Kopplingsbyte - original eller ej?

Skriv svar
404 Mikael
Inlägg: 65
Blev medlem: 30 dec 2009 12:33
Kontakt:

Kopplingsbyte - original eller ej?

Inlägg av 404 Mikael »

Funderar på att byta koppling på min 480T 88a i jul, den slirar från 4500-5000 varv. Vad jag förstår ska jag ha den mindre 200 mm kopplingen, men det verkar finnas en uppsjö av kopplingssatser.

Biltema säljer för ca 1000 kr, KG trimning 1400 kr, autoexperten Sachs sats för 1800 kr, mekonomen 2400kr om man söker på 480T och 1700kr om man söker på Renault 19 16 valve phase I/II (läste någonstans att det ska vara samma koppling som 480, någon som kan verifiera?) och har inte kollat vad originalkoppling kostar ännu, men är säkert i nivå med mekonomen eller dyrare. Dessutom finns ännu fler och billigare alternativ på e-bay.

480n ska gå som hobbybil, inte köras så långt och osäkert hur länge jag kommer ha bilen; planerar inte att trimma den, även om jag inte utesluter att någon gång höja effekten något (trimchip till 150 hk verkar lämpligt).

Vilken koppling ska man satsa på? Duger de billigare kopplingarna typ biltema för normal körning? Är sachs standardkoppling jämförbar med volvo original? Vill minimera kostnaderna, men vill inte sätta in något som inte håller några tusen mil.

Mikael
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Re: Kopplingsbyte - original eller ej?

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Skulle nog satsa på en Sachs. Det skulle inte förvåna mej om det är en sån som sitter original fast med Volvologga, dock inte säker men vet fler som kör med den och är nöjda och då även med höjd motoreffekt.
Chrille
404 Mikael
Inlägg: 65
Blev medlem: 30 dec 2009 12:33
Kontakt:

Re: Kopplingsbyte - original eller ej?

Inlägg av 404 Mikael »

Tack för rådet Christer! Kanske blir sachs koppling då.

Mikael
404 Mikael
Inlägg: 65
Blev medlem: 30 dec 2009 12:33
Kontakt:

Re: Kopplingsbyte - original eller ej?

Inlägg av 404 Mikael »

Ska hämta ut en ny sachskoppling i dagarna! Hittade rätt sachskit för 1500 kr på softbildelar. Autoexperten ville ha ca 1800 kr för samma kit, medan volvo tar 2700 kr för ett originalkit..

Så nu får vi se om jag vågar mig på att försöka byta kopplingen själv på min 480T 88. Behöver även byta ventilkåpspackningen. Hittills utgörs min meckarerfarenhet av bara tänddelar, kamrem + rullar och lite småsaker, men kopplingsbyte ska nog gå - skam den som ger sig!

Mikael
Användarvisningsbild
Carsten
Inlägg: 68
Blev medlem: 30 jun 2008 08:40
Ort: Småland
Kontakt:

Re: Kopplingsbyte - original eller ej?

Inlägg av Carsten »

Hur har det gått för dig med kopplingsbytet? Du var ju lite orolig för det innan du började.
-------------------------------------------
För tillfället utan 480, sorgligt nog!
http://www.480parts.com
http://www.dyhrs.se/blogg
-------------------------------------------
404 Mikael
Inlägg: 65
Blev medlem: 30 dec 2009 12:33
Kontakt:

Re: Kopplingsbyte - original eller ej?

Inlägg av 404 Mikael »

Jämna plågor Carsten!
Hållit på till och från i tre veckor trots att jag fått hjälp sista tiden. Men nu är ny packbox, ny koppling på plats och motor och växellåda ihopsatta. Startmotorn är kvar och att sätta tillbaka, samt slangar och sladdar och fixa det man råkat ha sönder (kanske behöver köpa en sensor av dig och jag inte kan få bort ett kontaktbleck jag bröt av) ;-)
Ska även passa på att byta bromsskivor och klossar och nya gummitätningar på främre oken.

Så, det tar sig, men inte riktigt klart ännu. När det är klart kommer jag skriva om mina erfarenheter någonstans på forumet.

Mikael
Användarvisningsbild
Carsten
Inlägg: 68
Blev medlem: 30 jun 2008 08:40
Ort: Småland
Kontakt:

Re: Kopplingsbyte - original eller ej?

Inlägg av Carsten »

Låter ju kalas, det är ett himla meck att riva ut växellådan, speciellt om man inte har någon lift.

Vi får väl se om jag kan fixa en kontakt åt dig, ta en bild på den gamla så jag vet vilken det är så skall vi nog kunna fixa det.
-------------------------------------------
För tillfället utan 480, sorgligt nog!
http://www.480parts.com
http://www.dyhrs.se/blogg
-------------------------------------------
404 Mikael
Inlägg: 65
Blev medlem: 30 dec 2009 12:33
Kontakt:

Re: Kopplingsbyte - original eller ej?

Inlägg av 404 Mikael »

Jo, det är skönt att det går åt rätt håll!

Vi ska prova att löda den gamla sensorn först, men hör av mig om det inte fungerar.

ha det gott!

Mikael
404 Mikael
Inlägg: 65
Blev medlem: 30 dec 2009 12:33
Kontakt:

Re: Kopplingsbyte - original eller ej?

Inlägg av 404 Mikael »

Har fått ihop bilen nu! Var minst sagt en utmaning, och utan stöd från Esko hade det nog inte gått. Sensorn som jag tidigare diskuterat kunde lödas ihop, så det gick bra.

Sachs kopplingen passade utan problem och känns betydligt bättre än den gamla. Inte konstigt då den gamla var täckt med olja! Packboxen bakom svänghjulet var inte i bra skick, så fick ta bort svänghjulet och byta den.

När drivaxlar, startmotor och värmeplåt var bortplockade såg jag att det var hål i den tjocka luftslangen som sitter i turbon. Så den fick köpas för 500 kr på volvo (!). Har även rengjort svänghjulssensorn. Resultatet är att tongången är jämnare än tidigare, skönt också att slippa konstant lukt av bränd olja utöver att ha en koppling som inte slirar när turbon fått upp trycket.

Vad som i slutändan ändå strular är att bilen läcker växellådsolja. Tydligen har någon tidigare ägare dragit åt en av de tre skruvar som fäster vänstra drivaxelns gummikåpa i växellådan för hårt. Gängorna är pajade och skruven tar inte i växellådsgodset. Men, men, får se om det går att täta.

Planen är att när jag får mer tid skriva om kopplingsbytet i mer detalj under mektips.

Mikael
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Kopplingsbyte - original eller ej?

Inlägg av Mogge »

Hej!

Ett tips innan man byter kopplingen (Turbo) är att byta hävarmen, den förlängdes FROM 92. Då får man "normal koppling"

Ett tips på gängrenovering är att man kan köpa lösa hylsor med M10 gänga utvändingt och M8 invändigt. bara borra upp, gänga om och dra i med gänglåsning. Man kan tillverka dessa själv genom att borra upp lämplig skruv med överdimension och gänga hålet. kapa av i lagom längd och du har en egen gängrenovering.
Kanske räcker det med en längre skruv?

Mvh Mogge
404 Mikael
Inlägg: 65
Blev medlem: 30 dec 2009 12:33
Kontakt:

Re: Kopplingsbyte - original eller ej?

Inlägg av 404 Mikael »

Tack för tipsen! Lite sent för mig med att byta arm, men är ju något andra kan få hjälp av.

Har sett att det finns gängsatser på biltema - kanske är säkrare då man verkar få med anpassad borr mm. Aldrig gjort nya gängor så ju färre saker som kan gå fel desto bättre. Lite bökigt att komma åt just dessa gängor (skruven högst upp till vänster om man tittar ufifrån hjulhuset) tyvärr. Men kanske ska prova med en längre skruv först som du föreslår.

Tack igen!

Mikael
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst