:
fronta
Inlägg: 53
Blev medlem: 03 jun 2008 12:02
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av fronta »

Har inte kommit under rishögen ännu:) Lurar mest på vad det kan vara som gör att den inte vill spinna 100...
Skönt att din vill vara med i varmare väder iaf.
fronta
Inlägg: 53
Blev medlem: 03 jun 2008 12:02
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av fronta »

Nu är veden inne och igång lite igen med fanskapet.

1.Rev bort termosen igår, efter bad i kastrull så kunde jag ju konstatera att det var onödigt arbete och att min tempgivare i kylaren till fläkten e slut också! Kör nu med vippbrytare till fläkten:)

2.Efter att jag skruvade upp tomgången så går bilen ganska jämt om än lite högt, samtidigt som jag gått förbi klickandet i spjällbrytaren så den verkar ju göra varken till eller från? För nu klickar det aldrig i gasspjällsbrytaren.

3.Låter som den läcker i grenröret, men sätter jag en fot och täpper till utblåset så vill bilen dö. = inget läckage? Kan det vara dessa pulsair sakerna som läcker ngt?

4.Däremot fick jag en respons som kändes jobbigt bekant när jag släppte foten från avgasröret! Bilen var på väg att dö, men när jag släppte så gav den fullgas en liten stund för atts edan återgå till tomgång. Ngn som vill testa hur sin 480 beter sig vid ett sådant test?

5.Tanke: Orkar bilen inte trycka ut avgaserna hela tiden, bildas det mer ibland som den då får arbeta hårt för att trycka ut och när den får ut dem så finns inget motstånd för det trycket den byggt upp o tomgången stegrar? Ngn som förstod min tanke;)

6. Har punkt 5 ngt med CO-potentiometern att göra, för den har jag inte justerat in ngt än, har inte fått upp den och kan inte mäta avgaser!

7.Att göra: Dit med termostaten och kolla över pulsair systemet vilket jag inte har en susning om riktigt hur man gör mer än att man inte ska suga i dem eller hur var det Robban, haha.. Kanske ska klippa avgassystemet med kanske ligger skit där i som bromsar flödena! Raka rör kanske.. nja inte i denna skrutten
Robban_killen
Inlägg: 133
Blev medlem: 26 okt 2006 18:39
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av Robban_killen »

Hur går det för er alla med konstig tomgång? Sj har jag inget gjort, den dör ibalnd så fort upp med kopplingen och kör vidare. Är ju så trååååkigt att hålla på med något som inte ger resultat vad man än gör! :roll:
fronta
Inlägg: 53
Blev medlem: 03 jun 2008 12:02
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av fronta »

Taget från BMW forum!

"Tänk på att lufta riktigt när du bytt tempgivare! Det blir lätt en luftficka där tempgivaren sitter, då skickar den fel värden till styrboxen!"
Robban_killen
Inlägg: 133
Blev medlem: 26 okt 2006 18:39
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av Robban_killen »

Lufta kylsystemet? Köra, fylla på,köra o fylla på? Har jag aldrig hört faktist.
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Jag tror knappast att man behöver lufta kylsystemet på en 480, jag har iallafall aldrig gjort det vid dom tillfällen som jag behövt tömma systemet. Utan bara fylla på kylarvätska och låta bilen gå på tomång med alla värmekranar på och sen fylla mera när den sugit i sej det i burken ända tills det blir fullt.
Chrille
480_Driver
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 jun 2009 23:03
Ort: skåne
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av 480_Driver »

Hej hej.Hadee med kass tomgång, hostade o gick illa.Dock så var det båda mina pulsair ventiler och en läcka på slangen mellan insug och huvudbromscylindern...
fronta
Inlägg: 53
Blev medlem: 03 jun 2008 12:02
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av fronta »

Hur visste du det var pulsair ventilerna?
Robban_killen
Inlägg: 133
Blev medlem: 26 okt 2006 18:39
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av Robban_killen »

För att se om ventilerna är hela så ,Om jag inte tänker knasigt nu, så kan du känna det om du tar bort slangen över ventilerna, eller lägg över ett paper, medans tomgång är på. pappret ska då "fladdra" då de bara ska kunna få luft åt ett håll.
Annars brukar jag tycka att motorn hostar, gå dåligt, låter som farfar som fått för mycket röka mm om de ventilerna är kassa.
fronta
Inlägg: 53
Blev medlem: 03 jun 2008 12:02
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av fronta »

Ok. Hoppas ngn får hjälp av tråden, jag tröttnade på bileländet och imorgon krossas den!
Robban_killen
Inlägg: 133
Blev medlem: 26 okt 2006 18:39
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av Robban_killen »

Neeeej!!!!
Då har jag ju ingen i vinter som pular på det sätt vi gjort! :(
fronta
Inlägg: 53
Blev medlem: 03 jun 2008 12:02
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av fronta »

Nej det är sant men kändes som kalaset började kosta mer än vad man kunde få ut av det!
Kan inte mer än önska dig lycka till.
Robban_killen
Inlägg: 133
Blev medlem: 26 okt 2006 18:39
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av Robban_killen »

Du kommer köpa ett nytt charmtroll....kanske inte nu, men det går inte att vara utan en när man har haft en :roll:
Robban_killen
Inlägg: 133
Blev medlem: 26 okt 2006 18:39
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av Robban_killen »

Nu har det varit vinter ett tag, och min bil har inte ändrat sig spec mycket sen förra vintern. Den har väldigt dålig tomgång när den är kall, och bli hur bra som helst, när den har blivit varm. Kanske att den tar ännu lite längre tid innan den går jämnt. Förr räckte det med att det blev ca 40 C i vattnet, medans det nu måste bli ca 50.
Några nya förslag på detta problem, som inte varit uppe i tråden? :D
Gôtt nytt!
fronta
Inlägg: 53
Blev medlem: 03 jun 2008 12:02
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av fronta »

Jag är mest glad för att jag skickade den:)
Robban_killen
Inlägg: 133
Blev medlem: 26 okt 2006 18:39
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av Robban_killen »

Nu är det vår! Ännu ett försök med tomgången....Någon som har förslag på saker jag ska kolla upp?
sjolundnicklas
Inlägg: 89
Blev medlem: 15 apr 2009 16:28
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av sjolundnicklas »

Godkväll!
Vet inte om det hjälper men jag skulle nog tipsa att mäta bränsletrycket, jag hade otroligt dålig tomgång på min 480, sen bytte jag bränslepumpen och nu ligger den perfekt hela tiden...
Robban_killen
Inlägg: 133
Blev medlem: 26 okt 2006 18:39
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av Robban_killen »

Goddag!
Hur tedde sig din motor då?
Med tanke på att min tomgång bara är dålig när motorn är kall, men stabil och fin när motorn har blivit varm.

MVH// Robert
sjolundnicklas
Inlägg: 89
Blev medlem: 15 apr 2009 16:28
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av sjolundnicklas »

Den var i och för sig dålig hela tiden... men om du har lite tid över så kan du ju testa :D

Mvh Nicklas
Robban_killen
Inlägg: 133
Blev medlem: 26 okt 2006 18:39
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av Robban_killen »

Kan detta vara svaret på min gåta?
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 28&t=33165
Någon som varit med om samma fel?
Lösningen står längst ner..
Robban_killen
Inlägg: 133
Blev medlem: 26 okt 2006 18:39
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av Robban_killen »

Ingen som hört något liknande?
Robban_killen
Inlägg: 133
Blev medlem: 26 okt 2006 18:39
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av Robban_killen »

Hej! Kul med lite nytt folk här =) Forumet har varit ganska dött ett tag :roll:
Sisst jag kollade så var det ganska bra komp, i alla cylindrar.
HC kollade jag på verkstaden när jag gick på gymnasiet ( Gick fordonsprogrammet), och det visade normala värden. Har nu funderingar på att köpa ny bil, Men ska inte slänga volvon utan då plocka isär motorn och kolla toppen, ventiler , pckningar mm. Bara för att =)
Någon som kommer på något mer att kolla är det bara att skriva, kan säkert vara någon "nyvolvo480ägare" som har småfel som hittar sina lösningar i bl.a annat denna tråd.:)
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster