Växellåda

Skriv svar
Marcuses
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 feb 2011 10:40
Kontakt:

Växellåda

Inlägg av Marcuses »

Tjenare! (Jag har sökt lite men inte hittat så mycket)
Det är så att jag har haft sönder säkert 3 vxllådor nu pga att dom helt enkelt inte håller för motorkraften 8) .. vet inte hur mycket dessa orginal lådor håller för. Bilen i fråga är en 480 turbo med ca 300 hk, årsmodell 88. Jag har läst här nånstans att de senare turbo modellerna hade samma låda som 850, skulle jag då kunna få ner en 850 turbo låda i min lille 480? Mvh// Marcus
Marcuses
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 feb 2011 10:40
Kontakt:

Re: Växellåda

Inlägg av Marcuses »

ska lägga till att det inte är en Turbo frånbörjan utan det är en ES som är turbokonverterad
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Växellåda

Inlägg av Mogge »

Hej!

Nej, någon 850 låda hittade aldrig ner i en 480. Min mentor "Daffi" på volvo där jag bor trodde att Master och Traffic kunde ha lådor som passade. Jag har aldrig forskat vidare men det vore intressant.

Vad exakt är det som havererar i lådan? (Slutväxeln?)

Hör av dig om du hittar något av intresse!

Mvh mogge
Marcuses
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 feb 2011 10:40
Kontakt:

Re: Växellåda

Inlägg av Marcuses »

Ah okey! Tack för svar!

Ja växlarna vill inte ligga kvar i utan man måste hålla i dom, samt att 5an liksom viner när man har den i.. och att när man väl har en växel i så kan jag röra växelspaken jätte mycket åt sidorna som ett stort glapp typ!

Jag ska forska lite mer i detta! :)
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Växellåda

Inlägg av Mogge »

Hej!

Intressant, det låter som om huvudaxelns lager har gett med sig, antingen i huset så att hela axeln rör sig fram och tillbaka eller så är lagrena slut och kan inte hålla axeln på plats.

Om du delar en låda, eller öppnar det svarta locket borde du kunna få en uppfattning om axeln.

/Mogge
Marcuses
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 feb 2011 10:40
Kontakt:

Re: Växellåda

Inlägg av Marcuses »

Ja det ska jag kolla då :) .
jag har 2 turbolådor liggandes så jag får byta till en sån o sen plocka isär denna och se vad som har gett sig! Hör av mig med lite info när det är isärplockat då!

Mvh//
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Re: Växellåda

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Har funderat lite på detta med växellådor eftersom Volvo uppenbart har använt både renault lådor av samma modell som vi kör med på 40-serien men också använt lådor från 850-serien på samma motor fast då med turbo. Kan det vara så att dom kanske kan passa på våra bilar? Annars så är det väl M59-lådan (tror den heter så) som är bäst men har svagheter i ändlägeslagingarna?
Chrille
Marcuses
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 feb 2011 10:40
Kontakt:

Re: Växellåda

Inlägg av Marcuses »

Så det är en M59 låda jag ska vara på jakt efter eller? Vad är det som skiljer m59 lådan från den jag har i nu?

MVh//
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Växellåda

Inlägg av DJ.fisk »

300 hk :shock: Är det fortfarande orginalmotorn som bas?

Standarlådan håller väl för en del bonntrimmning men 300 hk är nog långt utanför ramarna för vad man förvänta sig att någon 400 låda pallar :wink:
Marcuses
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 feb 2011 10:40
Kontakt:

Re: Växellåda

Inlägg av Marcuses »

DJ.fisk skrev:300 hk :shock: Är det fortfarande orginalmotorn som bas?

Standarlådan håller väl för en del bonntrimmning men 300 hk är nog långt utanför ramarna för vad man förvänta sig att någon 400 låda pallar :wink:
haha! ja det är fortfarande den lille renuult motorn i botten .. och det kanske är drf vxl.lådan inte vill med :roll: Just nu lutar det åt att byta till en standard vxl.låda och leta efter en t4 lr t5 motor och awd lina... vill köra lite med bilen i sommar sen blir det att plocka ner den till vintern och bygga nått coolt 8)
FrankJScott
Inlägg: 4881
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Best Product Blog

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about New Product Blog b171d3b
FrankJScott
Inlägg: 4881
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Excellent Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Best Product Info b3d34d0
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster