Tomgångsproblem

Robban_killen
Inlägg: 133
Blev medlem: 26 okt 2006 18:39
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av Robban_killen »

Den känns faktist lite piggare, + att ögonen kommer upp mkt fortare!
Har nu även bytt jordflätan, men hittade ingen som var så lång, så det blev att skarva två 40 cm flätor. Kände ingen skilnad när jag startade bilen, men jag tjänar väl på det ändå, i och med att den gammla var brun och grön av errosion,
Är det någon som vet hur många A bilen drar när man startar upp bilen, om man har en ej orginalstereo md en liten bas i skuffen? Om min 55ah batteri kanske är för klent?
fronta
Inlägg: 53
Blev medlem: 03 jun 2008 12:02
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av fronta »

Härligt. 55ah är mer än gott.. det är ingen diesel du ska starta:)
Robban_killen
Inlägg: 133
Blev medlem: 26 okt 2006 18:39
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av Robban_killen »

Det är samma sorts batteri jag köpt nu, som jag hadde i förut, vilket kom från en stor Diesel gräsklippare 8)
fronta
Inlägg: 53
Blev medlem: 03 jun 2008 12:02
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av fronta »

Då behöver du nog inte lura på det bara det ger sina ampere i startögonblicket.
55ah ska räcka och bli över till att köra utan problem..
Går du vidare med att rengöra tomgångsmotorn?
Robban_killen
Inlägg: 133
Blev medlem: 26 okt 2006 18:39
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av Robban_killen »

När jag gick in på det engelska 480 clubbens himsida, och kollar på FAQ, sen motor, och den översta fliken, så hittade jag någon intressant. Nämligen
( från http://www.volvo-480-europe.org/volvo480/faq/index.php :

"Matthew Soulsby told me he owns a 1987 Volvo 480 ES and was experiencing idle problems and frequent stalls. The engine would sometimes soar to 3500 RPM when engaging the clutch. The problems have all been sorted when he had the automatic choke device replaced."

Denna "automatic choke device" verkar intressant. Har du/ni kollat något på detta?
fronta
Inlägg: 53
Blev medlem: 03 jun 2008 12:02
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av fronta »

Automatchoke hmm en hederlig manuell funkar väl så att man öppnar gasspjället manuellt, det borde väl betyda tomgångsregulatorn i detta fall?
Robban_killen
Inlägg: 133
Blev medlem: 26 okt 2006 18:39
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av Robban_killen »

Jag kollade vidare på FAQ, och det visade sig att han som hadde haft detta problem, hadde en volvo 480 -87 disesel... hmmm
För atutomatisk choke finns det på våra bilar, men det sköter datorn helt själv, med hjälp av temp mätare.
Får bli att leta vidare. Känns ändå som om det är vaten temp givaren. För datorn TROR ju att bilen är varm när den är kall, och försöker där med lägga sig på den tomgång som ska användas vid varm motor. Är det någon här som har en mätning på tempgivaren? Om man doppar den i varm/ kallt vatten ?
Robban_killen
Inlägg: 133
Blev medlem: 26 okt 2006 18:39
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av Robban_killen »

Har nu varit ute och pillat lite. Tagit bort luftfiltret ( har sportluftfilter, huset är borta) och dess slangar runt om. Har ju "bestämt" mig för att det MÅSTE vara tempgivaren. Så jag har tagit ner, och plockat ur ECU och öppnat den, för att se ev sönderbrända lödningar etc, efter att hittat något liknande på Europeiska forumet :http://volvo480.dragons.org.uk/forum/vi ... ight=renix Hittade inget. Mätte ju upp tempgivaren tidigare i dag, och var då vid sådär 20 C va 300 Ohm. Satte nu tillbaka den i dess hål och satte på kontaktern. Har kollat lite på elschemat för ECU och kablarna mellan tempgivaren och ECU:n. Vilket skulle vara kontakt nr 15 & 17. Mätte mellan 17 & 15, visade oändligt. 15 & jord, oändligt, 17 & jord, oändligt. Låter detta korrekt, eller har vi hittat ett ev fel, ev kabelbrott? Ska tilläggas att tändning ej varit på, men det ser ut att vara direktkabel mellan tempgivaren och ECU:n, så det borde ju inte göra något.
fronta
Inlägg: 53
Blev medlem: 03 jun 2008 12:02
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av fronta »

Börjar också fundera starkt på tempgivaren. Startade upp pärlan idag o lät den gå på tomgång, gick ganska jämnt tills tempmätaren visade 43grader, då började den pendla en stund, sen gick tomgången upp från 1000 till 1200 och låg ganska stabilt. Så jag verkar ju ha tvärtom mot dig!
Dock ville bilen börja koka, ingen fläkt gick igång och tempmätaren visa 84grader. Undrar om mn skall byta den vid kylaren först?
Angående dina mätningar i ECU vill jag inte ge mig in på, har bränt boxar förr;)

Men när jag ändå haft multimetern framme kollade även jag lite jord:
Plus på batteriet och jord på motorkåpan= 14,3V
Plus på batteriet och jord på tomgångsregulatorns hållarstag= 14,3V
Plus på batteriet och jord på tomgångsregulatorns skal= 13,65V
Känns konstigt, den borde väl inte vara jordad alls ute på skalet, sitter ju fast i sk gummitätningar. Har du liknande värde?
fronta
Inlägg: 53
Blev medlem: 03 jun 2008 12:02
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av fronta »

När man tänker till lite e det nog dags att byta både fläktstyrningsgivaren och tempgivaren va? Den ena borde ju säga kör fläkt och den andra visa mer än 84 när motorn nästan kokar... hmm, känns som felet kan vara där för visar tempgivaren fel lurar den ju ECU duktigt!
fronta
Inlägg: 53
Blev medlem: 03 jun 2008 12:02
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av fronta »

Hur har det gått för dig, några framsteg?
Själv beställde jag en tempgivare och fick som vanligt fel! Fick en med bara ett stift, det skall ju vara 2 på dem, har du liknande?
Ngn som kanske har ett art.nummer på tempgivaren så man kan säga till dem exakt vad de ska ta hem? :? :?
fronta
Inlägg: 53
Blev medlem: 03 jun 2008 12:02
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av fronta »

Bytt tempgivare, bilen vandrar fortforande i tomgång om än inte lika mkt.
Den går fortfarande varm innan fläkten går igång och den nya tempgivaren visar inte mer än 87-88 grader när motorn vill börja koka.
Fråga. Vattenpump? Kan inte komma på ngt annat!
Rätt artikelnummer tackar jag för på denna tempgivare / sensor :) 3430394
Robban_killen
Inlägg: 133
Blev medlem: 26 okt 2006 18:39
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av Robban_killen »

Har du bytt termostat?
Jag är annars ett eventuellt fel på spåren, mer berättar jag i kväll, när jag har gjort en liten mindre tets på "felet" 8) :wink:
Robban_killen
Inlägg: 133
Blev medlem: 26 okt 2006 18:39
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av Robban_killen »

Jobbade lite i går, och det visade sig inte var något värt. Ska nu börja systematiskt gå igenom motorn. Suck, dessa bilar.....
fronta
Inlägg: 53
Blev medlem: 03 jun 2008 12:02
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av fronta »

Vad hade du för ide då?
Nej termostaten har jag inte rört, men bara snön o kylan kunde försvinna så man kunde stå ute med glädje:)
Robban_killen
Inlägg: 133
Blev medlem: 26 okt 2006 18:39
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av Robban_killen »

Jag hadde bilen i garaget och tänkte att jag ska mäta alla givare genom styrboxen inne i bilen. Det mesta var fint förutom lite fel ohm i gasspjället, och mycket fel i inluftens tempgivare. Gick och mätte direkt på givaren, och den visade helt fel värde. Senare på kvällen för att mäta givaren när jag haft bilen ute i kylan, så visade den helt rätt!!!? Blir inte klok på bilen. Ska försöka ställa in gasspjället som det står i reperationshandboken. Just det ja, jag har vänt min tomgångsvetil åt rätt håll med. Den har alltid haft kontakten uppåt, men när man tittat på andra bilder, så har kontakten alltid suttit på undersidan. Så nu sitter den så.
Hur går det fö dig då, har du kommit någon vart? Snart är det varmt hela tiden me, och då kommer jag inte få dessa fel, då de bara uppstår när motorn har varit riktigt kall.
fronta
Inlägg: 53
Blev medlem: 03 jun 2008 12:02
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av fronta »

Jadu säger som du, blir helt hjärntvättad på detta! Lufttempgivaren har jag bytt och även kört utan ingen skillnad vad man än ger den för signaler, så den uteslöt jag:)
Upp eller ner på tomgångsventilen tror jag inte har ngn sexuell betydelse!
Din går ju iaf bra när det är varmt ute då:) Det är ju mer än min gör!
Ska försöka hitta varför jag inte får rätt temperaturer!
Robban_killen
Inlägg: 133
Blev medlem: 26 okt 2006 18:39
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av Robban_killen »

Angående ditt problem med att motorn kokar är jag ganska säker på är termostaten. Har sj inte bytt den, men borde nog göra det. Ska nog nu skaffa nya tändkablar iallafall, den kan ju inte gå sämre :roll: Någon som har uppfattning om Biltemas? Annars blir det mekonomen, och 600 kr fattigare. :cry:
Folk med 480 borde få reservdelar gratis av VOLVO, för att vi står ut med deras "problembil".....
fronta
Inlägg: 53
Blev medlem: 03 jun 2008 12:02
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av fronta »

Avråder biltemas. Iofs har jag själv ett hopplock med både avskärmade och icke, en är tagen från B30 motorn o lite så:)
Men så går ju inte min hundra heller;)
Ska se om termosen öppnar i kastrull
Användarvisningsbild
jimmi
Inlägg: 422
Blev medlem: 20 sep 2004 17:11
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av jimmi »

Köp inte biltemas, köpte original. om man tigger lite så får man rabatt. har varit hos min lokala Volvo butik och har ständigt rabatt. upp till 25%
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
Robban_killen
Inlägg: 133
Blev medlem: 26 okt 2006 18:39
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av Robban_killen »

Jag har då aldrig fått rabatt på min volvohandel, fast de vet att jag kör 480, reservdelsgubben på ju i huset bredvid, och har sin bil på samma gata.
Jag funderarpå att skaffa mekonomens tändkabelsats, för det är ju "volvo orginal"
fronta
Inlägg: 53
Blev medlem: 03 jun 2008 12:02
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av fronta »

Nu vet vi ju vem vi kan prata med när vi behöver reservdelar:)
Ohmmät dina kablar. Vrid och vricka på dem är det avbrott då är de difinitivt kass!
Robban_killen
Inlägg: 133
Blev medlem: 26 okt 2006 18:39
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av Robban_killen »

Har varit ute och kollat så EGR ventilen funkade, och den verkar hel, ingen tjuvluft eller för mycket sot i den. Sökandet fortsätter.
fronta
Inlägg: 53
Blev medlem: 03 jun 2008 12:02
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av fronta »

Kolla isåfall den där moduleringsventilen som ska öppna EGR, har inte full koll på hur det är tänkt att fungera mn kan visst ställa till elkände! Men det är ju 10 minusgrader ute!!
Robban_killen
Inlägg: 133
Blev medlem: 26 okt 2006 18:39
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Tomgångsproblem

Inlägg av Robban_killen »

Vi är inne lite på den me. Vi kom ju fram till att EGR ventilen var hel, men man ska ju känna om sug känns i slangen vid varm motor, och om det var 1500-3000 varv. Kändes inget där. Men det borde ju inte vara orsaken till tomgångsproblemet, i och med att man har ju ingen tomgång på de varven. Men vi ska titta vidare på den. jag vill ha problemet fixat nu!!!!!
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster