Tomgångsproblem

fronta
Inlägg: 53
Blev medlem: 03 jun 2008 12:02
Kontakt:

Tomgångsproblem

Inlägg av fronta »

Tjena, blir många ämnen här, men de reder ju ut sig till slut, nu är jag så pass långt med 480:n så att den går o ganska hyggligt, halvtaskigt komp men inga problem.
Däremot är tomgången inte hundra än, så behöver lite tändvätska och nya uppslag.
Problem= går illa på tomgång när man släpper gas eller frikopplar, går hyfsat jämnt o fint kanske lite lågt när man står stilla.
Detta är gjort=
1.Bytt alla vakumslangar och spryat startgas, lite bättre blev det av detta.
2. Rengjort o 5-56at alla kontakter, ingen skillnad.
3. Mätt resistansen i alla givare, inom tolerans. Tomgångsmotorn låg iofs på 40ohm men det borde väl vara ok eller kanske lite mätfel i dosan.
4. Rengjort regulatorn samt EGR. Ingen skillnad.
5. Försökt ställa tomgångsskruven på spjällhuset, blir inte bra, känns som tomgångsregulatorn inte reglerar tillräckligt snabbt, men den får pulsjord, samt uppsmörjd.
6. Håller jag för inblåset till regulatorn får jag ställa tomgångsskruven riktigt högt för att motorn ska kunna hålla sig igång!
7. Tog bort vakumslangen från EGR-moduleringsventil men ingen skillnad.
8. Man kan nog säga att det är när man gasar som den inte riktigt hittar rätt varvtal efteråt, för när den väl gjort det så håller den sig fint.

Ngn med ideer om vad jag kan göra vidare?
Frankén
Inlägg: 127
Blev medlem: 25 apr 2008 14:52
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Frankén »

vad är det för årsmodell på din 480:i ???

och vilken motor sitter det i din 480:in???



//Danne
Volvo 480 TURBO -90 projektet skrotad
Volvo 242 -83 såld
volvo 244 turbo
volvo 244

När man väll skaffat sig en Volvo så kan man inte leva utan en :D V O L V O for life :D
fronta
Inlägg: 53
Blev medlem: 03 jun 2008 12:02
Kontakt:

Inlägg av fronta »

Sorry det är en 87:a B18E trodde jag skrivit ngt om co-potentiometern så trodde det var uppenbart.
Men hade jag ju inte så kan väl tillägga att den saknas!
Frankén
Inlägg: 127
Blev medlem: 25 apr 2008 14:52
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Frankén »

hmm.... om du hade haft en b18f som jag har så skulle jag nog trott att de va luftmassemätaren.


bara en gissning; montera tillbaka/sätt ditt co-potentiometern, så kanske de fungerar igen :?


//Danne
Volvo 480 TURBO -90 projektet skrotad
Volvo 242 -83 såld
volvo 244 turbo
volvo 244

När man väll skaffat sig en Volvo så kan man inte leva utan en :D V O L V O for life :D
fronta
Inlägg: 53
Blev medlem: 03 jun 2008 12:02
Kontakt:

Inlägg av fronta »

Har inte hittat ngn CO-potentiometer ännu, har den ngt annat namn?
Nu går 480:n rent o fint iaf efter byte av en kass tändkabel.
Men som sagt tomgången varierar, igår gick den högt, gick ut och skulle ställa på tomgångsskruven, men den var inne max, drog tillbaka gasspjället manuellt lite mer än fjädern klarar, då gick tomgången ner och bilen dog. Så min fundering nu är om det kan vara vajsing med gasspjällsgivaren.
Ger ECU signal till den hur den skall ställa tomgången eller är det gasspjällsgivaren som säger till ECU var spjället står?
fronta
Inlägg: 53
Blev medlem: 03 jun 2008 12:02
Kontakt:

Inlägg av fronta »

Nu har jag haft borta vattentempgivaren som sitter fram till höger på blocket framifrån sett. Rengjorde denna då den var rostangipen. Monterade tillbaka den och fick för mig att tomgången höll sig jämnare.
Var ute och körde ett bra tag och lät den sedan stå på tomgång, höll sig hyfsat jämn. Dock hörde jag aldrig elfläkten starta. Borde den väl göra när man står länge på tomgång, är det vattentempgivaren jag beskrev ovan som styr när?
Sen tog jag iaf en runda till och då började bilen hacka för att sedan stanna. Fick igång den några ggr men gick bara på höga varv och väldigt orent. Idag när den fått vila ett dygn starta jag den. Gick dåligt och svarade inte på gas men gick att köra igen iaf, lite bludrandes först som släppte efterhand. Sen stod den fint på tomgång och gick, fast svarade inte omedlbart på gas från tomgång o uppåt i registret, kändes som en tändkabel satt löst igen ungefär! Ngn på detta forum som skruvat och pillat löite med givarna som kan ge en tanke?
Lurar fortfarande starkt på denna tempgivare men samtidigt så ökar ju motortempen inne i färddatorn så frågan är om det är samma givare som talar med den som med ECU:n? Det skall vara den och mapsensorn som styr blandningen eller? En CO-potentiometer som jag varit inne på innan kan väl inte vara med och bråka i detta läget och tomgångsmotorn har hyfsade värde kall (40ohm) samt att den klarar ställa om och pulsa, så det borde väl oxkså utesluta vevaxelgivaren?
Slangen till mapsensorn är också riktig, har inte mätt resistansen i den men känns som den funkar.
Bensin är det i och pumpen funkar fint och håller tryck:)
Tacksam för ideer, vet att tempgivaren brukar krångla men känns som det är ngt annat likt förbenat.
Kompet är bra i motorn för att vara så pass gammal, så det kan ni utesluta i tankarna.
fronta
Inlägg: 53
Blev medlem: 03 jun 2008 12:02
Kontakt:

Inlägg av fronta »

Många visningar men lite hjälp, det här borde väl inte vara ngt unikt problem?
Felsökt vidare, att den stannade visade sig vara att kabeln mellan spole o fördelare gav gnistan till gasvajern emellanåt:(
Så nu går den igen, fast fortfarande oroligt på tomgång.
fronta
Inlägg: 53
Blev medlem: 03 jun 2008 12:02
Kontakt:

Inlägg av fronta »

Fortsätter la på egen hand, kan ju passa på att skriva.
Tetsade att plugga inlopp till tomgångsmotorn. Bilen gick fortfarande upp och ner i varv, justerade på tomgångsskruven till övre spjället, fortsatte pendla kunde inte få tomgången till att vara stabil på 700. Märkte dock att när jag justerade så kommer man ifrån läget där spjällägesgivaren säger "klick" Och det går inte flytta efter med den för då kommer man ändå längre ifrån?
Ställde justeringen i Maxläget rådande efter klicket i brytaren och gav mig på att justera det nedre spjället. (Borde ju vara sak samma vilken av dem man justerar?)
Fick upp den i varv men fortfarande ojämnt, och försöker jag hitta 700varv/minut så dör bilen efter ett tag.
Hmm, sputade friskt med startgasen men kunde inte hitta ngn luftläcka i spjällhus uteslöt det, pluggade även EGR:en men ingen skillnad, pendlande tomgång.
Så luften känns det som det inte är utan bränsle eller tändning.
Kablarna har jag ju haft problem med men trodde jag fått det riktigt, kan det vara att ngn inte får hundra gnista ibland och ger detta fenomen?
Vad avgör vad tändningen skall stå, känns som ngn givare?
Kan det vara att den får ojämnt med bränsle så den pendlar för detta?
Tilläggas att jag kopplade ur lufttempgivaren, ingen som helst reaktion. Vad är den bra för?
Sen sitter det ngn givare till vevhusventilationen på inkommande luft som jag inte vet funktionen till, kopplade ur den med, ingen skillnad?
Bytte kablar mellan den givaren och lufttempen, ingen skillnad på ngt, tycker det känns konstigt, de borde väl ha ngn funktion eftersom de sitter där!
Användarvisningsbild
Capt'n Crunch
Inlägg: 46
Blev medlem: 14 sep 2005 01:15
Ort: Storfors, Värmland
Kontakt:

Inlägg av Capt'n Crunch »

Hej
Jag skulle kolla följande:
Tempgivare för motorstyrning (sitter ovanför 1:ans stift till höger)+ kablage.
Spjällhus invändigt och luftkanal för tomgången (genomsläppet styrs av en mässingskruv i spjällhuset.
Ev. luftläckage i spuckna luftslangar.

Hoppas att du hittar problemet!
Hälsningar
Jens Lumbye
fronta
Inlägg: 53
Blev medlem: 03 jun 2008 12:02
Kontakt:

Inlägg av fronta »

Tempgivaren kollad, du menar väl antagligen den som sitter under 1:ans stft va:)? Spjällhuset rengjort. ässingskruven vet jag inte om jag sett har du ngn lite mer exakt beskrivning på den? Det är väl fritt flöde fram till spjället och tomgångsskruvarna som styr insläppet?
fronta
Inlägg: 53
Blev medlem: 03 jun 2008 12:02
Kontakt:

Inlägg av fronta »

Lufttempgivaren bytt, utan positivt resultat.
Har tagit bort tomgångsmotorn och mätt resistansen m,ellan stiften, resukltat 42 ohm skall vara 44ohm, är det godkänt värde? Borde det ju vara finns ju osäkerhet i multimetern med.
När man tagit bort tomgångsregulatorn går bilen jämnt på tomgång iaf, men inte rätt varv naturligtvis.
Kopplade in den igen och höll den i luften och öppnade och stängde inloppshålet manuellt med en skruv. Den jobbar alltså öppnar och stänger men den gör det väldigt slött tycker jag, den hamnar efter och då blir det ju ojämn tomgång! Frågan är om det är regulatorn som går tungt(känns inte så med skruvmejsel) eller om det är pulserna som kommer försent och vad skulle det då bero på? Ska kolla upp hur pulserna kommer på samma manuella vis nu, återkommer med resultat och värden på de båda stiften som skall pulsa.
fronta
Inlägg: 53
Blev medlem: 03 jun 2008 12:02
Kontakt:

Inlägg av fronta »

Mätt lite under gång!

Mapsensorn fungerar fint 5v mellan stiften utan vakum och under 2v vid fullgas!
Gasspjällsbrytaren Mellan 2 o 18 oändlig med spjäll öppet o i resistans vid stängd
Tvärtom mellan stift 3 o 18.. Detta betyder OK

Sen mätte jag kablarna till tomgångsregulatorn under drift, volten ökar o minskar som de ska tror jag, men svårt att säga säkert den ändrar tillräckligt snabbt..
Ska rengöra regulatorn ordentligt nu!
Robban_killen
Inlägg: 133
Blev medlem: 26 okt 2006 18:39
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av Robban_killen »

Hej! Denna tråd följer jag gärna! Har samma problem med min bil. ( Får bromsa med handbromsen när motorn är kall, i korsningar för att inte behöva släppa foten på gasen.)
Det verkar som om alla snabba fixare och tippsare har försvunnit? Det kanske blir så att vi får fixa detta ihop Fronta, vi har ju sökt efter CO potentiometrar förr 8)
Det jag har gjort för att min bil skulle gå bättre ( får nog göra om allt igen) var att:
1. Byta vattentemp givare.
2. Ta loss tomgångsventilen och spruta massa gojs som rengör, för att få den fin innuti.
3. Byta en, och rengort en pulsair- ventil.
4. Bytt kamaxelpackning, den som är mot fördelarlocket. Det läckte in ganska mycket olja, som lade sig i locket.
5. Bytt alla tändstift.

Jag ska ut antingen i dag, eller i morgon för att leta fel på min. Vi får väl skriva om våra upptäksfärder i våra 480, utifall någon annan letar efter samma fel :)
fronta
Inlägg: 53
Blev medlem: 03 jun 2008 12:02
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av fronta »

Ja förmodligen det är antingen inte så många aktiva på forumet eller är det mest folk som inte egentligen vet ngt:)
Jag har ställt min i ett annat garage så länge då jag har roligare bilar med o samlar ny kraft o mod att ta tag i 480:n igen, vet i fan om ngn går riktigt:)
Har du testat med nytt batteri?
Rengjort spjällhuset.. Enkla o snabba saker.
fronta
Inlägg: 53
Blev medlem: 03 jun 2008 12:02
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av fronta »

Tändkablarna gör en hel del även med tomgången och vill den inte riktigt varva i början så byt dessa. Jag har tagit lite gamla som jag mätt upp som hela och det blev skillnad men de passar inte hundra, så mitt nästa steg e att skaffa 5 nya..
Robban_killen skrev:Hej! Denna tråd följer jag gärna! Har samma problem med min bil. ( Får bromsa med handbromsen när motorn är kall, i korsningar för att inte behöva släppa foten på gasen.)
Det verkar som om alla snabba fixare och tippsare har försvunnit? Det kanske blir så att vi får fixa detta ihop Fronta, vi har ju sökt efter CO potentiometrar förr 8)
Det jag har gjort för att min bil skulle gå bättre ( får nog göra om allt igen) var att:
1. Byta vattentemp givare.
2. Ta loss tomgångsventilen och spruta massa gojs som rengör, för att få den fin innuti.
3. Byta en, och rengort en pulsair- ventil.
4. Bytt kamaxelpackning, den som är mot fördelarlocket. Det läckte in ganska mycket olja, som lade sig i locket.
5. Bytt alla tändstift.

Jag ska ut antingen i dag, eller i morgon för att leta fel på min. Vi får väl skriva om våra upptäksfärder i våra 480, utifall någon annan letar efter samma fel :)
Robban_killen
Inlägg: 133
Blev medlem: 26 okt 2006 18:39
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av Robban_killen »

Har varit ute nu, men det slutade bara med att jag bara skulle kolla V poppupplämpa, och upptäckte att det rann vatten ur den.
Batteriet börjar bli lite slött, ska kolla om pulsair ventilerna är trasiga igen, samt rengöra tomgångsventile. Bilen få stå i garage under natten, för att bli varm och frisk.
fronta
Inlägg: 53
Blev medlem: 03 jun 2008 12:02
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av fronta »

Ajdå..
Batteriaet är lurigt om det intye är piggt, är dock intresserad av dessa pulsair ventilerna, de har jag ingen koll på, de sitter nere på blocket?
Ngn bild..
Robban_killen
Inlägg: 133
Blev medlem: 26 okt 2006 18:39
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av Robban_killen »

För att citera Haynes verkstadsbok om Puslairsystem
" Pulsair är också en del av avgasreningssystemetsom finns på B18 ES motorer. Det utnyttjar tryckförändringarna i avgasgrenröret till att suga in luft stötvis från luftrenarhuset. Luften tillför syre som förenas med de oförbrända kolväterna för att minska utsläppen.
Systemets delar är ett luftfördelningsgrenrör, två backventiler, en avstängsningsventil och tillhörande rörledningar.
Avstängningsventilen styrs av insugningsgrenrörets vacuum och stoppar luftflödet till avgasgrenröret i ett par sekunder under början av en hastighetsminskning, för att förhindra baktändning. Backventilerna förhindrar att avgaser kommer in i luftrenaren."


För att kolla om backventilerna funkar, kan du starta bilen, ta bort slangen som sitter på dem, akta då de kan vara varma, och känna om dem suger in luft. Gör dem det, är dem hela. Om inte, är de trasiga, och du får skruva loss den/dem och ersätta.
Bild

Jag upptäckte att ena min var trasig genom att min förra Fordonslärare sa att dem bara skulle suga åt ett håll, och täta åt ett annat. Jag lossade glatt båda två, sög till i en av dem, och upptäckte att den inte tätade, vilket orsakade snabb försotning i lungorna på bara några sek. Så, sug inte i dem! :wink:
fronta
Inlägg: 53
Blev medlem: 03 jun 2008 12:02
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av fronta »

Haha ja avgaser ska man ju hålla från munnen o lungorna har jag hört:)
De har jag kollat suger fint båda två. tror mer på batteriet som börjar bli dåligt och inte klarar reglera tomgångsmotorn tillräckligt snabbt..
Robban_killen
Inlägg: 133
Blev medlem: 26 okt 2006 18:39
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av Robban_killen »

Tror inte batteriet är problemet, för den startar alltid. Problemet finns bara för mig till det blir en grad på Vatten temp. Står det "cold" är bilen dålig, övergår det istället till ex 43 C då börjar bilen gå bra.
Den verkar leta efter sin tomgång, för den pendlar mellan att nästan dö, till att gå upp i 3000r/m.
Det måste betyda att någon givare berättar för "bilen" att motorn är varm, och då går stabilare. vatten temp givaren är redan bytt, så den borde inte vara felet.
fronta
Inlägg: 53
Blev medlem: 03 jun 2008 12:02
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av fronta »

Jag bytte lufttempgivaren istället, men den gjorde inte ngn skillnad.
Du är säker på tändkablarna, går ju ohmmäta dem så får man en liten hint.
Min varierade också så kraftigt men bättre efter jag rengjorde spjällhuset och bytte kablar.
Vilken tempgivare bytte du? Den på blocket eller den vid kylaren? Vet inte vilken som går till vad men en avd em ska ju gå till displayen och en till ECU..
Robban_killen
Inlägg: 133
Blev medlem: 26 okt 2006 18:39
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av Robban_killen »

Spjällhuset har varit nere och kontollerat, plus lite rengöring.
Den givaren jag bytte satt i blocket.
Jag misstänker att det är någon sorts givare, men att hitta dem verkar svårt.
fronta
Inlägg: 53
Blev medlem: 03 jun 2008 12:02
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av fronta »

Ja den givaren ska väl gå till ECU tror jag.
Det är ju den och mapsensorn som ska styra blandningen, men det känns som det är tomgångsmotorn som är problemet, det tråkiga i det hela är ju när gamla volvomekare säger de var sådana här även som nya från fabrik:(
Vad har du för motstånd mellan stiften i din regulator? Jag ligger mellan 40-42!
Om du öppnar tomgångsskruvarna mkt på spjällhuset och pluggar tomgångsmotorn, hur går den då?
Den ville dö även då och då hade jag fullt öppna skruvar vilket betyder båda spjällen släpper in en hel del luft..
Robban_killen
Inlägg: 133
Blev medlem: 26 okt 2006 18:39
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av Robban_killen »

I dag har jag chansat och köpt ett nytt batteri. Ska även skaffa ny jordfläta som går till minuspolen, då kabelskon till polen ser ut som en missbildad rund hästsko.
Bilen verka gå lite bättre, men finns fortfarande en viss kännsla av ojämn tomgång vid kall motor. Återstår att se om jag kan starta bilen i morgon också.
Finns lite smått att göra på bilen förutom ojämn tomgång. Tväta bilen, lägga på ett lager hammarlack på bakskärmarna då rosten börjar komma igenom igen, dammsuga innuti, och puttsa fönstrerna.
Ska nog även titta över min laddningsregulator, nu när batteriet är bytt.
fronta
Inlägg: 53
Blev medlem: 03 jun 2008 12:02
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av fronta »

KUL! Den går iaf bättre då?
Jordflätan gör ju en del!!
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster