Packbox kamaxel för långt in?

Skriv svar
Patrik L
Inlägg: 27
Blev medlem: 21 nov 2009 14:42
Ort: Frändefors
Kontakt:

Packbox kamaxel för långt in?

Inlägg av Patrik L »

Tjena.

Jag bytte alldeles precis packboxen för kamaxeln, den mot fördelaren.
Jag lyckades med konststycket att få den på tok för djupt in, 8mm istället för 5mm som den gamla satt på, då jag försiktigt (som jag trodde) skulle räta till att den satt lite lite för snett.
Hur orolig behöver jag vara för problem med att jag ev har blockerat oljekanaler eller dyl. ?

Hur ser möjligheterna att få ut den hel om jag måste göra om och rätt?
http://www.garaget.org/Equeryah
480 Turbo -90
480 ES -87 Vit (Reservdelsbilen och eventuell senare projektbil)
020, Esko Antikainen
Inlägg: 232
Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
Ort: Esko
Kontakt:

Re: Packbox kamaxel för långt in?

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Hej!
Du kommer att märka att det läcker olja. Det kommer att läcka från fördelaranslutningen till kamaxeln. En del olja kommer att läcka under fördelaranslutningen. Risken är att oljejekanalen är blockerad och att oljan inte når avsedda smörjställen.
Med erfarenhet av samma jobb, där jag gjorde samma fel som du (packboxen för långt in), rekommenderar jag dig att göra om jobbet.

1. Du får inte ut packboxen utan att förstöra den. Således en ny!
2. Troligen är oljekanalen blockerad så risk för utebliven smörjning på andra ställen. Gör jobbet snarast.

Esko
Patrik L
Inlägg: 27
Blev medlem: 21 nov 2009 14:42
Ort: Frändefors
Kontakt:

Re: Packbox kamaxel för långt in?

Inlägg av Patrik L »

Tack för det snabba svaret Esko! :)


Det var ju tyvärr ett väntat svar.

Onödigt och ovälkommet att behöva göra om, men det blir ju billigare än en "ny" motor senare...
http://www.garaget.org/Equeryah
480 Turbo -90
480 ES -87 Vit (Reservdelsbilen och eventuell senare projektbil)
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Packbox kamaxel för långt in?

Inlägg av Mogge »

Hej!

Det finns inga oljekanaler vid packboxen. Möjligen en dräneringskanal som gör att olja rinner undan från kamaxelsidan (osäker) Packboxen finns där för att olja från kamaxelstället inte ska rinna ut (inget oljetryck utan stänksmörjning).
Det viktigaste vid byte av packbox är att rengöra kamaxelns yta från smuts, sen kan det även vara lämpligt att sätta packboxen på annat ställe då den gamla packboxen oftast ätit sig in en bit i axeln.

Vid montering av packbox är det viktigt att smörja den, gärna med fett i själva glidytan annars så kan den nya packboxen slitas ned.
Vill du demontera den gamla packboxen måste du lossa kamaxelöverfallen, då går det att rädda boxen, men det är lite jobb med det!

Jag hade provat och köra ett par månader och sett vad som hänt.

Mvh Mogge
Patrik L
Inlägg: 27
Blev medlem: 21 nov 2009 14:42
Ort: Frändefors
Kontakt:

Re: Packbox kamaxel för långt in?

Inlägg av Patrik L »

Jag får se hur jag gör med detta problem nu när jag fått två helt olika svar, lutar just nu åt att jag kommer köra med det och hålla extra koll på detta.
http://www.garaget.org/Equeryah
480 Turbo -90
480 ES -87 Vit (Reservdelsbilen och eventuell senare projektbil)
020, Esko Antikainen
Inlägg: 232
Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
Ort: Esko
Kontakt:

Re: Packbox kamaxel för långt in?

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Hej igen!
Orsaken till att jag bytte packboxen vid fördelaren var att det började läcka ut olja bakom fördelaren.
Vid bytet använde jag någon form av hylsa för att driva in packboxen i läge. Perfekt passning, men det kärvade lite grann så packboxen gled in lite för långt. Det hela verkade OK så jag ansåg problemet löst.
Efter ett tag började det åter att läcka ut olja igen bakom fördelaren. Jag gjorde om jobbet och såg till att den nya packboxen inte kom för långt in. Precis som Mogge säger, gärna ett nytt läge axiellt,ej för långt in utan snarare ”utåt”.
Efter bytet har jag inte haft några problem. Det har faktiskt fungerat OK i ca 15 år.
Jag förstår inte varför det kunde läcka olja när packningen ”kom för långt in”? Jag utgick från att någon oljekanal hamnat på ”utsidan” av packboxen.
Mogge har naturligtvis som vanligt rätt. Ingen oljekanal. Återstår enbart att jag vid monteringen skadat packboxen? I mitt tycke knappast troligt. Det är inte den första packboxen jag monterat. Insmord enligt konsten alla regler. Så har någon en förklaring? Annars får jag väl krypa till korset och erkänna att jag gjorde något fel.
Mitt råd är nu följande:
Kolla att det inte läcker olja bakom fördelaren . Om det gör det, gör om jobbet. Lycka till!
Esko :D
Patrik L
Inlägg: 27
Blev medlem: 21 nov 2009 14:42
Ort: Frändefors
Kontakt:

Re: Packbox kamaxel för långt in?

Inlägg av Patrik L »

Ja nu har jag en del kött på benen för att våga prova använda bilen, så blir det - extra koll efter läckage!:)

Tack till er båda! Vad hade jag gjort utan forumet? :D
http://www.garaget.org/Equeryah
480 Turbo -90
480 ES -87 Vit (Reservdelsbilen och eventuell senare projektbil)
Christer Nilsson
Site Admin
Inlägg: 278
Blev medlem: 19 jan 2004 23:00
Ort: Hishult
Kontakt:

Re: Packbox kamaxel för långt in?

Inlägg av Christer Nilsson »

Det här med packbox verkar struligt... Jag hittade ett oljeläckage från hjälpaxeln till oljepumpen och då valde jag att beställa både packbox och packning till själva gaveln till huset till oljepumpen. Tog bort gaveln från motorn och lade det hela på arbetsbänken. Bytte packbox och försökte vara så noggrann som möjligt, monterade tillbaka och ändå läckte det... Där finns ju en vass övergång i diameter på den axeln från den yttre gängade delen till den grövre diametern innanför och jag misstänker att jag förstörde packboxen när jag krängde över den där...! Det finns ett specialverktyg för detta och om det hade hängt på avsedd krok på verktygstavlan hos den lokala Volvohandlaren så hade jag fått lov att låna det...
Volvo 480 ES...........1986..vit
Volvo 480 Turbo.......1987..röd
Volvo 480 ES aut......1994..cypressgrön met
Volvo 480 ES...........1994..pariserblå met
Volvo 480 Turbo aut.1994..svart met
Volvo 66 DL Kombi...1978..orange
Volvo 343 DL...........1980..gul
Volvo 440 SE ..........1996..röd
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Packbox kamaxel för långt in?

Inlägg av Mogge »

Tejp min käre 480 fantast!

Tejp kan vara räddningen. :lol: Ett varv tejp över gängorna. (Tejpa gärna på tvären så du inte får några hack att ta dig äver)
Montera gärna packboxen utanför den gamlas läge. I bland är axeln så sliten så den nya börjar läcka ändå, då kan man ta ut fjädern som ligger i packboxen. Skuva isär fjädern och klipp av en lämplig bit (typ 1mm, på en lite men det är beroende på storlek på packboxen)
Det är oxå ett gammalt knep för gamla packboxar om man inte hittar en ny.

//Jonas
Christer Nilsson
Site Admin
Inlägg: 278
Blev medlem: 19 jan 2004 23:00
Ort: Hishult
Kontakt:

Re: Packbox kamaxel för långt in?

Inlägg av Christer Nilsson »

Tejp i all ära men det hjälper nog inte här... Jag menar inte gängorna på den tunna delen av axeln. Där är axeldiametern mycket mindre än packboxens så där är inga problem. Problemet kommer en bit efter där gängorna tar slut och axeldiametern ökar. Det är ingen gradvis ökning av diametern utan omedelbar och det är den "kanten" som är vass. Volvoverktyget är förmodligen som ett "rör" som har lite större innerdiameter än axelns ytterdiameter och då får inte packboxen "kontakt" med axeln förrän man redan har passerat den här "kanten". Att man bör ändra läge på axeln för packboxen har jag också hört nu i efterhand. Det visste jag inte då så jag är ju egentligen inte hundra på vad som har gått snett... Jag har dock köpt en ny packbox så jag bara väntar på arbetslusten. Det är ju lite halvtråkigt jobb... Funderar faktiskt på att lämna det till Volvo.
Volvo 480 ES...........1986..vit
Volvo 480 Turbo.......1987..röd
Volvo 480 ES aut......1994..cypressgrön met
Volvo 480 ES...........1994..pariserblå met
Volvo 480 Turbo aut.1994..svart met
Volvo 66 DL Kombi...1978..orange
Volvo 343 DL...........1980..gul
Volvo 440 SE ..........1996..röd
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Packbox kamaxel för långt in?

Inlägg av Mogge »

Med gul byygtejp löser man det mesta! Det fungerar faktiskt. Man drar tejpen så en kona bildas.

//Jonas
Christer Nilsson
Site Admin
Inlägg: 278
Blev medlem: 19 jan 2004 23:00
Ort: Hishult
Kontakt:

Re: Packbox kamaxel för långt in?

Inlägg av Christer Nilsson »

Jahaja, du menar sååå... Borde ju funka med eltejp oxå... Får jag nog ta och testa!
Hur mycket kan slitaget på axeln handla om?
Volvo 480 ES...........1986..vit
Volvo 480 Turbo.......1987..röd
Volvo 480 ES aut......1994..cypressgrön met
Volvo 480 ES...........1994..pariserblå met
Volvo 480 Turbo aut.1994..svart met
Volvo 66 DL Kombi...1978..orange
Volvo 343 DL...........1980..gul
Volvo 440 SE ..........1996..röd
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Packbox kamaxel för långt in?

Inlägg av Mogge »

Det är nog bara några tiondelar men visst har jag sett värre. Men på något sätt så brukar det hålla tätt. Iaf för mig.

//Jonas
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Rated Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Best Product Tips 171d3b1
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

New Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Cool Product Info 4d08cd2
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Cool Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Awesome Product Tips 71d3b1c
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Awesome Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about High Rated Product Tips 9ce18b3
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about High Rated Product Blog 8b3d34d
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster